Jeg tror ikke at jeg lider av “delusions of grandeur” hvis jeg tolker det Einarsson sier i dagens Radium rundt 16 minutter til at han har snakket med CMO Bjørnheim og noen statistikere om utregningene jeg postet her i fundamentaltråden. Og dommen er tilsynelatende brutal: “Svaret er: Vi vet ikke”.
Men da virker det som de ikke har rukket å lese det veldig vesentlige jeg skriver på slutten, nemlig at disse tidsperiodene og tilhørende fordeling av events mellom kontrollarm og eksperimentell arm bare er DE MEST SANNSYNLIGE. Men ja - vi vet ikke!
Det jeg har gjort er basert på det som fortsatt er den beste historiske sammenligningen Checkmate-067. Men som jeg også har skrevet så er pasientpopulasjonen i INITIUM garantert ikke lik Checkmate-067, men det kan gå begge veier, altså at pasientene enten er sykere eller friskere. Som Einarsson poengterer så kan klinikerne ha blitt flinkere til å bruke denne standardbehandlingen siden Checkmate-067 ble gjennomført. Men det kan også være at Covid har påvirket pasientene både direkte og indirekte den andre veien igjen. Osv. osv.
Så vi VET ikke. Men dersom vi skal GJETTE, så mener jeg fortsatt at min utregning er det aller mest presise anslaget på hva som er mest sannsynlig. Det var sikkert dårlig forklart med disse overlappende sannsynlighetskurvene. Det jeg mener er at flere avlesninger ER sannsynlige på et gitt tidspunkt. Og hvor sannsynlig er de alternative parene rundt det som er mest sannsynlig? Altså hvor sannsynlig er det at man f.eks. leser av en fordeling på 40/30 eller 42/28 i den perioden jeg mener primærendepunktet 41/29 er mest sannsynlig? Eller parene over og under det igjen? Eller parene over og under det igjen? Jeg skrev i mitt innlegg at jeg bare anså fem alternativer som særlig sannsynlig (i størrelsesorden >1%) på et gitt tidspunkt. Men dette er forsåvidt bare min gjetning. Kanskje mener statistikerne rent intuitivt (for det er ekstremt komplisert å regne på, så jeg har liten tro på at de har gjort det) at par over og under dette og kanskje enda et også er sannsynlig (altså >1%). Men det endrer uansett ikke min sterke tro på at periodene jeg har definert fortsatt er DE MEST SANNSYNLIGE.
For å summere på veldig enkel norsk: Jeg tror INITIUM kan lese av positivt både i november og desember. En avlesning i oktober tror jeg det er veldig liten sannsynlighet for at er positiv. Men så tror jeg også det er forsvinnnede liten sannsynlighet for at vi får en avlesning i oktober - fordi de mest sannsynlige negative avlesningene også kommer senere.