Enig i at Asmyr har gjort det aller meste riktig, bortsett fra valget av Berglund som styremedlem (men i alt stresset før den ekstraordinære generalforsamlingen var det neppe tid til å ta en god bakgrunnssjekk av “the eagle”). Det at sistnevnte trakk seg er i grunnen positivt, da det åpner opp for at Nordic Nanovector nå kan få et mer robust styre.
Vil legge til at jeg synes det er glimrende at Asmyr/Aksjonærgruppen AGNV og North sammen klarte å få stoppet tidligere ledelses forsøk på å fusjonere med APIM, og forstår at Asmyr i første runde ikke ville ha med et styremedlem fra North, da sistnevnte ønsket å kjøre et eget opplegg og prøvde å kuppe hele styret. Det skader dog ikke om de som største aksjonær nå får en styreplass.
Ellers er det riktig som Donna sier at Asmyr i egenskap av styreleder ikke kan legge ut informasjon til AGNV’s Facebook-gruppe lenger, og det er nok derfor det er stille. Jeg har imidlertid full tillit til at han står på for aksjonærenes beste. Alle aksjonærer vil bli informert samtidig i form av børsmeldinger eller oppdatering ved kvartalspresentasjoner. Først må det “stakes ut” en retning eller strategi - og dette vil jeg anta skjer helt i tråd med det dokumentet som Asmyr og AGNV utarbeidet forut for den ekstraordinære generalforsamlingen der fusjonsforslaget ble forkastet.
I mellomtiden har aksjekursen falt. Det henger sammen med Folketrygdfondets, Healthcaps og Radforsks dumping av aksjer (selv om alle tre for lengst er ferdige med å selge), roboter og algoritmer som har bidratt til å forlenge og forsterke nedgangen, lite informasjon (men den kommer!) og nå sist unødvendig støy på grunn av at brumlebassen Berglund gikk ut av styret med umiddelbar virkning.
Magefølelsen sier meg at risk/reward er meget god nå. Viser til at de aksjene som nå dumpes for en drøy krone opprinnelig har kostet mellom kr. 14 og 114 per aksje da de ble emittert, det fremførbare underskuddet er verdt kr. 4,74 per aksje (ca. 550 millioner kroner dividert på antall aksjer, ca. 116 millioner stk) forutsatt at noen kan nyttiggjøre seg dette og som tidligere nevnt en mulig verdi på pipeline. Kontantbeholdningen som er igjen bør holde til å kunne ta en vurdering av hva som er igjen av mulige verdier her, eller i det minste hva det er lurt å prioritere. Avslutningsvis støtter jeg meg til at Asmyr selv har kjøpt 3.750.000 aksjer i Nordic Nanovector, hvorav de siste 750.000 rundt 1,20ish dagen før Asmyr ble valgt som styreleder og havnet i innsideposisjon.