Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ukens spørsmål #1: Hvordan takler du de mentale utfordringene rundt aksjehandel?

Akkurat nå takler jeg det ikke så bra… hele min opp-side siste året er nå gått over i minus…

#ShareTheNegativesAlso :slight_smile:

11 Likes

Ingen slike poster på HO, er nok mye flinkere investorer der…

9 Likes

Da er vi to.

2 Likes

Vi er nok minst tre, men jeg har ikke gamblet med mer enn jeg kan tape siden TSW så jeg sover ikke så dårlig av den grunn.
… og forøvrig; ja, jeg anser det å “investere” i Funcom, og forsåvidt Starbreeze også, som gambling.

7 Likes

Jeg startet rundt nyttår og er 10-15% i minus, i forhold til toppen er fallet 20-25%
Men jeg er da enda i markedet…
Men må innrømme at jeg også gambler!

2 Likes

Det har vært en heftig tid for oss som ble aktive i markedet i tiden før korreksjonen etter nyttår.

Men utrolig lærerikt! Og vi sitter antagelig med et mer realistisk bilde av hva aksjesparing kan innebære av volatilitet enn de som begynte i tiden etter finanskrisen og fikk sitte og koste seg i et årevis langt bullmarkedet.

(Ikke at jeg ikke er misunnelig og angrer på at jeg ikke satte meg inn i investering da. :p)

6 Likes

Anså du det som gambling å investere i Starbreeze i 2014 når de lå på ca 7kr og Payday 2 akkurat hadde toppet bestselgerlisten på Steam i en uke? Da så jeg ihvertfall noe rimelig fundamentalt som fikk meg til å investere i Starbreeze. :wink:

2 Likes

Gambling er det uansett hvilken aksje man kjøper hvis man ikke gidder å bruke tiden det tar å sette seg skikkelig inn i selskapet. Skjønner godt at det er gambling for @Grimshanks… Det blir som å kaste dart i blinde.

Jeg presterte å tape ca 30 % av kapitalen min på en dag i juni. Først solgte jeg Funcom aksjene mine som jeg hadde kjøpt for ca 1,70 i snitt for ca 1,40. Senere samme dag oppdaget jeg et lite rally i Bionor og hoppet på det uten å tenke mye, endte med at jeg solgte med tap i Bionor også da rallyet endte raskt og kursen falt raskt. Nå er jeg inne i Funcom igjen med ny inngang 1,00. Enkelte dager er jeg litt idiot.

5 Likes

Hodeløse høns er et utrykk faller meg inn.
Du var heldig, siste kjøpet jeg gjorde dagen før emisjon var på 2,45.

5 Likes

Fair enough, det er flere tilfeller der det har vært gode grunner til å tro at kvartalstallene ville gi grunn for noen prosenter opp. Det var ikke meningen å si at alle SB tradere er idioter eller noe sånt.
Når vi kjøpte for noen øre eller rundt krona så var det om jeg husker riktig fordi PD2 så ut som en god ide som med vinden i ryggen, og sola i ansiktet, kunne treffe bra… hvilket også skjedde. Selv om enkelte hadde en veldig god feeling for PD2 før release så tror jeg mange er klar over at selv en godt gjennomført god ide må ha litt flaks og god timing for å bli en stor suksess.
Når salget begynte å ta av, og reviews var gode, var det jo selvfølgelig god sannsynlighet for at det skulle komme inn litt penger.
Deretter fant de en god rytme rundt DLCene som jeg tror ingen ville gjettet skulle gå bra. Kudos for det.
Det har vært noen hinder, humper og utsettelser underveis, men heldigvis har de funnet løsninger.
Flott, PD2 gjorde det toppers…
Men hva nå? Selskapet var priset skyhøyt basert på kule ideer, men det er veldig lite som er levert.
Storm, den neste revolusjonerende titlen som en gang var det som skulle lose oss videre inn i stjernehimmelen har man vel sluttet å snakke om. Sånt skjer, og det er vel nettopp poenget mitt. Noen snakker som at alle SB prosjekter er garantert PD2-lignende suksess… because that’s the way SB rolls.
I mellomtiden, i den virkelige verden, så er det mange prosjekter som går på trynet helt enkelt fordi verden ikke er rettferdig.
Kanskje kommer de tilbake til Storm, kanskje blir Storm noe annet enn det var tenkt, sånt skjer også.
DbD ser ut til å gjøre det bra. Toppers! B-aksjen har vel falt med en milliard eller så den siste måneden, til tross for nye spennende avtaler. Jeg synes fremdeles selskapet er høyt priset på luftig fundament, men noen av drømmene begynner å krystalliseres og det er dritkult!
Siden jeg er gammel Funcominvestor så tillater jeg meg å påstå at om FC bare hadde truffet litt bedre med AoC, og PD2 hadde gjort én liten bommert (lansert med disse drillene eller hva det var) så hadde verden sett ganske annerledes ut.
Så ja, det har vært gode grunner til å putte noen krone i SB nå og da, men det har vært mye gambling på luftslott også… trur eg.

Neste uke er jeg på sommerferie så da kommer både Funcom og Starbreeze til å kollapse, bare så dere er advart :beers:

2 Likes

Den har falt fra 21,90 til 20,60 eller 1,30 eller rundt 200msek eller rundt 6%. Selvfølgelig, hvis du tar fra ATH, så ser det stygt ut, men i nærheten av ATH solgte jeg aksjer i stedet for å kjøpe…

Forskjellen på Funcom og Starbreeze er vel at Starbreeze faktisk har levert, mens det ikke er situasjonen for Funcom. (AoC solgte bra men gikk i underskudd). Men ja, det er litt luftslott-tendenser nå, ettersom de har startet opp noe helt vanvittig med prosjekter, men det er kun DbD som er levert, og de har utsatt to av prosjektene som skulle landet i år, Geminose og oTWD. Jeg liker ikke den stadige endringen av fokus, som er mye av grunnen til at det er lett å se på Starbreeze som et luftslott.

1 Like

Jeg sier ikke at det er feil med litt risiko i porteføljen, men når SB fremstilles som fundmentalt bunnsolid så godt som uten risiko… for de traff jo med PD2…
Litt usikker på om det er narrative eller survival bias som er ute å går :slight_smile:

…og jada jeg er helt enig i at FC ikke har klart å levere. Ikke noen tvil om det. Det er ikke bare fordi verden ikke er rettferdig

2 Likes

Risiko er det alltid, men når man har bevist at en forretningsmodell fungerer kjempefint på tre forskjellige produkter så kan man gå ut ifra at den vil generere desto større inntekter jo flere titler man har i salg i fremtiden. :wink:

Derfor investerer jeg bare der jeg stoler på ledelsen og har god oversikt over alt som skjer.

Nå snudde det en del for meg idag da :smiley: he he

3 Likes

i alle mine investeringer over lang tid har jeg alltid vært skråsikker på utfallet og alltid hatt en plan for når og hvor jeg skal inn og ut. Funcominvesteringen min er mitt største nederlag noensinne og de mentale utfordringene med å være Funcom investor var over all forventning. Veldig vanskelig å forklare hvordan det var i tiden etter Black Thursday, men er tilbake til min gamle investeringsfilosofi nå og kommer nok til å fortsette med den.
Livet etter Funcom er utrolig herlig og veldig mye mer avslappende. .Skulderne er senket igjen.

Aksjer var ikke noe for meg.

Jeg liker meg veldig godt i en situasjon hvor jeg følger med på verdensbildet istedenfor å grave meg inn i enkelte selskaper på innsidebørsen Oslo Børs. Jeg visste om det før jeg gikk inn og det beit meg rett i rævva. Aldri igjen.

Det store bildet er mer etter min smak og det fungerer veldig bra for meg. De mentale utfordringene med å gamble i Funcom overlater jeg til de med hjerte til det.

9 Likes

Veldig interessant. Jeg føler det litt på samme måten. Men hvordan tjener du på det da?

jeg investerer hovedsaklig i Gull og Brentolje. På daglig basis, med en 400x eksponering. Ut og inn iløpet av få timer.

Noen ganger setter jeg store posisjoner som kan ha en lengere tidsramme

Utenom gull og brent er jeg inne på diverse valutapar som USDJPY, USDCAD, EURUSD og siste tiden GBPUSD. Får jeg tips så trader jeg også andre mer uvanlige valutapar. Siste tiden har jeg også tradet endel Agrikultur, mest Hvete og Korn. Men følger med på Kaffe, Sukker, Appelsin Juice og Soya for framtidige trades.

Det gjelder å være på toppen av all mulig informasjon du kan finne til enhver tid. Spesielt å følge med på utvikling til DXY, SPX500, DAX, og volatilindeksen og sammenhengen disse har med utvikling av alle andre charts jeg følger med på.

Måten jeg har etter lang tid klart å tjene gode penger på investeringer som dette er etter mye startproblemer med å høre på hva andre sier og gjøre akkurat sånn. Dette fungerer alltid dårlig, så jeg investerte mye penger i diverse betalte Teknisk Analyse kurs og skoler på nettet for å gjøre mine egne meninger om grafene jeg fulgte med på, kursene gikk rett inn i det matematiske og diverse mønster som går igjen og er ikke blandet med noe som helst form for fundamentale meninger. Dette kombinert med mye feiler i begynnelsen gjorde at jeg etterhvert begynte å få mye riktig i mine ideer og fremtidsutsikter. Man lærer mest av sine feil.
Men viktigst av alt var å dempe ned storhetssyndromet, som alltid vil ha mer og mer… Det som gir best avkastning er små sikre posisjoner over en lang periode. Dette gir en bedre tradefølelse over tid og du kan lettere tape penger med å se tilbake på en historie med sakte men sikker vekst. Jo mer jeg holder på jo mer investerer jeg generelt sett i en enkelt posisjon for jeg setter meg alltid inn en stoploss jeg selv kan leve med og forventer aldri noe mer enn at pengene investert allerede er tapt og at hvis det går den rette veien sitter jeg senere i en posisjon til å kunne investere med andre forutsetninger.
Etter lang tid med en sånn filosofi har jeg alltid en grunnlinje som er i stigende trend, men kan etterhvert legge inn store hopp oppover i trenden.

Til å gjøre mine analyser bruker jeg gratistjenester for det meste, for disse har de beste TA mulighetene jeg har funnet til nå. Noen bugs er det, men jeg har holdt på så lenge med dem at jeg har lært meg å leve med dem. De betalte tjenestene har jeg funnet har bugs som er mer irriterende og tar opp for mye av tiden å fikse opp i.

Men jeg følger selvfølgelig med på alle de store folkene sine analyser og andre utvalgte flinke analytikere om hva de mener. Dette hjelper mye for å forstå diverse utslag i kursene. For det finnes veldig mange som trader blindt på andres meninger.

Går ikke ann å si det ofte nok. Hvis ikke du har troen på investeringen du gjør selv, gjør den mer vondt å få i trynet etterpå om det ikke går veien.

12 Likes

Det er ikke å anbefale å begynne med Forex trading uten at det hundre prosent sikkert er penger du allerede har tapt. Jeg gikk inn med 100 tusen norske kroner første gangen for å være storkar. De var borte etter 72 timer, på dårlig trading.

4 Likes

Jeg har benyttet rolige juli til å tenke over hvor mye min utålmodighet har kostet meg i 1. halvår.

Flere aksjer jeg har hatt flotte posisjoner i, som Hexagon, Kitron, Skandiabanken og Link, men endt opp med å selge meg ut alt for tidlig fordi jeg syntes ting tok for lang tid. Så det er noe å huske på.

Ellers, så har jeg i dag satt inn ekstra penger på Nordnet i tillegg til vanlig sparing fordi jeg ligger og vaker akkurat rundt et rundt tall, noe jeg merker krever idiotisk mye energi og oppmerksomhet på at jeg blir sittende å trykke F5 for å se om jeg er over eller under. Så da satte jeg heller inn ekstra penger så det ikke skulle være noe tvil. :stuck_out_tongue:

16 Likes