Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Daytrading - hvilken megler?

Hei folkens

Har lyst til å begynne å trade litt . Hvilken megler anbefaller dere til intradag trading? vurderer Degiro og Interactive brokers.

Ser for meg at jeg ikke er den første som stiller dette spørsmålet så hvis det finnes noen infosteder på nettet osv lenk gjerne til disse. Eller setter jeg pris på deres erfaringer , tips og råd!

Fortsatt gode kveld!

3 Likes

Hvis du er ny i trading, ikke start med daytrading.
Bare et velment råd

2 Likes

Som @zappa66 sier, hvis du er helt fersk så ikke fall for fristelsen i å gå på daytrading. Jeg leste en haug av artikler og så mange youtube-videoer om daytrading. Det er utrolig lett å la seg rive med, men det absolutt meste av alt dette er bare svada og de fantastiske strategiene de bruker funker bare ikke.

Da anbefaler jeg heller å ta en titt på @babyrage sin strategiguide, bøkene til Mark Minervini. Boka til O’Neil: How to make money in stocks. Boka til Chris Kacher og Gil Morales: Trade like an O’Neil disciple.

Det er enkle og lettleste bøker, hvor man får en god forståelse for hvordan aksjemarkedene fungerer og man lærer teknikker som faktisk fungerer.

Om du faktisk har peiling og vet hva du driver med, så beklager jeg off-topic.
Jeg har dessverre ikke noen gode tips til meglere for daytrading.

4 Likes

Start med trading på papir eller i et excel ark, læs artikler, bøger osv. før du investerer. Men husk, man er først rigtigt med i gamet, når man har rigtige penge på spil … alt ændrer sig, når man har penge investeret.

Vigtigt at bruge lige dele tid på køb og salg, da de fleste aktionærer kun tænker på indgang - og sjældent exit. Dette har store konsekvenser rent følelsesmæssigt og med erfaring kommer også mindre følelsesmæssig kobling til dine positioner.

Ville i øvrigt anbefale dig ikke at trade (gå efter indeks), men det er en anden sag :slight_smile:

Husk at 90% af aktionærerne taber 90% af deres penge på de første 90 dage.

1 Like

Is this true?

1 Like

Det er tal jeg har læst flere steder; det er ikke nødvendigvis det samme som realiserede tab. Ser man på papirtab, så tænker jeg tallene er realistiske. De fleste skal gøre sig mange erfaringer i aktiemarkedet, før der bliver tegn på gevinster … hvis overhovedet, da det kræver tid og penge.

Men det er da klart muligt at slå markedet, det kræver bare nogle særlige evner som de færreste besidder (og igen, masser af tid, som de fleste ikke har, når de også passer fuldtidsarbejde).

Var jeg ny på aktiemarkedet ville jeg vælge et indeks for 90% af den ledige kapital.

Et tips hvis man skal prøve seg på daytrading, ikke bare for å få en diversifisert portefølje men for å i tillegg avkobling av følelser knyttet til investerte penger er: velg en pott til daytrading som du er villig til å tape og lær deg at å ta gevinst er aldri feil. Sistnevnte er for å unngå å føle på bitterheten dersom man tar for «tidlig» exit :flushed:

Bare styr unna gearede derivater cfd osv. så er vel alt ok. Vet endel folk bruker pareto. Selv har jeg daytradet noe med Nordnet med dninvestor som hjelp, men kommer vel litt an på hva du ønsker deg av verktøy etc

Takk for tips om lesestoff!

Takk for mange gode svar!

Jeg ønsker egentlig en megler med lave kostnader og med et enkelt brukergrensesnitt som viser aksjekurs i sanntid, har vært kunde i nordnet en stund, men det blir fort for dyrt. Er altså ikke på jakt etter noe som krever en avansert “tradingplattform” da jeg mest sannsynlig ikke vil forstå mye av det.

Har lest litt om trading, fullførte faktisk akkurat “Trading for a living” av Dr. Alex Elder. Har også studert endel teknisk analyse på fritiden, men merker at disse sjeldent kommer til nytte(For min del)

@Benjbo desverre er ingenting gratis.

Dersom du har mange handler er det endel meglere som gir deg mye av det du ønsker gratis.

Kort fortalt, enten betaler du pr måned eller via kurtasje.

Nei, men det blir sagt at over tid mislykkes 90 % av tradere.
Er vel omtrent de samme tall som får nystartede bedrifter

2 Likes

Ingenting er gratis, det er helt riktig. Noe kan være rimeligere dog:)

1 Like

Bare hyggelig :slight_smile:

Hvis du skal ha lavest kurtasje, er det vel ingen som slår Nordea idag (opp til en viss grense i hvert fall). 0,04%, minimum 1,-. Tror nok det blir litt for tregt for daytrading.

Altså etf’r som bull/bear osebx osv? Hvorfor bør man holde seg unna slike?

1 Like

Egentlig bare fordi det er fort å tape mye.

Er nok store forskjeller mellom utstederne, kanskje Nordea sine feks er ok, men det er mange detaljer i prospektene som man skal være obs på, der utstedere gjerne garderer seg mot risiko. Er ofte ganske stor spread også. Se forøvrig tråden om IG markets

Ja var egentlig spørsmål nr. 2, hvordan det er med spread. Så den er ganske høy? Grunnet lavt volum? Så f.eks Nordnet hadde en bull og bear etf (2x) som speiler osebx. Der står det også at den koster 0,8%. Dette regner jeg med er årlig og blir ubetydelig lite hvis man holder den f.eks kun intradag et par ganger i uken?

1 Like

Jeg er ingen ekspert på dette, men det jeg har sett er at spreaden tilpasses sannsynligheten for opp og/eller nedtur. Hvis jeg har forstått det rett så stiller utsteder kjøps-og salgskurs løpende og dermed også spreaden, men det er litt forskjellig avhengig av type papir. På bull/bear etn er det gjerne en dagsavgift (og noen ganger en slags nullstilling) dersom du sitter til neste børsdag. I tillegg har du en årlig rente for belåningen. Disse papirene er egentlig konstruert for intradagtrading og en daglig hedge ikke for å sitte long. I tillegg er det enkelte klausuler som gjør at dersom de stiger over en viss prosent så nullstilles gevinsten. Så les prospektet godt. Men det må nevnes at man kan tjene bra også såklart.

Edit:
Men ta dagens scenario feks: Det hadde jo vært fristende å kjøre en BullObxX10 når indeksen datt 3% så svinger den litt opp, men ikke nok til at spreaden lat deg gå i pluss så du sitter videre og plutselig er den ned til minus 4%. Da har du 10% tap.

Takk for infoen! Leste litt kjapt på Nordnet. Spreaden ligger mellom 0,5% og opp til 1%.

Men skjønte ikke helt kostnadskalkulatoren.

(BULL OBX X10 NORDNET 1)

Der står at ved et kjøp på 10 005,- blir total kostnad 101,65Kr. Men videre ned så kommer det opp et nytt estimat. “Total markedsverdi ved periodens slutt”. Der står summen: 9 903,-, altså 202kr i total kostnad? "Perioden er satt til 1 dag.

1 Like