Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Jeg burde vist plottet med NIPU, oppdaert plot følger under.

De blå prikkene viser HR hvor BICR er plottet mot LA. Jeg har laget en kanal som går på yttersiden av de fleste av disse. Så antar jeg at LA hadde akkurat endpoint met, dvs HR=0.73. Jeg lager en horisontal strek ut fra dette punktet til jeg treffer kanalen jeg har laget. Her leser jeg av HR for BICR og matcher det mot min kurve over HR vs events i kontrollarmen.

For NIPU vil min metode estimere at BICR hadde 37 events:

5 Likes

Ok, intressant metod! Några kommentarer/frågor.

1. Det horisontella strecket ser ej ut att utgå från LA HR 0,73, utan snarare ca. LA HR 0,68.
  2. Vad är skillnaden på “Simplified Method” och “Simulations” i den högra grafen?
  3. Vad visar egentligen den högra grafen? Estimerat HR-ratio för BICR?
  4. Hur har du räknat fram och kopplat ihop HR och events i kontrollarmen (högra grafen)? 37 events i kontrollarmen får jag till HR 0,865, inte ca. 0,8 som du fått. Min uträkning: 32 events i experimentarmen ger 32/59=0,5424 sannolikhet för event. 37 events i kontrollarmen ger 37/59=0,6271 sannolikhet för event. HR = 0,5424/0,6271= 0,865. Stämmer inte detta?
  5. Om vi ändå antar att din horisontella linjes “felplacering” ej skulle leda till att den vertikala linjen skulle ändras så mycket (nedre begränsningen av kanalen ser ut vara konservativt dragen), kan vi ändå anta att HR BICR är ca. 0,8. Detta borde motsvara ca. 38 events i kontrollarmen när jag räknar. Min uträkning: 31 events i experimentarmen ger 31/59=0,5254 sannolikhet för event. 38 event i experimentarmen ger 38/59=0,6441 sannolikhet för event. HR = 0,5254/0,6641=0,816. Alltså en mer optimistisk beräkning än din. Har jag räknat rätt? I sådana fall skiljer endast två patienter i kontrollgruppen mellan LA och BICR.
  6. Allt ovanstående är dock baserat på fas III-studier. Kanalen du ritat upp antar jag skulle vara mycket bredare för fas II-studier, varför tyvärr dessa antagen blir ganska meningslösa, eller åtminstone måste justeras. Frågan är med vilken faktor det behöver justeras?
3 Likes

Hvilke indikasjoner/sykdommer er Fase3-studiene du bruker som grunnlag?

Jeg syns det du sier @Laaarsas gir mening. Og ser ikke hvorfor dette skal være veldig annerledes her enn andre kreftstudier. Og jeg ser ikke hvorfor P2 vs P3 skulle ha noe å si som andre trekker frem.

Jeg satte streken inn på øyemål, så den er ikke helt nøyaktig.

Simplified method er min beregning av HR basert på definisjonen. “Simulations” tallene har jeg fått fra @Boblegutten sine simuleringer. Som du ser sammenfaller dataene bra.

Den viser antatt sammenheng mellom HR og antall events for studiet. Jeg trenger denne sammenhengen for å kunne si noe om hvor bra resultatet av mine simuleringer er.

Du må regne ut Hazard Rate for den ønskede fordelingen og så dele samhørende verdier for eksperimentell og kontroll arm på hverandre for å få Hazard Ratio . Det ser ikke ut som om det Hazard Rate du bruker i dine beregninger.

Min tolkning av det jeg har sett av informasjon fra selskapet, samt paperet du linker til, er at BICR mest sannsynlig er nære endpoint met. Dog kan det hende at PI mener de er på god side av endpoint, slik at den tallmessige avstanden er større.

Mulig det er litt større variasjon i et fase II studiet, men i og med at studiet virker gjennomført som et fase III, så mener jeg det kun er forskjellen i antall pasienter som gjør at spredningen i studiet vi ser på nå muligens er litt større.

7 Likes

La oss vente til OS dataene i NIPU, som forhåpentligvis kommer på ESMO. Slik som også andre her har skrevet og som studien i linken under viser, som baserer seg på 17 ulike fase 2 studier i mesoteliom, så er egenheten til PFS som et surrogatendepunkt til OS lav til moderat.

11 Likes

All den tid vi ikke har noe data, så får en lene seg litt på at de legene som har jobbet med dette over tid, ser signifikant forbedring hos pasientene.

Det bør vel gi utslag ved neste korsvei🙂

1 Like

Hur jag gjort fel när jag beräknat hazard rates? Hur borde jag gjort istället?

Varför beskrivet du det som “antatt sammenheng”? Borde inte sambandet mellan HR och antal events vara säkert? Kan t.ex. censurering påverka detta?

Og at statistikeren har beregnet at Cro har 38 31 ,mens som du sier at Local assessment har 39 30 eller bedre. Noen påpekete vel at ordet HIGHLY ble benyttet sammen med statistical significance av LA, da dukker vel fort ratio 40 29 opp på netthinnen. Dog etter å ha lest artikkelen ROC la ut, er det vel OS som gjelder. De konkludere jo med at det bør jobbes med å finne en annen surrogatparamter for OS enn pfs!

3 Likes

Det er her du har misforstått. Hazard Ratio er ikke et enkelt forholdstall basert på antall eventer. Det er arealet mellom de to KM-plottene, slik at tidspunktene for eventene har noe å si. Man må altså bruke hele plottene for å få riktig svar. @Boblegutten sine simuleringer (som @ketilaaj baserer seg på over her) gir nok ganske så presise svar for mest sannsynlige HR ved forskjellig antall eventer både i NIPU og INITIUM, som også stemmer med både artikkelen til Helland om NIPU, og hva selskapet har kommunisert opp igjennom om begge studiene. Å faktisk regne det ut “manuelt” er ganske så komplisert, noe man fort forstår om ser på denne: Proportional hazards model - Wikipedia

22 Likes

Ultimovacs Provides 3-Year Update from Phase I Study in Malignant Melanoma: Results Confirm Strong Overall Survival in Patients Treated with UV1 Cancer Vaccine

59 Likes

Det var jo en kjærkommen god nyhet :grinning:

Jeg hadde imidlertid et lite håp om at Bjørnheim hadde realisert gamle CEO sitt mantra “the fact that you are alive is not considered clinical data”, for tallene nå er naturligvis fortsatt preget av de tre som trakk seg fra videre “oppfølging” i kohort 1.

Oppdatert oversikt.

OS KEYNOTE-006 kohort 1 (n=20) kohort 2 (n=10) kohort 1+2 (n=30)
12mnd 68 % 85% (17) 90% (9) 87% (26)
18mnd 63 % 80% (16) ?
24mnd 58 % 80% (16) 60% (6) 73% (22)
36mnd 51 % 71% (12/17) 60% (6/10) 67% (18/27)
48mnd 46 %
60mnd 43 %
32 Likes

Er det en nothingburger eller skal det leses som “the fact that you are dead is considered clinical data” ? (tror denne diskusjonen har vært oppe før, men jeg husker ikke konklusjonen)

Vi fikk nylig vår første synlige short i aksjen (Details - Short Sale Register). På Oslo Børs er det ikke mange igjen å velge blant for hedgefondene, så det var påregnelig.

I alle tilfelle, forrige uke det ble laget en liten presentasjon for å oppsummere “grunnfjellet” fra fundamentaltråden når det kommer til INITITUM (og dels NIPU). Denne ble delt med nevnte shortaktør og enkelte andre interessenter før helgen.

Med andre ord helt OK timing med mer melanomdata i dag.

I sin helhet og til deling:
2023-06-14 Information on Ultimovacs relevant to active short positions and buy-side (OSE) - external.pdf (652,6 KB)

Det bør kile godt i serken å syne INITIUM med shortposisjon. I det hele tatt burde det kile for alle som står utenfor. Winning odds in plain sight.

62 Likes

Shorten ble vel satt 0906 på ca 80 på 0.52% ifølge DN investor. De turte ikke å shorte på 120 før NIPU melding, men altså ca 80 etter meldingen syntes de var en god ide, dem om det!!

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Nei, helt uenig. Her har vi et medikament som dekker et stort ikke møtt klinisk behov. Sammenligningen din blir som å se på epler og elefanter

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Du vil ikke heller kommentere/chatte med NorskTippings kundeservice, istedenfor å fylle denne tråden med din kunnskap?

5 Likes

Kan moderator (@Evilfreud) rydde opp og denne typen innlegg tas i småprat. Mvh.

6 Likes