Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Trekke seg ut av AS

Jeg eier en femtedel i et familiedrevet AS, gjennom B-aksjer. Nå ønsker jeg å trekke meg ut av selskapet fordi jeg vil forvalte pengene etter en annen investeringsstrategi. Ingen av oss har særlig kunnskap om hvordan denne prosessen bør gjennomføres, og det dukker derfor opp en del spørsmål:

Hvordan kan vi verdsette selskapet så objektivt som mulig og på en måte som alle kan enes om? En del av verdiene er i aksjer, fond og rentepapirer og dermed enkle å verdsette og selge. Vi har også litt verdier i krypto og en del i eiendomsinvesteringer (gjennom aksjer). Sistnevnte er vel hovedutfordringen, sida disse både er vanskeligere å verdsette og er relativt illikvide.

Jeg antar det kan være lurt å engasjere en ekstern part som kan bistå i denne prosessen — hvem bør vi i så fall henvende oss til? Firmaet har allerede en regnskapsfører og en revisor. Er det naturlig å trekke inn en forretningsadvokat?

Takknemlig for innspill eller erfaringer!

Spørs hvor kapabel regnskapsføreren og/eller revisoren deres er. Jeg ville tatt kontakt med et større revisjonsforetak. (Big 4)

1 Like

Takk for svar. Selskapet er ikke verdt mer enn ~20 millioner. Tror du fortsatt det er verdt/mulig å koble inn et av de store selskapene?

Absolutt

1 Like

Et enkelt alternativ kan være at du får fisjonert ut 1/5 av de likvide investeringene inn i et nytt AS, også beholder du en redusert andel i den ilikvide eiendommen(-e). Eventuelt kan også de aksjene overføres til ditt nye AS og da får du forsøke å få de realisert når det blir mulig.

1 Like