Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Kjöperne maa opp 8% i kurs for en omsetning paa lusne 17k. Kan bli trangt i döra.

1 Like

Jammen er det forskjell paa folk. Vi smaa maa slite for föa, de store selger 75k uten aa röre kursen. Sissener? Og hvem er kjöperen?

Sånne poster i en illikvid aksje som dette, pleier å bli avtalt mellom meglere på forhånd tror jeg.

1 Like

Lukter litt på denne. Lite selgere oppover kan gjøre at den går voldsomt når den først beveger seg.

Jeg forventer first patient dosed-melding(er) innen noen uker da jeg forventer at sykehusene vil åpne opp igjen for kliniske studier og at Ultimovacs har gjort en god jobb med forhåndsscreening i denne perioden (ref Einarsson på podcast)

Jeg forventer at de fortsetter å utvikle businessiden, og blir ikke overrasket om de melder start av flere sponsede, kliniske studier når som helst.

Forbehold om koronahendelser må tas.

Edit 1:

Høie vil ha sykehusene tilbake til normal drift
Helse- og omsorgsminister Bent Høie sier at sykehusene nå skal tilbake til normal drift, samtidig som koronaberedskapen skal opprettholdes. Oppdraget vil bli gitt på fredag, forteller Høie.

Spennende å se om selskapet har jobbet i kulissene og prescreenet pasienter som på et vis står klare til å bli innrullert i studiene. Einarsson har hentydet til det i sine kommunikasjoner på Radium podcast.

Edit 2: FREDAG 17.APRIL
Er det noen av dere som har fulgt selskapet tett som har fått med seg om de har sagt noe om interrim-readoutene av immunrespons i INITIUM og NIPU? (De to fase 2-studiene?)
Har de gått bort fra det eller har de fjernet det fra presentasjonene siden de ikke har tenkt å kommunisere resultatet uansett?

Jeg mener bestemt jeg har lest at det skulle komme i 1H21, nemlig, og jeg ser for meg det kan være et triggerpunkt for Bristol Myers Squibb til å enten plukke de opp billig eller til å satse tungt på flere studier med UV1.

3 Likes

Tror du vil finne svar i radium podkast 116.
Men for den ene, om ikke for begge de 2 randomiserte studiene ble det uttalt at FDA generelt var noe negativt innstilt til intrimresultater.

2 Likes

Skal sjekke det ut. Jeg så på denne interrimen som en go/no go-avlesning og ikke et datapunkt, men det er mulig de har sett så mye immunaktivering at de har gått bort fra det.

1 Like

Fra IPO-prospektet:

Man så altså for seg (for en god stund siden) en interimavlesning av immunrespons i 2021 i INITIUM. I NIPU-studien har man vel aldri snakket om det.

Man har gått bort fra interimavlesning i INITIUM fordi i følge Kongstun Arnesen på en Radium, FDA “helst ikke ser at man har det” dersom det uansett ikke kan gi grunnlag for en søknad. Evt. første grunnlag for en søknad har hele tiden vært ment å komme i 2022.

Og jeg vet ikke hvor interessant denne interimen uansett hadde vært. Som du skriver: “mulig de har sett så mye immunaktivering at de har gått bort fra det” Man fikk 90% eller noe i fase I studien, så det måtte i så fall bare være en bekreftelse på at ting ikke hadde gått skikkelig skeis.

3 Likes

Det er kanskje sånn at siden safety for UV1 er så god og den kombineres med nivolumab og ipilimumab som har kjent effekt i indikasjonen, så behøves ikke noe interrim siden pasientene uansett ikke vil gjøre det verre enn komparatorarmen.

Interrimen ville jo kunne blitt brukt til å fortelle andre interessenter at de har bestått ett målpunkt i en potensiell registreringsstudie, og således skaffet mer interesse rundt samarbeid. At de har valgt å gå bort fra den strategien kan kanskje tolkes som at de føler seg så sikre på at BMS(nivo og ipi) og MSD (pembrolizumab) har forstått potensialet?

Ellers føles det litt dumt å spekulere når CEOen henger på forumet :joy:

1 Like

Jeg synes ikke det er dumt å spekulere selv om CEO er på forumet. Han kommenterer om han føler det er riktig, ellers lar han være.

Jeg tror det blir en dyrekjøpt markedsføring å inkludere en interimavlesning før 2022 om man tenker at FDA vil vurdere verdien av data som blir lest av da som overhodet mindre verdifulle eller solide enn om man ikke inkluderte en interimavlesning.

Som du skriver, så følger garantert Bristol Meyers Squibb og Merck nøye med uten en melding i 2021, og for dem også vil de interessante resultatene uansett komme først i 2022.

1 Like

Ja, det er jeg enig i, men ved ett tidspunkt så var konklusjonen at en interrimavlesning på immunaktivering var fordelaktig. Noe har endret seg, og jeg lurer på om det er et positivt tegn på at avveiingen “Interrim/dataintegritet” har bikket i favør dataintegritet enten siden de nå vet at aktuelle partnere tror på teknologien og ikke trenger en readout av immunrespons for å satse videre, eller kun at de ser at sjansen for å få markedsgodkjenning på en robust studie blir enda større ved å bare la de gå uten å ha interrim.

Jeg sitter nemlig og håper på at de skal utvikle selskapet enda mer. Et norsk selskap med tre “pivotale” studier hadde vært noe helt eget.

Jeg ser jo på utviklingsplanen at de faktisk guider på flere samarbeidsprosjekter i H2 i år. Hvis de starter opp en pivotalstudie i lungekreft så blir jo kursmålene helt vanvittige. Og da snakker jeg 200-300 kroner aksjen med 20% LOA.


70% er advanced ved diagnose.
Prostata

~10 000 pasienter i US årlig.

1 Like

Den stiplede linjen er vel det som gjør at du ikke kan kalle det en guiding, men det er helt klart uttalte ambisjoner om å få til et tredje studie med potensiale for søknad om registrering. NSCLC og prostata er vanvittig store markeder ja, så vi kan jo håpe på det. :grinning:

Og så er jeg veldig spent på hva som skjer med TET i løpet av året. Det var jo veldig interessant at man nå nylig nevnte infeksjonssykdommer for første gang!

En ting er sikkert: Det er et spennede selskap som vår nye portugiser overtar om en og en halv måned!

Ja, det er store markeder. Sitter og regner litt på hvordan det ville vært med oppstart av randomisert fase 2 i prostatakreft med spredning og i advanced NSCLC, og legger det ut på insidertråden når jeg er ferdig.

Hva har blitt sagt ? Hvor nylig?

1 Like

Årsrapporten. To uker siden. “This is generic vaccine technology and can be applied to any vaccine with peptides as antigens. It is not limited to cancer vaccines”

Ikke at jeg egentlig tror at Ultimovacs eller TET er involvert nå i denne runden, men som jeg skrev på fundamentaltråden, så er det f.eks. flere seriøse kandidater til nCoV-19 vaksiner basert på peptider. En enkel og effektiv adjuvans til en slik vaksine har ekstremt stor verdi.

2 Likes

Det jeg vet er at Jonas Einarsson har sagt at forskere fra deres firma har blitt spurt om å bli med i en “Sars-cov-2”- task force, så holdet det ikke for usannsynlig at det gjelder de som har laget TET-metodikken. Kanskje sitter de i laboratoriet borte i Sverige og fester Sars-2-peptider til TET-partikkelen as we speak.

Nå begynner det å bli fredagsspekulasjoner :smiley:

2 Likes

Sara Mangsbo er altså Chief Development Officer i Ultimovacs, og oppfinner av TET-teknologien.

3 Likes

Ja, det er jo unektelig veldig interessant.

Så Chief Development Officer i Ultimovacs, oppfinner av en vaksineteknologi som kannskje kan brukes på infectious diseases med de rette peptidene, sitter i advisory board for en organisasjon som er opprettet for å hjelpe Sverige å bekjempe Covid-19?

edit: det blir jo nesten useriøst å kalle det fredagsspekulasjoner. Det er jo helt opplagt at det blir vurdert å benytte TET-teknologien hvis den fungerer som vaksineplattform.

Hvis Sverige går til det skritt å forsøke å utvikle en egen vaksine kan man jo se for seg at slike organisasjoner blir konsultert og at eventuelle utviklinger og studier kan bli fundet av staten.

Med tiden vil jeg anta at Ultimovacs, i likhet med Vaccibody, vil se på om teknologien de besitter lar seg benytte til å lage vaksiner for infeksiøse sykdommer også.

Det hun først og fremst (foreløpig og offentlig) er blitt brukt til, er å vurdere den serologiske testen som skal benyttes i Sverige. Det hører med til bildet at hun i tillegg til å være ansatt i Ultimovacs, også er professor ved Universitetet i Uppsala.

1 Like

Så for å oppsummere:

  • De skal straks starte to randomiserte fase 2-studier (melanom og mesoteliom) som begge potensielt kan bevise effekt og brukes til å få markedsadgang
  • Mesoteliomstudien er sponset av OUS, og Bristol Myers Squib leverer Nivo og Ipi til studien.
  • Begge disse studiene er i kombinasjon med Nivolumab og Ipilumab, eid av Bristol Myers Squib, Arnesens tidligere arbeidsgiver
  • De har en tredje studie ongoing med UV1 i kombinasjon med Keytruda, også i melanom - her tester de nå en høyere dose GM-CSF. Data tenkt å benyttes ved registreringssøknad.
  • De har også kjørt fase 1-studier i lungekreft og prostatakreft
  • De har tentativt guidet på at de kan starte opp enda flere randomiserte fase 2-studier (RCT fase 2) i løpet av året, hvor spesielt lungekreft med spredning er en indikasjon med 150 000 tilfeller i året bare i USA.
  • Ved å starte opp RCT fase 2 i mesoteliom viste de for oss at de har så god safety at de kan starte opp i indikasjoner vi ikke har sett fase 1 i, så i teorien kan de plutselig starte et samarbeid og en RCT fase 2 i 85-95% av alle krefttyper)
  • De har allerede etablert storskala produksjonslinjer for UV1 og er klar for full produksjon allerede
  • Vaksinen er billig å produsere
  • TET-teknologien er en helt ny men preklinisk validert adjuvans som slår sammen vaksinen til et molekyl, og denne teknologien kan brukes på kreftvaksiner OG på infeksiøse vaksiner.

Har jeg misset noe?

Edit: ja! Det har jeg.

De har ~400mill på bok og begge RCTene skal betales av eksisterende midler. Finansierte til 2H22 med andre ord.

8 Likes

At du kan få alt dette for pt. latterlige $100 mill :sweat_smile:

3 Likes

Ønsker du å antyde en “riktig pris” så kom igjen :wink:!?