Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ukens spørsmål #3: Hva er de viktigste trendene i bransjene du følger?

Vi sitter alle på innsikt om hva som rører seg i bransjene vi følger, enten det er olje og gass, shipping, eiendom eller spill. Hvilke trender ser du som vil påvirke aksjene i bransjene du følger?

2 Likes

Har fulgt oljen i endel år. Naturlig nok, siden jeg jobbet i Oljeservice.
Sier jobbet, da jeg ikke lenger ser noen som helst mulighet for at de gyldne tider i den sektoren kommer tilbake igjen, og har valgt å skifte beite.
Oljeprisen kommer nok opp igjen, men jeg tror mesteparten av gevinsten går til aktørene i aksje og råvaremarkedet, ikke tjenesteleverandørene og leverandørbedriftene.

Fremover så må jeg begynne å følge andre råvarepriser nærmere, mer spesifikt metaller.
Kommer også til å begynne å følge kraftmarkedet, men kun som observatør.

4 Likes

At bransjen tjener penger og det er muligheter for mye vekst. " Tidevannet løfter alle båter "

2 Likes

Fin tech er noe som vil forandre mye i årene fremover. En decoupling mellom bank og konsument, bort fra totalkundeforhold mot at du bruker mange tjenester hos forskjellige aktører og nye forretningsmodeller som peer-to-peer lån, nye betalingssystemer og nye investeringsplattformer kommer til å konkurrere bort tradisjonelle banker som vil få en mye mer passiv rolle.

5 Likes

Jeg følger mye med på IoT (Internet of Things) som kommer til å eksplodere framover, samtidig som 5G (som er opptil 100X raskere enn 4G) kommer til å gjøre det enklere å kombinere disse tingene med dagliglivet. Dette markedet kommer til å eksplodere i løpet av årene som kommer, og da prøver jeg å finne selskapene som er med på å gjøre det mulig.

3 Likes

Hva:
Plutselig dukker en analyse, artikkel eller lignende opp som trigger interessen min.
Jeg sjekker ut casen og ser om det virker interessant eller ikke.

Hvem:
Research på selskap, personer, tidligere suksesser, veletablert eller i oppstartsfase? Risiko? osv.

Hvorfor:
Har de en game changer? Noe helt nytt som jeg får trua på eller ser nytten av. Ser jeg muligheter til å tjene penger på nåværende eller fremtidig suksess? Er de på vei ned og skal opp igjen?

Det er mange kriterier i å følge. Jeg prøver å holde meg oppdatert innenfor såpass mye at jeg ikke følger bransjer spesifikt. En ting jeg liker veldig godt er selskaper som opererer innenfor flere bransjer som da har flere bein å stå på. En sikker vinner med mye risiko er helse og medisin, der er det et økende behov mot nye og gamle problemer. Særlig nå som antibiotika er stadig på vei nedover.

3 Likes

Sjekk ut Disruptive tech, holder til i Bergen :slight_smile:

1 Like

Absolutt interessant, men her får jeg vel ikke kjøpt meg inn gjennom børs? Ser de hentet inn en del penger i april - fra private investorer.

Det stemmer ja, hadde vurdert å investere i de selv hvis det var mulig.