Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ukens spørsmål #1: Hvordan takler du de mentale utfordringene rundt aksjehandel?

Har vært så lenge i markedet og opplevd opp-og nedturer at det stresses ikke lenger. Er dessuten gjeldfri og økonomisk uavhengig, så det å være i markedet er mest motivert av å følge med på det makro-og mikroøkonomiske, samt konkurrere med indeksene og kunne riste på hodet av de håpløse verdianslagene enkelte “eksperter” bringer til torgs.
Trodde faktisk Finanstilsynet var mer seriøst enn å være “sandpåstrøer” når meglerhusene lurer folk.

4 Likes

Det er alltid svingninger i markedet kurser som går opp og ned det får vi leve med. Bruker å ha en post hvor jeg går inn og ut hver dag eller prøver. Går det ikke den ene dagen så går det kanskje den neste elller … Sitter med kun aksjer som betaler kvartalsvise utbytter og lever godt med det. Har vært flink med FLNG inntil kursen passerte 300. Solgte en post på 281 som jeg mente var bra mtp kurs. Leste så at den passerte 32 USD i statene og la inn kjøpsordre på 301 følgende dag. Kurs i dag 242. Får leve med det. Man skal ikke gråte over spilt melk. Fortjeneste man gikk glipp av er borte. Nå venter jeg bare på at min posisjon i MPCC skal ta av for her kommer det gode utbytter fremover de neste 3 årene.

2 Likes

Dreit meg ut i fjor på Freyr. Har hatt flaks 3 ganger tidigere i samme aksje, men det endret seg in fjor høst, tok en bet med en alt for stor sum. Dagen etter kjøpet gikk det loddrett ned. Jeg hadde ingen plan, brukte ikke stop loss, tenkte at det ville snu. Etter hvert kom det jæskla mange sure artikler om ledelsen og hele “Norge” skrotet jo mer eller mindre hele prosjektet.

Det ble helt uutholdelig, jeg slet med å sove og fikk panikk(angst). Solgte meg ut med 170 000 i tap. Jeg var umiddelbart lettet ettersom kursen fortsatte å synke, men klandret meg selv lenge etterpå.

For å få det ut av systemet snakket jeg med en nær venn. Vi trente beinhardt i månedene etter tapet mitt og omsider fant jeg ro. Nå har jeg dratt inn 70k på FRO og det føles bra.

8 Likes

Takler det egentlig nesten skremmende bra. Dvs, finnes fortsatt et synlig hull i en dør på jobben, utagering etter å ha tapt en større sum på en elendig trade i NOM for 4 år siden. Uten at noen andre heldigvis vet hvordan det oppstod. Har tapt en større andel av porteføljen over natten både i PCIB og Ulti. Begge gangene opplevdes det helt avmålt. Nesten litt skuldertrekk-aktig. Hjulpet av vissheten om at rasjonalet bak investeringen var grundig gjennomtenkt og at den som er med på leken uansett må tåle steken. I ettertid har slike smeller også fungert som uvurderlig læring. Ville garantert gått på et enda større tap i Ulti uten fadesen i PCIB. Og vil forhåpentligvis neppe gå på et lignende tap som følge av smellen i Ultimovacs.

11 Likes

Viktig å balansere. God rødvin når det går bra, og god rødvin når det går dårlig.

14 Likes

Skrev det i en annen tråd at slike binære bets skal jeg holde opp med. Greit å ta en trade, men ikke sitt over ventet.

6 Likes