Det spelar ingen roll när de censurerade fick event. De är inte utvärderbara avseende PFS endpoint när det har blivit censurerade.
Jag vet inte vad tanken med denna graf var, eftersom det inte står något på Y-axeln, men vad den övre kurvan visar är sannolikhet för event i populationen exkluderat censurerade patienter, så som sig bör.
Vad den nedre kurvan visar är väl number at risk? En variant av denna kurva, som bara visade censurerade patienter som andel av number at risk, hade varit användbar för att justera nuvarande modeller så att de skulle kunna nå vad jag tror hög tillförlitlighet.
Det kanske mest är semantik, men för majoriteten rör det sig om progress och inte återfall. Dessutom är död något som triggar event i PFS-kurvan, inte bara progress.
Om jag förstår dig rätt här, så misstolkar du hur en KM-kurva fungerar. I KM-kurvan är patienterna uppradade efter seriell tid, med kortaste intervallet längst upp i grafen, och längsta intervallet längst ned. Det motsvarar inte kalendertid, d.v.s. tid 0 på X-axeln är inte när studien började, utan när patienterna började följas. Det innebär att vid 12 månader på X-axeln ser man alla patienter som haft event eller censurerats efter 12 månaders uppföljning. Events som skett efter 12 månader sker längre till höger i grafen.
Siffran 42% är alla censurerade i slutet. Anledning till att så många censureringar sker i slutet, är att patienterna inte haft event när studien avslutats, och de blir då censurerade (igen, grafen visar seriell tid, inte kalendertid). Eftersom uppföljningen nu i INITIUM är i snitt endast ca. 24 månader är siffran 42% helt ointressant. Andelen censurerade kommer bara närma sig denna nivå när INITIUM-studien är avslutad, dessförinnan lär den ligga på ca. 10-20%, om man använder CM 067 som historisk kontroll. Detta motsvarar alltså de patienter som censurerats pga att de behöver byta behandling t.ex. p.g.a. biverkningar, eller att de blivit lost to follow up.
Det verkar dock som du insett detta eftersom du skriver detta:
Det är dock felaktiga siffror, det är 44/314=14% som censurerats vid tid 36 månader.