Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ukens spørsmål #1: Hvordan takler du de mentale utfordringene rundt aksjehandel?

Hoho, siden jeg la inn de ekstra pengene har porteføljen som helhet gått opp drøye 20%. Thank you NANO og AXA!

5 Likes

Vil det si over/under 10mill ?

3 Likes

Hehe, mitt runde tall var ikke mer enn 5 nuller for å si det sånn, det er fremdeles boliglånet som er min største posisjon.

7 Likes

Litt kjipere å se porteføljen bare minker i verdi…for to dager siden var den nærmere 41% på det høyeste og ath.
Det er den ikke i dag etter en brutal nedtur i PCIB (liten andel men dog allikevel et sviende papirtap). Funcom har også falt endel, sammen med resten av porteføljen.

Nå 33,1%…

For et halvt år siden hadde det vært j…g kjipt, tar det mer med ro nå, men kjipt er det uansett…

3 Likes

Samme her, fra 65 til 40 nå

55% -> 45% her.

Jeg har hatt et crap år, med TIL som den store synderen. Det jeg lurer på er om strategien min ikke er så lur. Jeg har hatt mye mer suksess med å satse på et selskap som allerede har vist litt suksess vs å gå inn i et selskap som har potensialet for noe stort. Gevinsten på førstnevnte er godt over 100% på 1,5 år. Det burde jo være mer enn godt nok? :slight_smile:

TIL skulle forsåvidt være et “safe” bet, men der lurte jeg meg selv grundig. Det var shipping. Makan til syklisk bransje finner du knapt.

3 Likes

Jeg hadde dårlig november og desember i fjor, håper det blir litt bedre i år. Dette skal jo være en god periode for small cap. Vi får se, børsen har ikke fulgt de vanlige sesongsmønstrene så langt i år.

1 Like

Tror jaggu meg dere må følge mine investeringer isteden jeg gutter! Knallår for min del :slight_smile:

2 Likes

Jeg er hele 4% i pluss. Dårligste året siden jeg begynte for fem år siden.

Går funcom-caset til helvete skal jeg love dere at det blir minus-år i år eller neste år. Målet må minst være å slå hoved-indeksen på Oslo Børs. Klarer man ikke det, kan man sterkt vurdere å putte penger inn i et indeks-fond.

2 Likes

Mitt mål er rundt 8% årlig avkastning, men da skal det helst gå mye bedre “vanlige år” så man kan håndtere neste finanskrise.

1 Like

Er da over 30% som må sies å være bra, men når en ser på risikoen som ligger i porteføljen…

Men går Funcom i dass, da er jeg på null/minus…
Noen som tror det? :wink:

Det er jo bare å selge ut mesteparten før vi får fasit, ellers kan det bli rødt

1 Like

Hadde du bedre enn 119% ifjor? :smiley:

3 Likes

Hehe nei, endte vel på 30 etter black thursday.

1 Like

Jeg skulle bare ønsket at jeg hadde investert mer i 2015, sjekket nå for morro skyld og hadde iflg netfonds sin “avkastning av investert beløp” ca 180% ifjor.

I år ligger jeg på litt mer edruelige 3% (med utbytte fra Kitron, så blir det vel kanskje 5-6%). Jeg har ikke hatt både Starbreeze og Kitron som har gått 100% i år, og ifjor hadde jeg ikke TIL som har gått ned 50%+. :wink:

Konklusjonen min er jo at det er en god porsjon flaks involvert for min del. Hvorfor jeg i år har masse penger i shipping og biotek er egentlig litt uforståelig. Hva er det som gjør at jeg vet mer om markedet der? :stuck_out_tongue:

De av investeringene mine som er nye i år, som jeg har litt mer forståelse for meg selv på er Stillfront og Seamless.

6 Likes

Fun fact: Jeg har i skrivende stund 10% lavere sum på konto enn ved ATH i går morges. De 10% utgjør en knapp tredjedel av beløpet jeg rundet i august. :stuck_out_tongue: Og hvilepuls.

Synes TIL begynner å se litt interessant ut her, for den som ønsker å ta en spekulativ posisjon og tror på comeback. Men jeg kjenner ikke caset fundamentalt, og har også nok case fra før av denne “falt mye fra toppen” typen :slight_smile:

3 Likes

Har etter mye lesing og litt prøving og feiling kommet frem til kjørelinjer jeg prøver å forholde meg til(gjør unntak på første om jeg føler jeg har is i magen til det):

-Aldri kjøp inn på nedgang
-Unngå trade på kraftig oppgang
-Kortsiktig gunstig, og langsiktig gunstig som mål

Jeg foretrekker å gå for kortere handler. Så en gunstig TA, som gir rom for daytrades, og forventede positive nyheter/utvikling innen 1-3 måneder vil kunne være kortsiktig + langsiktig gunstig for meg. Prøver altid å tenke på verdiene som reelle penger, og ønsker å ha satt opp salgsposter for mesteparten av beløpet i det jeg kjøper aksjene. Realisert gevist er eneste gevinst til syvende å sist. Ønsker å være forsiktig siden jeg passer på kontoer for flere enn meg selv. Følger ~20-talls aksjer løst, prøver alltid å ha flere bransjer(oje, supply, spill, medisin, fisk m.m.) blandt de 3-6 aksjene jeg plukker til å følge tettere for en periode.
10% trygg oppgang er bedre enn 30% usikker oppgang.
Å jobbe med å planlegge forventet utvikling fremover for flere aksjer(med penn og papir), gjør så en ikke blir så påvirket av svingninger til enkeltaksjer. Og skaper mye bedre rom for trading, ikke bare inngang og utgang i enkeltaksje, men utgang i en for inngang i en annen, og gjerne tilbake samme dag.
Plagde meg litt med utgang i NANO på 68.5, forventet tilbake der, men bevegelsene jeg flyttet til fungerte slik jeg håpte, og det føler jeg en hvis trygghet i. Kjøreregler, og prøve å følge planen er nok det beste til å lage trygg avkastning på sikt.

7 Likes