Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ukens spørsmål #4: Hva var din dårligste investering?

Uten tvil Norwegian. Kjøpte på litt over 40 (og følte jeg hadde gjort et kupp, og kursen steg faktisk de første dagene etterpå), og solgte forrige uke på litt over 5. Var da fornøyd med at jeg ikke tapte alt, fordi jeg følte sannsynligheten for konkurs var større enn jeg ville risikere. Første og foreløpig eneste gang jeg har solgt med tap. Vurderer imidlertid å kjøpe meg inn igjen når kursen er ferdig rasert, fordi jeg liker Norwegian som selskap.

Erfaringen er at jeg bør bli flinkere til å ta tap når jeg ser ser hvor det bærer. Men jeg veit at jeg kommer til å ha store kvaler med det. Blir garantert andre smeller framover, men til nå har heldigvis bra forarbeid før innkjøp svart seg.

5 Likes

Hvilket snitt har du? MSEIS kommer til å eksplodere om litt. Kjempeselskap og soldide økonomisk. Hold ut!

1 Like

Rocksource! her skulle jeg lett ta 100 gangern, Bra det ikke var store summene :slight_smile: Men tok allikevel endel år før jeg turte gå inn i aksjemarkedet igjen. Lærte en lekse “the hard way”.

1 Like

Min første aksje var Fingerprint Cards. Beløpmessig gikk jeg heldigvis ikke all in, men mesteparten av det jeg gikk inn med forsvant. Veldig lærerik opplevelse!

Bionor og SBX!

1 Like

Uten tvil bionor, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har regnet på hvor mange mill jeg skulle tjene på min invistering. Leste på diverseforum om hva folk trodde den kom til og bli verdt, og når du hører opp i mot 300 for en aksje du har betalt 0,10 for er det ikke lett og se realiteten som fersk på børsen​:sweat_smile::laughing:

3 Likes

NAS - kom inn på litt over 40, solgte forrige uke på litt over 6. Dette var mitt første aksjekjøp.

Har heldigvis gode opplevelser, som gevinst på funcom. Har nå spredd på en del selskap på Oslo børs, så neste store tap blir allikevel bare en liten prosent av porteføljen. Største summen er uansett i diverse fond. Tryggest der har jeg merket, så lenge jeg er så fersk i gamet.

3 Likes

Bra timing på å ta tapet må jeg si :joy:

Min verste er uten tvil Wega mining, ble med skuten til bunns(-200k). Endte med tragedie for CEO også

Ellers er ble Naur, som mange har dårlig erfaring med en av mine beste investeringer. Gjorde 500k når den gikk fra 7 til 20

2 Likes

Ja, syns du ikke? Falt 70% etter at jeg solgte så er fornøyd med avgjørelsen :slight_smile:

3 Likes

Riktig å selge, men også viktig da å følge med på ny inngang om man velger å selge.

1 Like

Joda, om det er en asset man er interessert i… finnes så mye spennende å innvestere i, og jeg var helt ærlig drittlei av dette selskapet. Gikk først inn 2013 på rundt 6-7 kr og fikk med meg oppturen til 25 - (gikk ut rundt 22) - men så begynte jeg å kjøpe tilbake for tidlig, på rundt 15-16 kr. Snittet ned på 12 og gikk helt ut på 10-11 kr. Så totalt sett tjente jeg på det, men den hadde en såpass lang konsolidering og daværende ledelse virket totalt handlingslammede, så den ble lagt i glemmeboken.

Ser jo nåværende ledelse har fått mye bra til, f.eks kvitte seg med Woulgan og satse helt og holdent på den delen av bedriften som har vært “bread and butter” for businessen, og det reflekteres også i kursen i ettertid. Men skulle man vente 3 år til for å få den snuoperasjonen på plass, så kunne man plassert pengene i andre ting i mellomtiden. Gjelder å vite hvor man er i syklusen har jeg funnet ut.
Derfor jeg har begynt å gjøre dypdykk i EW, som gir mye mening, i allefall i hindsight :slight_smile:

1 Like

Petromena tenker jeg er min værste børs investering i størrelse.

Morsom tråd dette, her kan vi flagge våre fiasko.
Ca 1985, ung mann, kjøpte BIKBOK for 10.000 NOK, selvfølgelig på ATH. Selskapet ble overtatt av Brynestad, han som kjøpte fotballklubben LYN for kr 1. Tapte selvfølgelig alt. Selskapet er borte i dag. Det er LYN også. Intet internett, måtte lese aksjekurser i avisen.
Neste tap, THIN. Steg så fort at jeg klarte ikke å følge med. Så kom FERD inn med 250 mill, hvis jeg ikke husker feil. Da følte jeg meg relativt trygg, all den tid jeg trodde at FERD hadde de beste analyser tilgjengelig, de var jo et investeringsselskap.
Realiserte nylig et tap i THIN på ca 70.000 NOK, for å dempe skatten.
Så til slutt, som en kuriositet, før internett, en venn av meg var FN ansatt i Sinai. Fikk Aftenposten med fly hver uke, da fikk han syv gamle aviser. Tapte mye, da han ikke rakk å reagere, vet ikke om stop loss var introdusert i den tiden.

Hilsen boella

4 Likes

Min dårligste investering er blockchainspillet Parsec Frontiers som jeg vet flere her på forumet brant seg på. Gikk inn med penger før ICO, og dermed ingen mulighet til refund når selskapet ikke oppnådde ønsket soft cap.

4 Likes

Startede at shorte Tesla, første gang de kom over 100$, og har gjort det mer eller mindre siden…

5 Likes

Har du vært short TSLA siden $100?? Og bare økt shorten oppover? :flushed:

Det kaller jeg baller av stål :slight_smile:

Nei, men har shortet den utallige ganger, og med negativt resultat, i over 90% av handlerne. Og de med gevinst har været små, og tapene store…Største problem var at jeg startede med shortingen for 4-5 år siden fra husken…det var med gearing og uten SL.:thinking:

2 Likes

Nei, det er dumskap/gambler og total feilvurdering.

2 Likes