Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Kjøpt meg inn her nylig. Planlagt horisont er et par måneder (“nyttårsrakett”) så får tiden vise om jeg sitter lengre.

Mange gode innlegg her.

Et av mine hovedfokus har vært emisjonsfare og nyheter i pipeline. Ønsker ikke “ørkenvandring” eller en plutselig emisjon som torpederer kursen. Heller ikke aksjer med utpreget short aktivitet. Dette selskapet har nok på bok for en god stund nå, og det forventes nyheter nå i 2020.

I så måte skiller den seg fra en del andre Biotec aksjer nå hvor nyheter ikke forventes på denne siden av året og hvor kontant beholding p.t. ikke utelukker emisjoner om kort tid. Og ikke minst hvordan enkelte andre Biotec aksjer herjes av short aktivitet, som synes fraværende her.

2 Likes

Lover bra for NSCLC og Ultimo sin del

These results raise further questions about the need for Yervoy as a combination partner. In other tumours, such as non-small cell lung cancer (NSCLC), the combination appears superior, but this is complicated by the fact that in NSCLC there appears to be a correlation between PD-L1 expression levels and the efficacy of immunotherapy.

5 Likes

Og det er dette man vil se for UV1 som “maintenance therapy” eller profylaktisk vaksine!

Denne artikkelen ble altså sendt inn før vi fikk 5 års overlevelse, slik at vi fortsatt ikke vet hvilken dosegruppe pasienten som døde det siste året tilhører. Om det ikke var 700 μg-gruppen styrker det konklusjonen i følgende sitat enda mer:

“The highest dose induced UV1- specific immune responses that were stronger and occurred earlier compared to the immune responses reported for the two lower doses and together with the safety data, provide strong support for future use of the 700 μg dose in this patient group. This optimal dose of UV1 vaccine is expected to induce a higher number of immune responses in future NSCLC studies than in the current dose-finding study.”

Og

“Although the number of patients in this study is low, the combined data from the three different dose cohorts all go in the same direction, pointing to a correlation between vaccine doses, number of immune responders, rapidity of the induction of immune responses, and clinical outcome.”

Alt peker altså i samme retning i denne studien (n=18), og alt peker i samme retning i alle der fire fase I studiene (n=82). Jeg blir mer og mer overbevist om at UV1 blir medisin om litt over to år!

19 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Fornybar (566 likes)
  1. @polygon (367 likes)
  1. @h3nk1 (179 likes)

Resten av topp 10:

  1. @theroger (74 likes)

  2. @Longtrader (73 likes)

  3. @Hallakis (59 likes)

  4. @Snoeffelen (43 likes)

  5. @InVivo (30 likes)

  6. @Krieghoff (29 likes)

  7. @Elg1 (28 likes)

Gratulerer!

Skjønner ikke helt hva du mener her. Ultimovacs har ikke “behandlet hundrevis av pasienter” ennå. Man har behandlet 82 pasienter i fase I studiene, pluss ti til som man ennå ikke har resultater på. Og det er ikke “her og der” men i veldig strategisk utvalgte indikasjoner, og med veldig strategisk utvalgte kombinasjoner med andre medisiner.

Men ja, vi kan plutselig få midlertidig godkjenning i de to indikasjonene som er i fase IIb nå om to år. Og den tredje like etterpå. Og en evt. fjerde som vi er mange som tror blir NSCLC etter det igjen. Og derfra er veien ikke bare kort, men helt åpen til off-label bruk i så og si alle indikasjoner hvor PD-1 hemmere er godkjent. Og det er etterhvert VELDIG mange.

16 Likes

Som jeg skrev på PCIB-tråden for noen uker siden, så er logikken med patenter i legemiddelindustrien at når man først har utviklet et medikament man har tro på, så søker man patent på det så fort som mulig. Så sender man inn patenter på forskjellige applikasjoner og kombinasjoner etterhvert, for å forlenge patentlevetiden.

For Ultimovacs sin del, så er dette første patentet sendt inn i 2010 med navnet ‘Polypeptides’. (https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=EP279632535&_cid=P21-KIF3HR-82474-2). lenken er til en versjon som ble sendt inn i 2011, men det ble altså først sendt inn 16. februar 2010. Dette er da prioritetsdatoen for teknologien som ligger til grunn for UV1. Patenter varer i utgangspunktet i nøyaktig 20 år, noe som betyr at hvem som helst kan lage denne medisinen fra og med 17. februar 2031. Patentet er nå godkjent i EU, USA og stort sett resten av verden.

Gjennom kjøpet av TET Pharma fikk også Ultimovacs rettighetene til TET-teknologien som ble utviklet av Sara Mangsbo og forskere fra Universitetssykehuset i Leiden. ‘Peptides, conjugates and method for increasing immunogenicity of a vaccine’ (https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2011115483). Prioritetdatoen for dette patentet er 15. mars 2010. Patentet er nå godkjent i EU og USA, og ligger fortsatt til behandling i Kina og Canada.

For å utvide patentlevetiden for UV1 i den foreløpig vesentligste applikasjonen sammen med en sjekkpunkthemmer fra 2031 til 2037, så sendte Ultimovacs den 2. juni 2016 inn en patentsøknad med tittelen ‘A vaccine in combination with an immune checkpoint inhibitor for use in treating cancer’ (https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=EP240627118&_cid=P21-KIF4JO-90607-2). Dette patentet ligger til behandling i EU, USA og stort sett resten av verden. Der dialogen virker å ha vært grei i EU, så har det hakket veldig i USA. Her har man ment at det ikke var tilstrekkelig nytt, altså først og fremst i forhold til det allerede innvilgede patentet, til at det kunne aksepteres, og man fikk i juli i år en ‘final rejection’. Det som har skjedd nå i høst er at Gustav Gaudernack har skrevet et så overbevisende dokument (201716306352.A_3-5-US 163063521WP1 .pdf (454,1 KB) ) at man har vunnet fram i en ankesak mot dette avslaget (201716306352.A_6-1-US 163063521ZP1 .pdf (41,6 KB) ). Patententkontoret har altså snudd, slik at man igjen kan regne med at dette patentet blir innvilget. Disse seks årene ekstra med beskyttelse og markedseksklusivitet betyr mye.

Dette er altså de tre patententene Ultimovacs eier som er PUBLISERT. I tillegg VET vi at de nylig har sendt inn et eller flere patenter på TET-teknologien. Og vi kan også regne med at det er sendt inn andre patenter knyttet til UV1 - kanskje først og fremst sammen med den “nye klassen” medisin den skal kombineres med i studien som ennå ikke er annonsert.

35 Likes
5 Likes

Ja, dette er altså en del av hovedpatentet. Som jeg har forsøket å forklare deg mange ganger nå, så er det PRIORITETSDATO som er det relevante. Og om du scroller ned, så ser du at det står ‘Foreign Application Data’ Feb 16, 2010. Og dette er prioritetsdatoen. Og dette hovedpatentet er altså godkjent.

2 Likes

IMG_20201209_084813

Jeg finner ikke 2010 noe sted. Har du fått bekreftet dette som gjelder?

Datoene her spenner da fra 2020 til 2011.

Jeg forsøker ikke kverulere men det er faktisk ett viktig spørsmål å få klarhet i for alle.

1 Like


Antar dette er gjeldende? Men mulig å flytte / blir flyttet ved endring av claims

(jeg kan like godt stille meg i skammekroken først som sist for dette har jeg ikke peiling på)

1 Like

Når du skriver på begge trådene samtidig, så må du også lese svarene på begge to! Ja, 16. februar 2010 er den relevante datoen for dette patentet.

Svarer på ditt innlegg under for å ikke lage enda flere poster:
Jeg skjønner jo at du håper på et annet svar. Men om du får et annet svar etter å ha spurt enda flere ganger, så er det i så fall et feil svar. Den tidligste filingdatoen er 2011 i USA, men den tidligste filingdatoen internasjonalt er EU søknaden fra altså 16. februar 2010. Og det er dette som da er prioritetsdato. Og tjue år fra 16. februar 2010 er 16. februar 2031. Denne lengden på beskyttelsen per nå er fin i forhold til der Ultimovacs er. Som jeg har skrevet før, så er det overveiende sannsynlig at man får strukket den til 2037 (ikke 2039 som du skriver under) med det patentet vi vet om (UV1 + CPI), og det er også overveiende sannsynlig at man får strukket det enda lenger med patenter som er sendt inn, men ikke er publisert, og patenter som ennå ikke er sendt inn.

Om ingen nye patenter blir godkjente, og all beskyttelse av UV1 utløper 16. februar 2031, så ville det være helt krise dersom dette da er en godkjent medisin. Men det kommer etter all sannsynlighet ikke til å skje! Og alle selskaper er i denne situasjonen. Alle selskaper jobber kontinuerlig med patenter for å maksimere lengden de kan tjene mest mulig på produktet deres.

5 Likes

Jeg har lest det. Men jeg tror ikke 2010 er rett dato og håpet på andre innspill. Ingen vits i å ta den arrogante tonen. Men selskapet selv skriver at den går ut 2031. Sannsynligvis tatt i betraktning den tidligste filing datoen som er 2011. Noe jeg syntes er svært lite. Er det 2039 som du sier er det enormt forskjell. Så det vil være svært verdifullt om det strakk seg til 2039.

1 Like

Tips før pcib småprat bajseklump emojiene hagler her også: Om du gjentatte ganger fisker etter et svar, men ingen har en mening som passer din forståelse, så kan det være verdt å vurdere om en tar feil? Evt gjøre research og bruke tiden på å bli sikker i hva som vil være et korrekt svar. Publiser gjerne med kilder her, så kan vi alle lære.

9 Likes

Fartin…
Du ønsker å ikke kverulere, men fremstår som en… Send spørsmålet og bekymringen din til Radforsk, så får du svar på saken :blush:

Jeg har postet info om spørsmålet. Har ikke uttalt meg konsekvent og ønsker info. Hva ellers skal ett slikt forum brukes til. Jo det er ett av problemene med tek investor. Bare se på pci hva som skjedde der. De såkalte ekspertene med mest likes fikk lite motstand og hauset opp en enorm forventning. Om det ikke får an å debattere skikkelig mister ett diskusjonsforum sin hensikt. Det blir fort ett ekkokammer det greiene her om man ikke får belyst tema skikkelig. Jeg regner med radforsk har fått ti meldinger allerede.

7 Likes

Jeg er enig med deg i at 2031 er for lite men det er innbakt i kursen. Nettopp dette med at de sannsynligvis får godkjent forlenget patenttid er en stor oppside som jeg ikke tror alle har fått med seg som et value inflection point for aksjen. Jeg takker for at du belyser det.

Patentbeskyttelse (IP) er et av prioriteringsområdene for Ultimovacs i tiden fremover nå, uttalt av CEO.

4 Likes

Ultimovacs ASA - Announces Positive 5-Year Overall Survival Update from Phase I Combination Trial Evaluating Universal Cancer Vaccine UV1 in Metastatic Melanoma

19 Likes

Julepresangleveransene er i gang :slight_smile:

Det var halvparten som levde ved 4 år, og det er halvparten som fortsatt lever nå :grinning:

Dette var ekstremt positivt! Noen av oss ble litt skuffet for et år siden da to hadde gått bort, men med ingen nå, så er dissa dataene blitt knallsterke!

Det er som er viktig å huske på når det kommer ytterligere data om dette, er at to av de seks pasientene i studien som fortsatt lever, ble av en eller annen grunn ikke blitt fulgt opp mer enn et par måneder. Dette er altså noe de selv har valgt, og min hypotese er at fordi de fikk progresjon veldig tidlig (for det kunne vi se av posteren fra tidlig i år) så ble de de så skuffet at de ikke ville ha noe mer med studien å gjøre. Dette gjør at vi ikke vet om de har PD eller CR eventer på disse to. Vi vet at vi har en CR, men det kan godt være vi har to til!

12 Likes

Så alle det, siste året, har stått imot Covid-19 også? Har vi en covid vaksine her også? HEHE.

1 Like