Verden er skrudd sammen sånn at man aldri kan være helt sikker på noen ting - det er alltid sannsynligheter man må forholde seg til.
Det er nå @ketilaaj sine utregninger som er klart best til å vurdere riskoen for god eller “dårlig” avlesning på forskjellige tidspunkter nå. Hans utregning med den mer “optimistiske” CM-511 som sammenligning sa at vi bikket 50% sannsynlighet for et signifikant resultat (eller bedre) allerede 1. oktober. Med den mer nøkterne sammenligningen CM-067, så delte han tilsvarende graf på chatten som sa at vi bikker 50% sannsynlighet for signifikant resultat på selveste nyttårsaften (og da er den naturlig nok et sted mellom 40% og 50% nå). Det er en måned før min utregning. Grunnen til at vi får forskjellige datoer er at hans metode regner median av et stort antall mulige avlesninger, mens min metode summerer hvilken sannsynlighet hver eneste pasient bidrar til en event med.
Og det er en grunn til at jeg skriver “dårlig” i anførselstegn her. Det er et stort spenn under signifikans (p<0.05) som viser at UV1 mest sannsynlig fungerer. Alt under HR=0.80 vil i mine øyne være et godt resultat, og kunne tiltrekke seg en partner som vil gjennomføre en fase 3. Og at vi er under en HR på 0.80 nå er veldig sannsynlig.
Som @Boblegutten og jeg har påpekt, så starter hans metode med å definere en effekt av UV1 som tilsvarer HR=0.60, og starter således i “motsatt ende”. Hans datoer sier noe om hvor tidlig vi da kan få et slikt resultat (og hvilke PFS-plot det vil gi), men ikke hvor sannsynlig det er.