Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips til setting av SL (stop-loss)

Hei,

Lurer på om det er noen “gyldne regler” ved setting av SL. Har røket på SL ett par ganger nå, hvor aksjen har bouncet relativt mye høyere kort tid etter. Feks FING hvor jeg røk på en liten dip i kursen og SL ble trigget, og deretter gikk den jevnt oppover. Hva gjør dere, har dere noen guidelines dere bruker? Antar at det skilles på kort og lang horisont, men hvordan bør man tenke? Som nybegynner blir man fort litt “desperat” etter å sikre gevinst og setter kanskje SL litt høyere enn man bør.

Mvh
Tor J.

Tipset er… dont!

Ikke sett stop loss med mindre du driver aktiv trading. Ellers blir du stoppet ut som du sier av tilfeldig volatilitet eller bevisste stop loss raids som bouncer rett opp igjen.

Å ha et bevisst forhold til smertegrense for nedgang og tilsvarende mål for gevinst ved oppgang derimot er jo lurt!

1 Like

Å ryke på SL er jo litt av hensikten med å sette SL. Det er jo en forsikring mot ett større tap
Hvis du trader aktivt er det å bli wippet av og til en del av gamet og skjer av og til.

Hvor du setter SL bør bestemmes av din strategi i aksjen, hvor vil du ta profitt om du har rett? Hvor ofte får du gevinst på dine handler?
Når det gjelder å sette SL nivå så bruker jeg en “risk først” tilnærming. Hvor mye er jeg villig til å tape på en trade før jeg kan si at jeg har tatt feil

Hvis du er redd for å miste gevinst så kan et alternativ være å selge halvparten av potten når du føler på dette og la den andre halvparten fortsette

Edit:
På samme måtte som man husker badbeats i poker, så er det de gangene der man ryker på SL på dagens laveste som fester seg, ikke alle de gangene der kursen bare fortsetter ned :grinning:

2 Likes

Å gi pro trading tips til en nybegynner: What can go wrong…?

:slight_smile:

Fra en som ikke hadde stop-loss men som tok den fallende kniven i targovax. Aldri ta en fallende kniv. Vent til det snur.
Sette sl på det nivået du aksepterer tap. På nas satte jeg 15%, mens på biotek setter jeg svært variable stopploss ut fra tilgang til skjerm og mulighet for handel. Long aksjer som afg, nhy osv setter jeg ofte 10%.

Har gått glipp av store gevinster pga intradag svingninger, men antageligvis enda større tap. Minnes nhy hvor jeg satte en tight stoploss rett etter første nyhet fra brasil. Gevinst er aldri feil.

1 Like