Jeg kjenner meg også noe igjen i det du sier @pdx
I starten av min investor karrière så var jeg nok mye mer stresset og mentalt utfordret av aksje markedet enn jeg er idag, men dette er også noe man lærer seg å takle med tiden. Mye av årsaken til at jeg kunne bli mer irritert og stresset når en aksje gikk i negativ retning før i tiden, var min uvitenhet og ignoranse av hva som faktisk kan skje med en aksje. Jeg kjøpte mye papirer jeg egentlig ikke visste så mye om i forkant, noe som resulterte i store overraskelser. Jeg ble dermed fullstendig overlykkelig når en aksje gikk opp og min avkastning ble stor, siden det stort sett var flaks. Når en aksje gikk andre veien ble jeg frustrert og irritert, siden jeg ikke hadde sett for meg dette scenarioet skikkelig i forkant og det var ren uvitenhet og uflaks som gjorde at det gikk den veien.
Idag gjør jeg en mye mer grundig undersøkelse før jeg eventuelt kjøper meg inn i et papir. Det hender så klart også fremdeles at jeg gjør kjappe avgjørelser, men da vet jeg igjen også at jeg tar en mye større risiko. Ved å gjøre en god undersøkelse av papiret / selskapet før man kjøper, samt holde seg kontinuerlig oppdatert over hva som skjer til en hver tid med både aksje kursen og selskapet, så klarer jeg å holde en viss ro om ting skulle gå i pluss eller negativ retning.
I korte trekk så kan jeg liste opp 3 punkter som er viktig for meg for å takle mine investeringer:
1. Gjøre en god research i forkant av en handel, samt holde meg oppdatert til en hver tid.
2. Skulle jeg føle at ting begynner å bli mentalt ustabilt, så er en kjapp medisin å høre på musikk jeg vet gjør meg glad.
3. Til sist men ikke minst; Dele mine handler og tanker rundt avgjørelser med andre. Veldig viktig for meg å ikke bare dele positive opplevelser med aksjehandel, men også negative handler og avgjørelser jeg har gjort. Dette hjelper meg selv i å få et større perspektiv på hva som faktisk foregår og gir meg en viss ro.
Sharing is caring for yourself and others <3