Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Klarer ikke lenger sitte på utsiden av Ulti og har tatt litt smått her og der nå etter insiderkjøp. Veldig sterk management, og en veldig spennende pipeline, med to høyst aktuelle BP involvert.

Er det noen som kan gi meg noe mer innførende informasjon vedr. patent, og hva man veier for og mot mht. forlengelse?

I siste episode av Radium , fra ca. 23 minutter og 30 sekunder og fremover, så snakker CEO om patenter og hvordan de beskytter produktene.

https://soundcloud.app.goo.gl/gxRdyzq5VBG6QeSdA

De skal videre gå i dybden på dette på neste kvartalspresentasjon. Slik jeg forstår ledelsen, så har Ultimovacs god kontroll og evne til å beskytte UV1 (og annet) på flere ulike måter. Og de understreker at de jobber iherdig for å være sikret.

Både CEO og styreleder understreker at dette (svært) komplisert materie å diskutere / forklare. Men at bottom line er at de er godt sikret. Neste kvartalspresentasjon blir jo interessant i så måte.

3 Likes

Takk for svar! Forståelig at dette er murky waters for hvermansen. Får ta management sin uttalelse for god fisk enn så lenge, ved at de selv sier de skal belyse temaet.

Er noen skribenter her inne med mye kunnskap og som sikkert kan føye til mer nyttig info.

Samtidig virker det som om ledelsen henviser til at diskusjoner og eventuelle “problemstillinger” som har blitt luftet sted her på TI (eller andre steder) ikke er helt på ballen, og at de derfor ser et behov for å klargjøre situasjonen på neste Q-presentasjon.

Det er ganske vanlig at de ikke fullfører eller endrer patentene slik at de gjelder fra så langt opp mot godkjenning eller jobber for endring når tiden er i ferd med å løpe ut. Så jeg regner med at de klarer få til en endring så patenter gjelder kombinasjon med uv1 og at datoen er så tett opp mot godkjenning som mulig.

Man kan ikke endre et patent, i betydning legge til nye deler, etter at det er sendt inn Fartin. Og dato for beskyttelsen gjelder fra første gang patentet ble sendt inn, uansett hvor i verden det skjedde. Man kan vente med å sende inn et patent for å få så lang beskyttelse som mulig, men det er en veldig risikabel strategi.

Synes i grunnen det er overraskende at du fortsatt føler et behov for å dele din oppfatning av hvordan patenter fungerer etter diskusjonen for en måned siden som startet med mitt innlegg: Ultimovacs Fundamentale forhold (ULTI). Og jeg tror ikke det er som følge av oppblåst selvbilde at jeg tror det først og fremst var dette innlegget (og ikke fortsettelsen som i stor grad ble moderert over til småprat) som forrige CEO hadde i tankene da han skrev “diskusjonen rundt patentrettigheter viste god innsikt.”

Men nå får vi altså en gjennomgang av dette fra de Sousa på kommende kvartalspresentasjon, og det er bra!

3 Likes

Dette skjedde i photocure. Og for eks beskyttelse inn mot kombinasjoner. Som CEO nevnte…de har ulike typer beskyttelse. Uv1 patentet endres kanskje ikke men nye søknader mot de andre kombinasjonene endrer utløpsdato for uv1 i praksis. Dette har Einarsson også gått igjennom i radforsk episoder med andre selskaper.

Syntes det er underlig at du fremstår som meningspoliti her inne. Når spørsmålet kom opp svarte jeg det jeg mener er korrekt. Så får vi se.

Ja det stemmer!

Men du har rett. Det behovet for å ytre noe som helst på ultimo tråden er ikke der når det bare er enn sånn tone og man rakkes ned på på den måten du holder på. Så jeg kommer ikke til å skrive noe mere.

Det er flott med forskjellige meninger Fartin, og jeg er ikke noe meningspoliti. Men når en ny aksjonær og deltaker på tråden kommer og spør om dette, så blir jeg oppriktig oppgitt når du nok en gang repeterer din feilaktige oppfatning av hvordan, fra når, og dermed hvor lenge patenter gir beskyttelse. Det er med bakgrunn i den lange diskusjonen vi hadde om dette før jul at jeg sikkert er for krass i tonen.

7 Likes

Men for å fortsette videre om sak; vi kan nå gå ut ifra at Ultimovacs i fjor eller forifjor sendte inn et patent på UV1 i kombinasjon med PARP-hemmere. Dette vil (dersom det blir godkjent) i så fall gi beskyttelse av denne kombinasjonen til 2040 eller 2041. Og da er det i første rekke denne beskyttelsen AZ vil legge til grunn for deres vurdering av verdien av UV1. Jeg har ikke sjekket når patentene på Lynparza går ut, men jeg tipper det ikke er om veldig lenge. Og det vil være av enorm verdi for AZ å forlenge beskyttelsen av en behandling hvor dette medikamentet inngår.

Edit: Det kan se ut som Lynparza kan få konkurranse fra generika i 2027.

6 Likes

Spent på når analytikerne kommer med nye kursmål her. @h3nk1 lovet at dette skulle komme i forrige uke. Shame.

1 Like

Slappe saker. På en annen side, hvis de faktisk gjør et lite stykke arbeid nå, er ventetiden verdt det. Jeg trodde de bare skulle kaste inn en ny indikasjon og sette vilkårlig LOA / rnpv, og det tar jo ikke lang tid. Men nå som det drøyer, hvem vet.

2 Likes

Kanskje de er skikkelig tease og avventer til q4

Vwap(20)*1.45

2 Likes

Det er vel svaret de gjerne vil ha, men jeg skjønner ikke hvordan de skal få til det denne gangen.

Har de i det hele tatt gitt noen reaksjon på FOCUS og DOVACC?

Nada.

Det er jo litt merkelig. Enten er det fordi de mener det ikke tillegger Ultimovacs noen verdi, eller så er det fordi caset ser såpass annerledes ut at det må gjøres ordentlig for å bli tatt seriøst.

Konkurransesituasjonen i ovariecancer, forventet markedspenetrasjon og “avtaleopsjonen” som er samarbeidet med AstraZeneca må regnes inn, og Ling feks må kunne forsvare det han kommer fram til.

Jeg tipper han skulle ønsket å sette ett nytt kursmål rundt 130-140 men at det føles litt tricky nå som markedet verdsetter den til kun 77kr.

Er spent på hvor de lander og hvordan de begrunner det.

Lol :joy:

Jeg skriver mens jeg lager kaffe mens ettåringen klatrer på en kjøkkenstol.

1 Like