Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Thor Medical - Småprat '22 (NANOV) 4

De har gjort en elendig investering, som mange andre.

Hva er betryggende og positivt med det, egentlig?

De har oversett alle røde flagg som alle andre. Jeg ville ikke funnet det betryggende å sitte i samme båt som de…

2 Likes

Tja, flere av de har meget god kunnskap til både pipe og nåværende ledelse. Når man også legger til at det er flere av de som lever av dette og tilsynelatende godt så velger jeg en motsatt vinkling av deg. Men nå sitter jeg på et par aksjer så jeg er vel ikke helt objektiv :relaxed:

2 Likes

Jeg tenker at det er et (dårlig) argument, som du alltid kan bruke på omtrent alle selskaper i alle sektorer…

Det er lov å tenke hva man vil :slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg tenker at man har fått ganske tydelig info, om at tidligere ledelse har tilbakehold informasjon.
Sendt ut misvisende informasjon.
hatt fokus på å berike seg selv.
Samt tydelig hatt manglende kunnskap.
Er nok gode muligheter til å bevise dette, i en eventuell juridisk tvist. Men, pr nå har ingen ( hvertfall ikke meg bekjent) valgt å ta første skritt i den kampen.

både Roy, og Øyvind bidrar med å synliggjøre hvor håpeløs situasjonen har vært via disse brevene innad i Oncoinvent.

Så akkurat nå er aksjen helt på bunn, den er ikke verdt en dritt, å det gjenspeiles i Mcap.

Men. Skulle NN med hjelp av RHL og Øyvind nå komme med ny info om foreks Betalutin. Som viser en mulighet i en alternativ seting.

Så er det muligheter for at aksjen kan våkne til liv igjen.

Det er et tynt håp, å vi er i et dårlig marked.

Men må si jeg lar meg imponere over selvsikkerheten, å ikke minst kunnskapen til RHL.

Så pr d.d er det denne mannens link til selskapet, som gjør det verdt å holde på restene imho.

5 Likes

Det stemmer ikke helt. Det jeg prøvde å si at ingen av de større, bortsett fra nevnte Karlsen, har solgt aksjer etter at kursen fredag ramlet under 80 øre.

Som tidligere nevnt har blant annet Vegard Aavik Torsæter, medlem av valgkomiteen i Nordic Nanovector, og som for kort tid siden stod oppført med 1.731.000 aksjer i selskapet, nylig solgt seg ut av listen over de 50 største aksjonærene, dvs. at han enten er helt ute eller har igjen færre enn 240.000 aksjer.

Man bør ikke fokusere så altfor mye på topp 50 nå, det krever ikke så altfor mange kronene å innta en plass der, så klart en del vil komme og gå.

Jeg synes kjøpet til RHL og brødrene er enda mer interessant nå i lys av siste dagers utvikling i Oncoinvent. Disse ble gjort etter at mulighetene for en fusjon med NANOV falt gjennom. Så hva vil de?

1 Like

Dere får spør de?

Det er helt klart spennende at en verdensledende grunder og forsker på feltet igjen viser interesse for selskapet han engang startet. Mange år er gått siden 2009 og saktens mange grunker har gått på dynga(“lommene til overbetalt ledelse” dir.quote), men å koke suppe på spiker, glasskår, syre og løk vil ikke gi annet enn smerte i sinn…

Tenk heller over de incentiverte aksjonærene med skin in the game som jobber hver eneste dag for at nano nå skal lykkes, i relativ forstand. En exit over APIM nivå er vel å foretrekke her, ikke umulig om de får snakket med rette folka. Selv hadde jeg tatt en dårligere deal om jeg kunne fått aksjer i Artbio/Oncoinvent i bytte.

Sporet av dårlig ledelse, horrible kliniske avgjørelser og skyggelegging i stor grad er vel det som syns best. Forhåpentligvis kan noe av dette komme frem i lyset i en eller annen forstand, og jeg tror det starter med nettopp denne skittentøyvasken i Oncoinvent. Det blir fort interessant å skrive om store dudes and dudettes som krangler…

Skal jeg tippe noe som helst angående RHL/Bruland i dette tilfellet så er det at de anser det som TOTALT nødvendig å dele det de gjør i brevene i kampen mot “fiendtlige” aksjonærer. De nevner ord som lojalitet og rettferdighet ovenfor allerede lojale aksjonærer statuerer et kraftig poeng som bransjen i sin helhet har på sett og vis ignorert i en årrekke med billig risikokapital.

Det var mye styr og fanteri før 2020 - men om man setter seg ned og tar utgangspunkt i børsmeldinger, transcripts og webcasts fra ca feb.2020 så får man en rimelig ca nøyaktig oversikt over hvor søkt hele denne greia er. Og at de som har stått i front for dette sirkuset fortsatt har tilsvarende verv i norske selskap er meg totalt uforståelig, men hva faen vet vel jeg.

15 Likes

Nå trekker du frem den som er mest kjent for å trade slavisk etter algoritmer og er åpen om det. De andre store salgene etter EGF er kun fond og øretrillere.

Derimot har noen eksisterende kjøpt seg betraktelig opp etter EGF

Når man tar med at største aksjonær hvor frontene sto meget steile og ordbruk var kraftig før, under og en kort tid etter EGF som plutselig ikke har noen problemer med at de ikke skal styre showet og tydligvis har tiltro til dagens ledelse og plan fremover kan vel også tolkes positivt at noe merverdi er å hente…

Jeg ville vært forsiktig med å tolke inn at North Energy “tydligvis har tiltro til dagens ledelse og plan fremover”.

Derimot virker de avventende, i den forstand at de trolig vil se hva som eventuelt kommer opp av konkrete forslag før de foretar seg noe.

Skjønner ikke hvorfor jeg skal være forsiktig med den tolkningen? Synes da den står seg vel så godt som din gitt informasjon som foreligger. Jeg begrunnet min tolkning, hvordan begrunner du at de er avventende med tanke på informasjonen vi har fra rundt EGF? Tror du ikke at de har fått noe informasjon om hva tankene er og at de sitter i blinde og venter?

Det var som du selv påpeker isfronter mellom aksjonærgruppen AGNV på den ene siden og North Energy på den andre siden før, under og etter den siste ekstraordinære generalforsamlingen, der AGNV kontrollerte mesteparten av stemmene og således fikk valgt inn sine folk, hvorpå den ene, Eddie Berglund, trakk seg kjapt og aldri skulle blitt valgt inn i styret.

Da grupperingene ut fra det som fremgikk før generalforsamlingen hadde vidt forskjellige planer; aksjonærgruppen som ønsket å komme til bunns i det medisinske og se om det er igjen noe å kapitalisere eller bygge videre på vs. North som syntes mest opptatt av kontantbeholdningen (ut fra børsmeldingen de sendte) og evt. mulighet til under riktige forutsetninger å kunne nyttiggjøre seg det fremførbare underskuddet, uten at dette siste eksplisitt ble uttalt. De la jo heller aldri frem sine planer offentlig.

Du velger altså å tolke denne passiviteten i etterkant som at North Energy “tydligvis har tiltro til dagens ledelse og plan fremover”, mens jeg som sagt tolker passiviteten som at de er avventende og vil vente å se hva som kommer opp av eventuelle forslag før de foretar seg noe.

Da Apim-forslaget kom på bordet var North, i likhet med Aksjonærgruppen AGNV, negative. Etter det oppstod uenighetene. Ved fortsatt bioteksatsing uten snarlig exit-mulighet blir de neppe superhappy, og det skal ikke så mye til at North selger ut aksjene sine hvis de kommer til at dette ikke ble som de forestilte seg da de gikk inn i selskapet.

Slik jeg ser det har Nordic Nanovector følgende alternativer:

1. Få partner på noe i pipeline, der Betalutin/Paradigme-studien som kjent floppet totalt - og alt annet er satt på vent. [Lite sannsynlig at noen partner vil røre dette, som uansett er meget kostnadskrevende? Husk at hele bioteksektoren sliter med å få funding p.t.]

2. Merge med bedre vilkår enn Apim-forslaget. [Ifølge CEO Ludvik Sandnes lite sannsynlig; han synes fortsatt, senest ved siste kvartalspresentasjon, at det var et bra forslag.]

3. Drive Nordic Nanovector videre som biotekselskap = finansiering eller emisjon nødvendig. Skal man da velge konvertibelt obligasjonslån som Targovax eller en fortrinnsrettemisjon som BerGenBio? [Begge selskap er mer enn halvert i kurs kort tid etter offentliggjøring av hvordan de skulle dekke kapitalbehovet sitt, og det til tross for at begge selskap har assets i pipeline som investorene fortsatt er villige til å finansiere.]

4. Roy H. Larsen kan ha en plan, men heller ikke den vil lykkes uten kapitaltilførsel? Det er trolig lettere å hente penger med en velfundert og fremtidsrettet RHL-plan enn å gjenopplive deler av eksisterende pipeline, men igjen; hele bioteksektoren sliter med å få funding p.t. [Så tviler sterkt på at emisjon kan settes høyere enn dagens kurs…]

5. Dropp alt som har med biotek å gjøre, spark de resterende ansatte og la North Energy eller andre få mulighet til å realisere sin plan for selskapet? [Kan teoretisk sett gi bedre uttelling enn nåværende kurs, men nåværende styreleder advarte før den siste ekstraordinære generalforsamlingen mot at North hadde en plan som ville utvanne aksjonærene…]

2 Likes

“…og det skal ikke så mye til at North selger ut aksjene sine hvis de kommer til at dette ikke ble som de forestilte seg da de gikk inn i selskapet.”

I denne setningen påpeker du selv akkurat det jeg sier, de må tydeligvis være fornøyd atm…

Nøyaktig hva som skjer er uklart men jeg synes det er mer spennende nå enn på lenge.

Hvordan tenker man at north skulle fått solgt 18 mill aksjer med dagens likviditet uten å tape mye? De er like mye låst som de er fornøyd, tror jeg.

2 Likes

North Energy er neppe fornøyd, verken med at pengene renner ut, sakte men sikkert, eller at Nordic Nanovectors fokus ser ut til å være fortsatt satsing på biotek.

Jeg ser tre mulige grunner til at de ikke selger:

1. Nedsalg fra dem som største aksjonær vil ikke kunne skje nå, uten at aksjekursen faller kraftig i takt med nedsalget.

2. De håper på en eller annen positiv oppdatering eller nyhet, som medfører kursoppgang og økt volum i aksjen, slik at de kan bli kvitt aksjene sine med mindre tap.

3. De venter til nåværende styre kommer med et forslag om merge eller emisjon som flere av aksjonærene ikke blir fornøyd med, og lanserer isteden sitt forslag som et konkurrerende forslag til generalforsamlingen.

Hvis North sin løsning er noe de vil være fornøyd med (noe som er sannsynlig å anta) men at de allikevel sitter og venter på noe som kan være bedre er positivt i mine øyne.

Men nå ser vi hvordan aksjemarkedet fungerer , forskjellige meninger skaper kjøpere og selgere :relaxed:

Du rakk å svare det samme som jeg påpekte under punkt 1 mens jeg skrev på mitt svar. :blush:

Ser for øvrig at den kryssen du ventet på inntraff i oppdateringen av aksjonærlistene onsdag kveld; JP Morgan forsvant ut av “topp 50” med sine 1,02 millioner aksjer, mens GSI dukket opp med 580 k aksjer som ny aksjonær, og Storebrand økte med 127 k til drøye 437 k.

Har GSI overtatt rollen som MSI hadde tidligere? Og overskytende antall ble solgt i markedet på mandag? :thinking:

2 Likes

Sikkert bare m-m-manipul… err, jeg mener marketmaking…

Will we ever know? 🥲

3 Likes