Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips til mitt neste selskap?

Hei! Skal investere nye 50-60 tusen nå.
Noen som har anbefalinger på selskaper? Begrunn gjerne hvorfor. Tar gjerne høy risiko, ønsket realistisk avkastning bør være 15% eller mer i løpet an 3-6 mnd.

Ser på axa, men er usikker på om den er litt mye hypet nå…

2 Likes

Kitron, forventer 15% opp etter Q4-tallene.

EDIT:
For å utdype litt: Kitron har en Trailing P/E på 14,3 og hvis de leverer som guidet får de en P/E for 2016 på 12,3 ved en kurs på 7,50. De har minimalt med gjeld og 5-10% årlig vekst. De kan se dyre ut fordi de har steget fra 2kr i starten av 2015 til 6kr nå, men trailing P/E har bare økt fra 9,2 side Q1 2015.

Q1 2016 var svakt og er mye av grunnen til at trailing P/E har økt til 14. Grunnen er hovedsakelig pga engangsutgifter til et oppkjøp som ikke ble noe av (5MNOK) og fordi de flyttet til nye lokaler.

Kort oppsummert: risikoen ser veldig lav ut, mulighetene for god avkastning og utbytte er veldig gode.

5 Likes

Hvis du tar høy risiko, så vil jeg anbefale å hoppe inn i Funcom. Du kan dog ende opp med å tjene mer en 15% på 3-6 mnd sikt :frowning:

1 Like

Umulig å ikke nevne NANO, link, axactor

1 Like

Natto på grunn av sterk og stabil vekst og bedre lønnsomhet med syntetisk vitamin k2 “pure”. Selskapet nærmer seg break-even, mulig svarte tall i q4. Q3 er sesongmessig det svakeste kvartalet og man bør derfor ha minst et halvt år horisont her, men jeg synes man alltid bør ha minst to års horisont på en investering generelt. Jeg har også Seamless, Stillfront og Next som spennende jokere, det er høy risiko, men også høy oppside i disse casene det neste året.

1 Like

Starbreeze kan fort doble seg eller mer det nærmeste året…

1 Like

hadde nok gått for axa ja, som jo var det første som slo deg. den magefølelsen hadde jeg fulgt… :wink: “the trend is your friend” og axa er på vei oppover nå. ser også på dagens kurs som en god mulighet før Q3 og andre gode meldinger som kan komme når som helst.

2 Likes

I denne fantastiske investerings verdenen har jeg lært meg et par ting etter flere års erfaring, og det er å følge min egen magefølelse.

Personlig liker jeg ikke å gi bort konkrete tips eller ta de imot.

Follow your gut, or it will bite you in the ass.

3 Likes

Litt enig med Larsen angående å følge sitt eget mål, som en har gjort arbeid og er trygg på.

Selv er jeg tungt inne i Storebrand. Mindre risiko, men gode muligheter for relativt god avkastning på 3-9 måneders sikt. Den har gått en del i det siste, men den er sterk på kjøp, mange kjent investorer har tatt plass i det siste. Rentebunnen kan være nådd (merk kan, da det er en liten mulighet for ett kutt til) og da er selskapet bunnsolid med store reserver mot internasjonale krav som er bygd opp over mange år siden finanskrisen i 2008. 2016 blir første år med utbytte siden 2011 tror jeg.

Sitter litt i høyrisiko også, men ikke så mye som jeg gjorde før. Endte som regel dårlig…

1 Like

Må si meg enig her. Har tjent best penger på Starbreeze (jeg kjøpte dem ETTER at de hadde blockbuster-reviven av Payday 2 i mai året etter release) og Kitron som jeg så hadde begynt å tjene penger, og hadde minimalt med gjeld.

Sitter med litt kapital, skal ut i slutten av november. Til da vil jeg skvise ut mest mulig avkastning. Noen som har gode selskaper i en stigende trend som kan anbefales?

Eventuelt day/swingtrade muligheter.

Trenger litt inspirasjon her :smiley:

Thinfilm kan du både swingtrade eller sitte lang i.

2 Likes

Kommer jo selvfølgelig an på tidsmålet ditt for investering og risikoaversjon:

  • Axactor vil jeg si er i en god trend om dagen. De har forsåvidt gått veldig mye de siste månedene, men i et marked i vekst og styres ekstremt bra. Klarte feks. 2-års målet sitt på 9 mnd. Så har du litt lange briller på deg, har jeg stor tro på at Axactor står i en ganske annen kurs om 1-2 år :smiley:
    Blir jo litt ut fra hva jeg har i min portefølje dette her da :stuck_out_tongue:
  • Har også litt i Funcom som det blir spennende å følge de neste månedene med spill som skal ut!
  • Har et lodd i Bionor, som egentlig ingen kan vite hva skjer om dagen :stuck_out_tongue: Bør komme noe melding her om fremtiden deres.
  • Vurderer også et lodd i Songa, men avventer til alle de “nye” aksjene kommer på markedet
2 Likes

Flotte innspill! Skal sjekke dem alle. Har burdert Axa, men har personlig ikke stor nok kunnskap om dem, og er generelt skeptisk til den type bransje. Likevel ser jeg gode analyser og tilbakemeldinger, så det ligger nok noe der som jeg ikke vet :wink:

Vurderte sterkt Prosafe og Polarcus i dag, Qec og Maha Energy, så og si samme selskap Qec og Maha…

2 Likes