Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

The Park salg på steam

Bra Cagey , veldig konstruktivt innlegg Onns… går det ikke ann å debatere nesten noe som helst sakelig angående Funcom Må enten ting være himmel eller helvete, kan det ikke være noe imellom?

1 Like

slik att når den ikke er på topp 30 fra dag en til evig tid går alt til hel… Soma hadde omtrendt samme utviklingen og den klarte seg “ganske” bra etter release. Sier ikke att TP skal klare 600000 og noe, det vi synes hadde være hyggelig er 100000+ alt over er bonus. Det er bare att vis man prøver å komme med nogså forsiktige optimistiske anslag angående FUN sal det slåes i hjel gangermed 10…

3 Likes

Det kommer an på forventningene. Funcom er nok fornøyd så langt, men det som er avgjørende er hvordan det faktiske spillet blir mottatt. Dette skal jo være en test på den nye strategien.

1 Like

The Park er et spill basert på gamle assets, så jeg synes det er rart det omtales som en test på den nye strategien. Et nytt spill vil bli bygt opp fra bunn av, med moderne grafikk, nye områder, historie osv. Det vil bli en virkelig test på den nye strategien.

1 Like

Alle er fornøyd så langt… Bortsett fra dere :smiley: Det gikk ikke til helvette… jaja… kan venne meg til det jeg… At spillene begynner selge over forventning :D… det neste er vel at det skal konspireres over Hvorfor… Er forklaringen kanskje at Gordon har postet alle positive kommentarer i Steam forumet… Kjøpt alle spillene og så deretter kjøpt opp FUNCOM kursen … hehe…

1 Like

Nei du sier folk tar det tung at du sier noe… Det er feil… Ingen tar det tungt tror jeg for svært få av oss tar deg seriøst :slight_smile: Folk må gjerne korrigere meg her om jeg tar feil :smiley:

Jeg er fornøyd så langt. Liker som sagt strategien og satsingen, men har valgt å ikke investere siden selskapet har flagget for at de vil ta noen grep for å løse gjeldsproblematikken, og jeg synes derfor risikoen er for høy nå. Gjør en ny vurdering når dette er overstått.

Håper spillet gjør det såpass bra at bylos får enda større budsjett og frihet ved neste spill.

4 Likes

Der tror jeg du tar feil. Det er jo begrenset hva et lite team på 4-6 personer klarer å gjøre iløpet av 4-6 måneder så her er de nok avhengig av mest mulig gjenbruk av assets. På de større spillene som de vil ha 10-30 personer på over 1-2 år har de nok større frihet. Det jeg håper de kan gjøre er å lage nye områder som blir brukt i både det nye spillet og et av MMOene.

2 Likes

Hvor mye tror du de har solgt ?

Hmm… ikke om den nye strategien er å enkelt generere verdi basert på eksisterende assets.
Om jeg ikke har misforstått så er The Park i grunnen vidreføringen av Bylos’ ide om å lage billige spin-offs fra AoC… bare flyttet til TSW. Har det blitt sagt noe sted at det er en offisiell ny strategi om å lage helt nye spill fra scratch?

2 Likes

Egentlig ikke :

Develop two types of products:

– Small, experimental and innovative games, focused on trying new concepts, experimenting with new technology and platforms (such as VR or AR, for example) and utilizing our IPs, while keeping the investment level low

– Larger games, focused on genres or game types where we can create products of higher production value than the competition, using our own or 3rd party IPs and drawing from the innovation and experimentation of the smaller products to lower the overall risk

1 Like

De har sagt noe om to typer spill. De større er nok basert på mer nytt innhold

2 Likes

Jepp, jeg tenkte bare på små-spillene i farta. De større prosjektene er nok naturlig nok litt mer omfattende, derav “higher production value”.

1 Like

Tar utgangspunkt i tallene fra Soma, som solgte 92k* totalt til PS4 og Steam, hvorav 55k iflg steamspy* var til Steam. Dvs 60%. Jeg tar også utgangspunkt i at bestselgerlisten er basert på omsetning. Jeg går også ut fra at omsetningen på Steam nå og 1. oktober er tilsvarende**.

Når Soma lå på rundt 20-30 plass på Steam 1. oktober, sa utvikleren* at de solgte rundt 2000 kopier i døgnet totalt til PS4/Steam. 60% av dette blir 1200 kopier til 30$stk, som blir en omsetning på 36.000$ på et døgn.

La oss si at The Park solgte like bra i perioden 14. - 15. oktober, så får vi 36.000$/10$ = 3600 solgte kopier. Salget før 14. oktober og etter 15. oktober er utenfor der jeg mener vi har noen meningsfylte tall. Jeg føler det blir ren spekulasjon, men hvis du stilte meg opp mot veggen, så ville jeg sagt rundt 5000 hittil.

Hva som kommer til å skje ved launch vil jeg ikke engang spekulere i. Jeg aner ikke hvor bra spillet faktisk er. Det er heller ikke mulig å bruke f.eks google trends*** for å se hvor mye buzz det er rundt spillet.

Jeg liker det Funcom gjør her, og faktisk viser at de er en spillutvikler som kan levere spill til markedet på svært kort tid. Jeg håper resultatet blir bra. Det vil i såfall være fristende med en lottopost foran neste spilllaunch. (Men ikke noe stor, jeg liker ikke gjeldssituasjonen)

*Se førsteposten i denne tråden for kildene.
** Det stemmer garantert ikke, men jeg overlater til leseren å gange opp med faktor X.
*** Det er bare å søke på The Park i trends.google.com, så skjønner du hvorfor

3 Likes

Det der er det mest fornuftige du har sagt på år. det er det som er poenget. En mindre lottopost er det eneste man kan råde til. Og så kan man håpe på at de klarer snu skuta… Det sagt så tror jeg de har rundet 10 000 kopier… Regner man med andre utsalgssted så er det nok noen knepp til… Du gjør en grov feil med den der PS4 vrien din… 2000 er nok det meste i Steam. Regner du slik så får du 500 000 NOK daglig omsetning på en #25 plass. Mine observasjoner helt uavhengig lengre opp basert på TSW ser du landet på 600 000 NOK pr dag. Jeg foreslår vi bruker snittet av det og sier 550 000 NOK pr dag for #20 til #30 plasser… 550 000/75 kroner pr spill = 7333 solgte spill i steam første døgn… Jeg er klar over at klanen misliker dette tallet, men synes likevel ikke dere skal justere det ned. Jeg tror vi er godt forbi 10 000 nå…

En annen ting dere og må¨regne med nå er at det er salg… Da vrenges listen ganske opp ned… Hadde ikke 100 spill kommet på salg i dag så ville nok The Park ligget mye høyere enn #78 plass som den har nå.

Babies