Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ukens spørsmål: Hvilke selskap/bransjer kommer til å bli "disruptet"?

I dag jobber jeg fra Nokias gamle hovedkvarter i Helsinki. Å gå rundt i dette enorme bygget er en påminnelse om at man må tilpasse seg når kundenes forventninger endrer seg for å overleve.

Hvilket selskap eller bransje tror du er det neste Nokia - som ikke klarer å omstille seg raskt nok? Og hvorfor?

8 Likes

Flytter du serverne til en lokasjon som kan ta unna veksten her på TI?

2 Likes

Kan jeg si alle selskaper som må leie inn konsulenter for å løse grunnleggende problemer de burde ha kontroll på? :thinking:

Ford gjør det nice. Mister “I produce more cars than tesla”. :wink:

image

Telecom er utsatt, og har en del endringsuvillige mastodonter som tviholder på monopoler skapt via infrastruktur uten å vise evne til å innovere.

Bank mye av det samme.

8 Likes

Det er jo faktisk helt sinnsykt når de lar et eksternt firma sitte på nøkkelkompetansen du trenger for å drive videre. :stuck_out_tongue:

2 Likes

DNB - Et innovativt fintech selskap!(1

(1: Innovasjon levert av Accenture.

4 Likes

Er vel kanskje noen TV-selskaper som kan slite litt hvis de kun satser på lineær-tv?
Jeg og mange jeg kjenner har ikke brukt lineær-tv på noen år allerede.

Men dette blir nok å ta litt tid, da aviser forsatt eksisterer i dag.

6 Likes

Interessant å se at noen av avisene som virkelig har satset digitalt nå begynner å gå i pluss:

7 Likes

Bank

3 Likes

Bank og Meglerbransjen

1 Like

Helt enig, her kan nye aktører ta store markedsandeler bare ved å levere et overlegent produkt.

Det samme gjelder jo disse. :slight_smile:

Veldig interessant å se hvordan det går med The Guardian. Greia er at de koster 50kr/mnd som er en helt ok pris for det de leverer. Aftenposten koster 200kr eller noe? Jeg klarer faktisk ikke finne det ut. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Bare se til Monzo i UK. Den prefererte banken for it-folk i UK på kort tid. I alle fall om man skal stole på det de sa under kubecon eller dockercon. Husker ikke hvor er hadde keynote.

Bygd opp fra scratch på kort tid, uten legacy, eller en diger it- leverandør bak. (Kremt, @Evilfreud :sunglasses:)

https://thefinancialbrand.com/75087/digital-banking-of-the-future-mondo-challenger/

Edit:

Se kjører også en moderne info-politikk enn de norske som gjerne sier: Nedetid på grunn av felleskomponent hos IT-leverandør :stuck_out_tongue:

https://community.monzo.com/t/current-account-payments-may-fail-major-outage/26296/95?u=oliver

5 Likes

snu litt på dette… så kan vi tenke at konsulentbransjen kan bli ganske bra i fremtiden…

Telenor den dagen monopolet opphører kan fort bli en stygg reise, men enn så lenge staten er inne på eiersiden kan selskapet karakteriseres som “trygg”.
Tror også automasjon er kommet for å bli; eksempelvis selvkjørende busser (selv denne tjenesten ikke er spesielt utbredt akkurat nå), automasjon på industrianlegg/samlebåndsproduksjon bare for å nevne noe.
De jobbene folk egentlig ikke vil ha tror jeg er de første jobbene som blir erstattet med roboter om muligheten byr seg. Men hva vet nå jeg :wink: time will show.

2 Likes

“Meglerbransjen” - Antar at det siktes til eiendomsmeglere?
Det er faktisk en ganske interresant debatt, og jeg tror faktisk ikke at dette er en bransje som vil bli “disrupted” i nær fremtid. I noen områder så selger leiligheter seg selv til 100k per kvad, men det er ikke alle steder det er tilfellet.

  • Eiendommer blir solgt raskere med megler.
  • Da vil det være praktisk å ha en eiendomsmegler som kan hjelpe til å med presse opp prisen om selger ikke er fornøyd. Dette gjelder spesielt i kjøpers marked.
  • De færreste har nok eller tilfredsstillende kunnskaper om juss, ansvar og risiko.
  • Det er tidkrevende å selge selv, og spesielt med begrenset kunnskap.
  • Det er også et økende problem med krangler og saker i etterkant av kjøp/salg av eiendommer. Om selgere uten kunnskaper skal selge vil dette problemet sannsynligvis ikke minke.

Jeg vet ikke, men det slår meg ikke som den første bransjen som blir endevendt. Kunnskapsnivået blant mann-i-gata er ikke godt nok. Propr er et tapssluk, og det tapssluket blir sannsynligvis større jo mer krevende det blir å selge boligen. (Økte renter).

Det som er under disrupsjon er:
Lineær TV.
Banker. Det er allerede flere “App” only banker i U.K. Det fungerer godt for mann-i-gata, men glem ikke alt annet som blir gjort i banker. Nå har jeg bodd noen år i UK og de er ganske godt bak Norge på tradisjonell bankdrift. I Norge er det blitt veldig få filialer og nesten alt går via bank på nett, slik har det vært en stund. Slik er det ikke i UK eller i US.

Bedrifter ønsker å ha gode bank relasjoner, og det bygges ikke gjennom en app. I Norge er arbeidskraft dyrt, som gjør at vi ligger godt foran endel land på automatiske løsninger. Det sitter fortsatt folk i bompengeringen i USA, og det er en bank på hvert bidige gatehjørnet. Disrupsjon i bank i US/UK kan ikke sammenliknes med Norge.

På vei:
Forsikring er ikke nevnt? Det kommer helt sikkert til å bli det, av de nye parhestene: Amazon, JP Morgan og Berkshire Hathaway.

7 Likes

fiske

tror på et tidspunkt vill folk rett og slett ikke ta risken med å spise plast, men heller spise sunnere frityrstekte kyllingvinger hehe

1 Like

Med alt som gjøres innenfor AI for tiden tror jeg alle som driver med transport er inne i/står overfor en stor omstilling. Taxibransjen er i full krig med Uber, mens selvkjørende taxier ble sluppet ut på veiene i tokyo for et par uker siden.

7 Likes

Ingen som har nevnt retail såvidt jeg kan se, fysiske butikker er under voldsomt press

6 Likes

Et felt som kommer til å bli dirupted, er hvordan man håndterer utleie av eiendom.

Dagens løsninger for privatpersoner og mindre eiendomsselskaper er mildt sagt utdatert. Og fullservice selskapene - som utleiemegleren er alt for dyre iforhold til yielden man har på dagens utleieobjekter.

Husleie.no er kanskje den sterkeste kandidaten for å diruptere dette markedet.

(Har eierinteresser)

1 Like

Litt trist, men fysiske butikker er uten fremtid innen mange sektorer.
F.eks. innen elektronikk, men egentlig det meste man ikke trenger på dagen.

Snodig å tenke tilbake på endringene som har skjedd bare de siste 20 årene da vi stemplet giroene i banken, det var eget posthus ved hvert tettsted med 3-4 ansatte i hver sin kasse, egen slakterforretning i alle byer…

En annen side ved utviklingen er jo hvor lite vi snakker med menneskene i området rundt oss. Jeg synes mange er dårlige til å føre samtaler, er mindre interessert i andre - ikke engang “høflig interessert”.

7 Likes

Haha. Det er meg i et nøtteskall. Tar meg selv i å tenke alt for ofte: " Hvorfor i all verden må jeg kommunisere med et menneske for å utføre denne oppgaven" :rofl: F.eks. å hente en pakke, betale i en kasse eller bestille junk food over skranke :disappointed:

4 Likes