Det sies at gode råd er dyre, men etter min erfaring er ofte de beste rådene helt gratis.
Her inne er det mange gode råd, og jeg kan kun supplere med hva som har fungert for min egen del.
Sett deg inn i en bransje og finn ut av hvordan informasjon kommunisert fra selskap kan tolkes i negativ eller positiv retning.
Biotek som eksempel (men er i allefall delvis overførbart til andre bransjer):
Finn minst 6 selskap som ligner mest mulig på det selskapet du vurderer å investere i. Halvparten bør være selskap som sliter (eller t.o.m har gått dukken), mens andre halvpart har oppnådd ulike grader av suksess. Gjennomgå historisk informasjon publisert av selskapene og analyser hvordan dette har påvirket kursen (på kort, middels, og lang sikt). Dette vil bidra til at du får en bedre kontroll over hva du kan forvente underveis i utviklingsløpet til selskapet, og hvordan markedet vanligvis reagerer til ulike meldinger. Det vil gjøre deg dyktigere til å se klare fare-, eller kjøpssignaler. Særlig i biotek er dette viktig ettersom det er krevende regulatoriske prosesserer. En melding som du selv ikke anser som faretruende kan likevel bli tolket overdrevent negativt av markedet. Vice versa kan en melding som du ikke anser som særlig positiv bli ansett overdrevent bullish. Slike reaksjoner kan ofte gi kortvarig gode kjøps- eller salgsmuligheter. I tillegg vil en slik strategi hjelpe deg i å tidligere gjenkjenne et feilslått prosjekt, eventuelt et prosjekt som er enda mer lovende enn du hadde antatt og som fortjener en større vekting.
Generelt råd for et artigere men balansert liv som investor: Halvparten av sparepengene setter du i trygge kjedelige utbytteselskap, resten i potensielle kuler. Da kan kulene gå til helvete uten at du trenger å krype til korset.