Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

The Park salg på steam

Greit å ta med seg at det var til 30$ stk, og listen er omsetningsbasert. Mitt estimat utfra Steamspy-tall er at 55k av de 92k var fra Steam.

1 Like

Men er ikke 55k på steam lite hvis man har 92k totalt ? Da antar man jo at 40% av salget har kommet fra PS4/GOG.

Tjah, Steamspy viste på samme tidspunkt som de la fram 92k-tallet 47k. Steamspy viser nå 71k, nesten tre uker senere. De har ligget på topp 100 hele tida, med mye av tiden på topp 20-30. http://tools.garry.tv/steamchart/?show=282140&range=30

Soma har 1760 ratinger på PS4
https://store.playstation.com/#!/en-us/games/soma/cid=UP1192-CUSA03333_00-HPL3SOMAGAME2015

Soma har også 2440 ratinger på Steam

Mao, 40% av alle ratingene er på PS4. Tilfeldig?

1 Like

Også jeg skulle tro det var høyere, men den der månedlige rapporten var klar på det…? Den sa 47 000 men det var ut 30 September. 92 000 var raportert 2 oktober, og det er jo et parr dager senere med veldig høy plassering… Kanskje salget var noen 10 000ener bare på de dagene?

Steamspy for SOMA sier uansett 71 000 solgte nå… Mitt intrykk er og at det er lavt. Som sagt man skal ikke bli overrasket om det er bias i Steamspy. Måten steamspy fungerer på er avhengig av at salget skjer rimelig homogent ut i alle markeder. Det er en grov antagelse som på så mange måter kan ta deg til veldig pessimistiske verdier… Likevel, antagelsen er slik at den blir rettere jo større et spill og fenomen er… Sikkert spot on for Counterstrike…

bra observasjon…

1 Like

Da kan det jo være at steamspy ikke er så langt unna alikevel da.

For SOMA så kan det se slik ut. men fortsatt, antagelsene Steamspy er bygd opp rundt fungerer ikke like bra for alle spill. De er avhengig av homogene salg. Steamspy om jeg har forstått det rett spør ut til vilkårlige kontoer i verden om hva de har på sin konto. Sitter eierne av dette spillet i et lite kluster men med høy konsentrasjon vel da blir det ikke mange treff selv om det burde vært det. Jeg kan tenke meg at små spill, eller spill netopp startet salg blir høyst usikker. Mye mer enn det usikkerhetsspreadet som blir angitt. Videre hvordan takler steamspy om TSW community har kjøpt flere kopier hver? Jeg gjetter å at flere kopier blir tellet som 1… Neste spørsmål er steamspy skal jo ikke gi tall i pre Order i det hele tatt, hva er det vi ser nå? Hva er confidence i usikkerhets angivelsen… Er det 50%, 66%, 80% eller 95% sikkert at svaret er innenfor intervallet angitt. For meg så trumfer ikke Steamspy helt vanlig fornuft vedr omsetning og salgspris.

Når det gjelder Steamspy vs SOMA salg så skal dere huske at Humblebundle selger steamkeys… *#*1 plassen til SOMA er sånn sett ikke reel. Hvorfor sier jeg det… Jo fordi det ligger i kortene her at dere vil knytte salgsprofilen (listeplasseringene) mot det faktisk solgte antall (og omsetning). Du kan ikke det pga Humblebundle salgene booster plasseringen så veldig.

Plasseringen på listen er omsetningsbasert, så nei der. For Steamspy, så sjekker den om du er “owner”. Hvis du har kjøpt det og ikke gitt bort ekstra-keyene, så ja.

Øker nå mot 6000

Og det skulle skje 5 dager etter at The Park kom ut… Var ikke The Park nede på #180 plass da…? Giiiid, tror jeg må fly til å kjøpe aksjen nå. :stuck_out_tongue:

Se på SOMA og… Noen ganger (selv i et ukesperspektiv) så er antall owners ned tross at spillet har ligget 1 uke på over topp 50. Steamspy sin kode kjenner vi ikke, så mitt forslag er å holde seg til toppsalgs lista og ut fra det forsøke si noe om salg enn å utvide usikkerheten ved bringe inn ytterligere usikkerhet til problemstillingen.

1 Like

Så, når kommer salget til å ta seg opp? Spillet har fått endel pressedekning i dag og ligger akkurat nå på 250. plass på bestselgerlista på Steam.

Den delen av TSW-fansen som ikke kunne vente til release har kjøpt. De andre kommer nok nær release-dato. Det er ok presse, men f.eks. ign, gamespot, kotaku, polygon og rock, paper and shotgun mangler sist jeg sjekka. Kan være NDA-relatert.

Gode reviews må nok til for at det skal selge mye ved release.

6 Likes

Noen som vet hvordan Steamspy forholder seg til kjøp av flere spill på en bruker? Registrerer den kun en owner? Mange kjøper nok flere kopier av The Park på grunn av at det er så billig. Blant annet for å gi det bort under streaming på Twitch etc.

Selv kjøpte jeg 2.

1 Like

Steamspy tror jeg har en sånn skikkelig feit kjerring på andre siden (inne i Valve sitt lokale), og det tallet hun tenkte på da hun så det dødar-ekornet er det tallet du ser i Steamspy… Hehe… Som du sikkert skjønner så har jeg ikke rare troa på Steamspy for små ekornspill… Vi får se utover når volumet tar seg opp.

1 Like

Kun owner, så steamspy ser bare ett kjøp inntil du gir bort kopien.

2 Likes

Ok - massiv feilkilde der altså.

Også lagger tallene med ca tre dager, så ubrukelig for status på launch-dagen.

EDIT: altså for å ha et solid tall, så må de ha samplet i tre dager. Mao, dagen etter launch, så har de samplet på launch -2, launch -1 og launch-dagen. Det kan nok derfor brukes for et slags minimum, så får man ekstrapolere utfra bestselgerlisteplasseringer.

2 Likes

Har denne blitt posta før? I så fall beklager jeg. Virker lovende :smile:

““This type of game is all about atmosphere,” and I think they nailed it. Even in my brief time there, sights and sounds really combined to create the mood — that mood being slightly paranoid with your skin crawling”

“Players can turn off locational prompts and wander about the park, poking in all the nooks and crannies. And they should! Those who wander off the beaten path will get more backstory. Those who rush to the conclusion of the story will miss so much.”

“And judging by the reception it is getting so far, many players are poised to love it as well”

“What’s next? I don’t know what’s next,” he said. “Let’s make a game in the [Innsmouth] Academy. Let’s make a game in Kingsmouth. Let’s make a game in Egypt. Let’s do an [Anarchy Online] game. Let’s do an Age of Conan game. There’s nothing stopping us. I think if The Park is successful, the sky’s the limit on what we can do.””

Har Funcom solgt TLJ IP?
“The Longest Journey, however, will be disappointed. Bylos noted that that particular IP belongs with Ragnar Tornquist”

“Before signing off, I asked whether Funcom’s latest financial woes were affecting Bylos. He told me that the latest news really didn’t bother him, noting that he’s heard the doom and gloom since he first started working for Funcom and has yet to see it ever materialize”

Og…
“Bylos’ view is that making good, quality games that the public wants to buy is precisely the way to save the company.”

“And although I’ve only gotten a taste so far, from where I sit, The Park is looking to be just that — a good, quality game that I, along with many others, have already bought. As Bylos put it, The Park let’s the team focus on it strengths: atmosphere and storytelling. If that is the direction the company is heading, I am all for it. Here’s to seeing more of this in the future!”

1 Like

Bra intervju!

Når det gjelder TLJ så tror jeg det handler mer om at det ikke er noen som tør å nærme seg den uten Ragnar

“Bylos noted that that particular IP belongs with Ragnar Tornquist, and that no one currently at the studio could take it on and do it justice.”

Virker som han er fornøyd med forandringene i ledelsen!

Before signing off, I asked whether Funcom’s latest financial woes were affecting Bylos. He told me that the latest news really didn’t bother him, noting that he’s heard the doom and gloom since he first started working for Funcom and has yet to see it ever materialize. Bylos added, “I like the new strategy the company has.” He said that he thinks the new CEO really gets gaming because he’s grown up with games and been working on games for many years. This CEO lets the devs worry about making games while he worries about the financial part. Bylos’ view is that making good, quality games that the public wants to buy is precisely the way to save the company.

3 Likes

RTG har leid Dreamfall IPen nå i et gitt tidsrom. Funcom har ikke Juridisk sett lov til å leke med Nye spill til Dreamfall før Ragnar er ferdig med Chapters. Er nok kunn det det handler om…

3 Likes