Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ukens spørsmål #1: Hvordan takler du de mentale utfordringene rundt aksjehandel?

Grunnen til at jeg ikke bruker veldig mye tid på å lære meg mer om fundamental analyse og heller bare spør her hvis jeg lurer på noe. Skal jeg likssom sitte og tallknuse bedre enn wall street? Nei, derav min tråd ‘alternative metoder for investering i aksjemarkedet’ :wink: hehe seriøst

1 Like

Ser poenget, men mange aksjer vi diskuterer her er såpass obskure at de går under radaren. Og jeg har sett mye rart fra analytikere, f.eks hele gjengen av analytikere som fulgte opera på heltid og ikke hadde fått med seg rubelfallet.

Kjøper du etter fundamental analyse må man være veldig tålmodig, og du skal forstå selskapet godt. Men hvis målet er å kjøpe en krone for 50øre, kan du ikke da klage på at prisen blir 30øre. En undervurdert aksje kan bli enda mer undervurdert før den snur. Eller du kan ta feil i din analyse.

3 Likes

For en som deg er det annerledes så klart. Jeg disser ikke fundamental analyse på noen måte. Men for min del så blir det alt for mye bare å holde orden på en aksje. Jeg tror også store og sikre selskaper har de mest innviklede regnskapene. Det er lettere på de små. Prøv deg på en fundamental analyse av dnb, Storebrand eller Telenor for den del. Jeg ser det som en umulig oppgave.

Jeg er enig med deg når det gjelder den type aksjer. Eller jeg vil si at det er en annen type fundamental analyse man bør gjøre som mer handler om man tror på ideen og produktene til selskapet og dets evne til å fornye seg. Men jeg vil nok se mer på TA i en sånn aksje, skal jeg kjøpe NOD f.eks så vil jeg så klart se på vekst og P/E, men avgjørelsen til slutt mye basert på kursgrafen.

Klokt, enig jeg. Liker også det med å tro på idèen og produktene. Det finnes så mange forskjellige måter å komme frem til at en aksje er et godt kjøp. Men det å tro på produktene er vel det mest fundamentale for en investor. Selskapets evne til å omsette produktene til profitt leser vi i regnskapene. Så det henger jo sammen. Alt avhenger av hva, hvordan, når og en haug med variabler. Noen ganger må en jo egentlig være like mye en valutaspekulant bare for å kjøpe en aksje også. Det er ganske mye å holde styr på. Det er derfor jeg, på en litt flåsete måte kanskje, ofte sier kjøp billig litt over støttenivåene og selg dyrere. Da snakker jeg mest om kursen. Alternativet, å sitte på en aksje over flere år har jeg aldri prøvd. De sier det er bra.

1 Like

Jeg har sittet på Statoil i flere år, bare for å ta eksempel på en jeg har vært veldig langsiktig i. Har ikke vært det helt store. Selvsagt, det er et solid selskap og det gir utbytter, men ellers har det vært en relativt kjedelig aksje. Kjøpte litt mer da den var under 100kr tidligere i år, og det er derfor jeg sitter der enda.

Har tjent bedre på mer kortsiktige investeringer.

2 Likes

Merkelig hvordan noen aksjer går fra å være hot til å bli not. Når det gjelder FUN så frister det ikke å gå inn i dag når mitt siste kjøp var på 5-tallet. Er det ikke rart? En “dobling” inneværende år møter jeg mentalt med et skuldertrekk. Liker det ikke.

Kan gjøre 100% i Bergen og sitter ikke å gleder meg like mye over oppgangen i dag som det jeg ergrer meg fordi jeg ikke gikk tyngre inn med en gang. Hadde Bergen stupt 20% hadde jeg tenkt motsatt. Føler man mister litt gangsyn.
Hva skjer?

Noen andre som har opplevd det samme? :slight_smile:

3 Likes

Forsøker å håpe før andre håper og finne nye håp før andre gjør det :slight_smile: Gjør noe annet om jeg blir stresset og følger godt med når det er gøy. Liker veldig godt at børsen får mange følelser i sving, det er hovedgrunnen til at jeg driver med dette. Synes det er kjempe spennende å prøve på å forstå kjøperne og selgerne i en aksje, forutsi utvikling og diskutere med likesinnede med forskjellige synspunkter. Prøver fortsatt ut forskjellige strategier for å se hva som passer meg best/er mest effektivt for min del, men en litt hands off approach er det som har gitt best avkastning hittil. Finne en strategi og følge den gjennom stormen for å nå målet til slutt.

4 Likes

Det er jo typisk, hadde ein kammerat som kjøpte på 3,84 før den gjekk ned mot 2.5, han ville selge seg ut så snart han var i pluss igjen, fordi “han ikkje hadde snittet som eg hadde”.

Det er jo klassisk psykologi, tilknytting til eit tall eller ein kurs. Eg veit ikkje heilt, eg er ute av fun i skrivande stund, men skal inn i morra. Føler ikkje at svingingane har så stor betyding når eg kjenner meg trygg på det fundamentale i aksjen. Kanskje verre når eg kjøpte meg inn i komplett bank og muligens må vente fleire mnd for å gå i blått…

Sjølv føler eg at eg har litt hjelp frå online poker, å ikkje bli knytt til det kortsiktige resultatet.
Av og til er riktig og gå all inn med J5s, ikkje la det svi om du taper mot AA, for på sikt vinner du :slight_smile:

6 Likes

Ja, det har du helt rett i. Så på HO at flere fikk høydeskrekk når Bergen bikket 3 kr. De hadde kjøpt på 1.20-1.50 osv. Når Bergen bikket 3 kr (og jeg hadde inngang 2.50) var oppturen såvidt begynt for min del.

Så var det noen som begynte å selge på 4 kr. Jeg vurderte det, men så logget jeg heller av og gikk ut. Hvorfor? Fordi jeg hadde regnet på tallene og visste at a). den kommer aldri så langt ned at jeg går med tap, og b). fundementalt skal den mye lenger opp, tross noen humper i veien.

Det hjalp meg å holde på hele beholdningen, og heller øke på 3.07. Sluttkurs ble 4.31. Og jeg tror oppturen fortsetter neste uke :slight_smile:

Når jeg regner på mine Fun inn-og-utganger, så hadde det lønnet seg å sitte rolig hele veien til 5.80 (eller 5.01 hvor jeg solgte), enn å trade inn og ut, dette til tross for første test av 4 kr når den falt ned til 2.80 igjen.

Tålmodighet i aksjemarkedet lønner seg, som regel :slight_smile:

8 Likes

Jeg har sittet med Funcom aksjer tilbake til 2009. Kall meg gjerne dum, men faktum er at jeg hadde hele tiden troen på at selskapet skulle snu trenden. Har aldri solgt Funcom aksjer, men vært med på opp og nedturer. Angrer selvsagt på at jeg ikke realiserte da fallet startet under TSW. Dette var det første selskapet jeg kjøpte aksjer i på børs, slik at læringskurven var bratt og brutal. Gjorde en ny tabbe, da jeg kjøpte tegningsretter for emisjonen, men ikke kjøpte aksjene. Har etterhvert lært meg på grunn av min tålmodighet i Funcom at intradagkurser ikke påvirker meg i like stor grad som tidligere. Jeg har lagt en plan for realisering selv om snittet mitt er på 3,6 ser jeg det som mulig at kursen kommer opp i 10-12 kroner i løpet av 2017 og fram til 1Q 2018. Deler forøvrig dine tanker om avkobling.

7 Likes

Vi er nok mange som har lært mye om aksjer og oss selv av å eie Funcom-aksjer. Velkommen skal du være, @Strendan :slight_smile:

2 Likes

takk for det, ser at det er mange her på forumet som har mange gode råd angående aksjeinvestering. takker for gode tips og råd.

2 Likes

Synes denne var bra:

Innlegg av: HrDuck (26.04.17 15:50 ), lest 394 ganger
Ticker: PCIB
RE^1: PCIB: Urolig for nytt skrell
Skal ikke si et ord om pcib spesielt så ingen grunn til å finne frem boksehanskene folkens.

Men vi ser det som skjer ofte og som gjør aksjemarkedet både spennende vanskelig. Når alt går fint, porteføljen er i pluss, kursen stiger og alle er enige om hvor fint og flott dette er. Man er glade og optimistiske, risiko er noe man snakker om, men likevel fortrenger i sine indre tankeprosesser. Faller kursen bittelitt er det straks noen på pletten og kjøper den opp igjen. Man får tillit til mennesker man ikke kjenner, men som har sterke og optimistiske meninger her på HO og andre steder på nettet. Kommer det kritiske spørsmål er man alltid enig med de som straks forteller hvor utrolig feil det er å være negativ “for de har ikke sett det som vi andre ser”.

Men så mettes kursen. Det er begrenset hvor mange som handler aksjer og er villige til å ta risiko på et selskap som er vanskelig å forstå og helt umulig å regne på. Kursen faller og hvem vil vel kjøpe da? Første dagene så stiller man opp på dugnad og kjøper litt for “dette er bare misforstått og kursen skal straks opp igjen”. Men det skjer ikke. Stemninger blir nå litt mer amper mot de som har vært eller er skeptiske til innholdet i alle innleggene som beskriver hvor fantastisk alt er. Grådighet er nå langt på vei blitt erstattet med frykt.

Når kursen går ned så begynner man å tvile. Tross alt er det ikke alt man har forstått selv, men man har stolt på andre som virket så veldig optimistiske. Hvem selger? Er det han som skriver et superoptimistisk innlegg på HO bare for at du skal kjøpe hans aksjer? Man vet ikke og man begynner å være litt mer kritisk til alt man leser. Nå kommer man også i fasen der man ikke bare er amper mot skeptiske innlegg. Enigheten slår sprekker også mellom de som tidligere alle var enige om hvor flott dette skulle bli. Man angrer på at man ikke tok gevinst og planlegger å selge “bare kursen går litt opp igjen”. Hver gang kursen stiger litt så er det noen som selger.

Vi har sett dette så mange ganger i markedet. Hver og en får gjøre seg opp en mening om det blir tilfelle for sine egne “investeringer”. Jeg aner ikke om det vil skje her.

10 Likes

Bra innlegg som toucher litt av psykologien ved å være investert og involvert i aksjehandel :smiley: har tenkt en god del på dette selv.
Begynte med aksjer i januar i år, og merket mye av den usikkerhet og ubesluttsomhet man leser om, og gikk i mange klassiske feller, og flere blir det nok. :sweat_smile:

Men ved å lese en del om det temaet, og forstå de følelsene, og lære seg å være tålmodig når du er trygg på at det du har lært om selskapet du er investert i, så blir feilene forhåpentligvis færre og færre :blush:
Å finne Tekinvestor relativt tidlig var jo også til stor hjelp føler jeg. :+1:

2 Likes

Begynte med aksjer i juni sist år. Tenkte kjøpe ny bil men valgte aksjer. Gikk utrolig godt å tjente på det meste eg kjøpte speciellt BWO. Tenkte dette kommer aldrg at forsette så eg begynnde spre innvesteringen over mange felt men utolmodigheten kom fort når de stod still eller gikk bakover. Leste meg opp på Nano å satset hardt på dem å de har vært en laaaaaaaaaaang nedtur å stort papirtap. Ligger vel rundt null nå men de er belastende å se røde tall. Har 21% av portoføljen i Pcib å fikk en herlige nedtur sist fredag. Har og 10% i Apcl å er vel rundt null de og.
Men i fremtiden blir det så sykt bra :smiley: Eller​:scream:
Bare å prøve å ikke la kursnedgangene gå innpå men vanskelig.
Og veldig frustrerende med alle smartinger som tradet rett å tjent godt uansett nedgang :triumph:

5 Likes

When in trouble!
Double!
Double your trouble…

1 Like

Et tips for de som er utålmodige ift gevinst, kan være å flytte blikket mot enkeltakskjer på nasdaq. Følg med på premarket gainers via seeking alpha, les meldingene, og plasser midler deretter. Har gjort noen solide kuler mellom 15:30 og 16:00 ved å ladte ved åpning i f.eks farmasiselskap som har meldt om velykket fase 3, fda approvals eller buy outs og lignende. Det er kanskje litt høy risiko, men har lært meg på den måten at det er ingenting som heter at en aksje er dyr når det kommer en kursbykster av en melding. Men det er absolutt ikke hver dag muligheten byr seg, ikke hver uke heller. Men det gjelder å følge med via de riktige kanalene

2 Likes

Bra tråd.

Jeg skal svare i engelsk, siden jeg skriver det bedre enn norsk. I have had much stress in the past, and have learned things the hard way.

  1. Hold your head clear. Stick to your plan (but change your plan if things change much).
  2. Don’t go in minus. Never again, not at all. It makes me feel bad mentally and physically.
  3. I do not count the money I have made when still in process, but try to see it as % (or just “plus” or “much in plus” :slight_smile: )
  4. Do what suits your nature best. I’m a daytrader. Otherwise I get stressed.
  5. Do not fall in love with your shares. They are only means to the end. The end is to make more money. Isn’t it?
  6. Take the whole thing as a challenge, something you do for fun. If it’s not fun anymore, take a break or do something else.

Ja, det er enklere sagt enn gjort.

5 Likes

Ukens spørsmål #1: Hvordan takler du de mentale utfordringene rundt aksjehandel?

enkelt…

  • Les deg GODT opp i hva du investerer i,-er man helt fersk bør man bruke minst 5 år på å studere børs og finans,-vær heller ikke blyg med å ta turen innom Libris å kjøp bøker innen økonomi og finans.

  • Gå alldrig “All in” ,å ha en god kapital klar til å kapre billige aksjer hos kjente store etablerte selskaper som f.eks Yara, er noe man alldri kan ta feil på.

  • Ha god tålmodighet,da snakker vi i perspektivet 10-15 år,og gjerne lengre.

  • ikke stress med å gå inn i markedet,det finnes alltids tid og muligheter for å gjøre gode penger.

2 Likes