“Meglerbransjen” - Antar at det siktes til eiendomsmeglere?
Det er faktisk en ganske interresant debatt, og jeg tror faktisk ikke at dette er en bransje som vil bli “disrupted” i nær fremtid. I noen områder så selger leiligheter seg selv til 100k per kvad, men det er ikke alle steder det er tilfellet.
- Eiendommer blir solgt raskere med megler.
- Da vil det være praktisk å ha en eiendomsmegler som kan hjelpe til å med presse opp prisen om selger ikke er fornøyd. Dette gjelder spesielt i kjøpers marked.
- De færreste har nok eller tilfredsstillende kunnskaper om juss, ansvar og risiko.
- Det er tidkrevende å selge selv, og spesielt med begrenset kunnskap.
- Det er også et økende problem med krangler og saker i etterkant av kjøp/salg av eiendommer. Om selgere uten kunnskaper skal selge vil dette problemet sannsynligvis ikke minke.
Jeg vet ikke, men det slår meg ikke som den første bransjen som blir endevendt. Kunnskapsnivået blant mann-i-gata er ikke godt nok. Propr er et tapssluk, og det tapssluket blir sannsynligvis større jo mer krevende det blir å selge boligen. (Økte renter).
Det som er under disrupsjon er:
Lineær TV.
Banker. Det er allerede flere “App” only banker i U.K. Det fungerer godt for mann-i-gata, men glem ikke alt annet som blir gjort i banker. Nå har jeg bodd noen år i UK og de er ganske godt bak Norge på tradisjonell bankdrift. I Norge er det blitt veldig få filialer og nesten alt går via bank på nett, slik har det vært en stund. Slik er det ikke i UK eller i US.
Bedrifter ønsker å ha gode bank relasjoner, og det bygges ikke gjennom en app. I Norge er arbeidskraft dyrt, som gjør at vi ligger godt foran endel land på automatiske løsninger. Det sitter fortsatt folk i bompengeringen i USA, og det er en bank på hvert bidige gatehjørnet. Disrupsjon i bank i US/UK kan ikke sammenliknes med Norge.
På vei:
Forsikring er ikke nevnt? Det kommer helt sikkert til å bli det, av de nye parhestene: Amazon, JP Morgan og Berkshire Hathaway.