Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Du verden, den selges aktivt ned nå. Er det fyren i vacc som forsvarer sin short-posisjon, eller…?

Nærliggende å attribuere den aktive algoen i aksjen som jobber nedover med minst mulig volum til shorten, ja. Flott opptreden fra NORDA og Åbyholm. Radbrekke et søsterselskap under Radforsk-paraplyen på selskapsbyggende data. Det var dette som snudde trenden og sentimentet.

Mon tro hva folk ville tenkt om investeringsselskapet til styreleder i Ultimovacs shortet Vacc til ***** på seneste avtalen med Regeneron.

3 Likes

Fantastisk dag om en er innehaver av litt sort humor. Sjelden sett maken til snuoperasjon. Feil vei riktignok.

Skal se det blir opptur når disse nissene og roboten deres er tomme. Det spyttes ut mikrovolum på bid ustanselig. Godt mulig de er tomme i dag.

2 Likes

Skulle vært interessant og hatt oversikten over hvilke meglerhus som har stått for dagens handler. Volum på 148k i følge Infront. Resten av uka har det ligget fra 40 - 46k. Så tydelig at det har blitt jobbet godt for å holde kursen nede. Som @h3nk1 også påpekte.

1 Like

Vil tro at det er lite aktuelt å ha med Andenes gruppen inn i styret på noen Radforsk eller andre biotekselskaper i fremtiden. Når investorer eller enkeltindivider ønsker å kræsje aksjekursen til selskaper som utvikler livsviktig medisin så har vedkommende lite å gjøre i et biotekstyre.

11 Likes

Vi får se om de sitter videre etter neste generalforsamling, da.

1 Like

Men Nykode aksjonærene og styret bryr vel seg ikke stort om krumspringet Norda gjorde i Ulti eller tror du Norda fyren kan bli stemt ut?

Personlig skjønner jeg ikke styresammensetningen i Nykode. Overvekt av folk som aldri har utviklet et legemiddel eller erfaring fra bransjen overhodet.

Vet ikke. Personlig så synes jeg allerede det er risikabelt å investere i kreftforskning. At styremedlemmer i selskapene også er aktiv i å manipulere kursene i selskapene gjør meg ikke tryggere.

Jeg vil tro det gjelder flere også, og kanskje særlig den kapitalen vi ønsker inn i sektoren de neste årene.

Jeg tror Radforskselskapene vil være tjent i fremtiden med at den slags aksjonærer ikke har styreplass. Nykode har kanskje vokst seg for stor til at de har noen påvirkning der.

4 Likes

Gode poeng og enig, med erfaringene å vise til burde Radforsk fremover kunne attrahere smartere kapital og mer kompetente folk i sine styrer.

Utviklingen av aksjekursen i Ultimovacs og flere av de andre selskapene knyttet til Radforsk, er den siste tiden vært skuffende. Kursutviklingen har vært alt annet enn oppløftende for mange mindre investorer og tilliten til segmentet og flere av selskapene er fallende. Dette skyldes flere ting blant annet forsinkelser i gjennomføring av studier, flere emisjoner enn først antatt, sener kommersialisering, uteblitte avtaler, manipulerende transaksjoner av styremedlemmer i andre selskap, etc.
Til nå er det bare Nykode Therapeutics, Ultimovacs og til dels Photocure, som har gitt en solid avkastning for de aksjonærer som var tidlig inne. Ser også at en del tradere har tjent penger på god timing av sine trades.

For å bygge en fremtidig slagkraftig pharma industri i Norge, vil man være avhengig i at også mindre langsiktige investorer opplever å få god avkastning på sine investeringer. for å opprettholde de mindre investorenes interesse for selskaper som Ultimovacs, PCI Biotech, Targovax og Nordic Nanovector.

Selv mange investorer åpenbart er meget kortsiktige og at det stor risiko å investere i medisin utvikling er det viktig at investorer opplever resultater av sine investeringer uten hele tiden å refere til Algeta casen for mange år siden.
Tror det derfor at det vil være viktig for at Radforsk skal lykkes med å utvikle en slagkraftig industri så må det legges til rette for at en eller flere av selskapene klarer å få kommersielle avtaler i tiden som kommer slik at de mindre investorene erfarer at det er mulig å få avkastning på investert kapital om selskapene lykkes med sin teknologi. Inntil dette skjer er jeg redd tilliten og aksjekursene vil fortsette å synke. I tillegg blir det vanskeligere og vanskeligere å gjennomføre nye emisjoner i både etablerte og nye selskaper.

Som Fornybar er inne på så hjelper det heller ikke at styremedlemmer er med på å shorte kursen i disse selskapene i den fasen de er. Det hjelper ikke på tilliten til verken gruppen av selskaper, ledelsen i selskapene eller aksjekursene.

Heldigvis har Ultimovacs akkurat fått kapital påfyll, men det er andre selskaper som vil slite med å gjennomføre fremtidige emisjoner om ikke investorene opplever at det oppnås kortsiktige resultater av deres investeringer.

11 Likes

De som var med fra start i Ultimovacs har nesten 300 prosent avkastning på dagens kurs. Kursfallet siste tiden skyldes nevnte short og historisk bear-sentiment i sektoren for øvrig.

Selskapet, mye takket være Kongstun Arnesen, har jo nettopp lært av de andres feiltrinn og erfaring. Derfor gikk selskapet på børs som fullfinansiert ut fase2 og med ekstremt robuste eiere som bærer emisjoner. Attpåtil er selskapet alene om å levere på de viktigste variablene til tross for pandemien.

Derfor har aksjonærene fått god avkastning, og det er gode grunner for å anta at denne blir enda bedre neste 12 måneder.

Du har en del gode poenger, men innlegget ditt passer egentlig bedre inn i andre biotråder for selskaper som sliter med alt fra nedtrend, forsinkelser, manglende rekruttering og utilstrekkelig finansiering,

5 Likes

Nesten 300%, og var vel oppe i 450%, men poenget står🙂

Enig med dere begge, om man foreløpig legger til Ultimovacs på listen over suksesser. Det er klart at det er viktig for sektoren at mindre investorer får avkastning på sine investeringer, men jeg tror dog kursbildet i hvert selskap vil styres mest av det selskapets fundamentale forhold, og ikke sektoren nødvendigvis sektoren som helhet.

Vet ikke hvor innsatt du er i Ultimovacs, men fremgangen kan foreløpig ikke sammenliknes med de tre litt tidligere selskapene i porteføljen. :slight_smile:

2 Likes

Aksjemarkedet har mange kortsiktige investorer som håper og tror de skal tjene mye penger på kort tid. Fjoråret ga nok mange et urealistisk bilde av hvor lett det var? Men i år har det for mange vært “blåmandag”.
Noen er dyktige/heldige med “trading”, men de fleste vil nok nødvendigvis tape i et slikt spill og mange trekker seg skuffet ut med tap, og tenker: “aldri mer aksjer”. Jeg har hørt noen slike historier det siste året.
Det skal ikke være lett. Og det eneste riktige er at de som langsiktig bidrar til at selskaper tilføres kapital, vokser og blir lønnsomme også bør være de som høster gevinsten. Men vi lever dessverre ikke i en perfekt verden.
Verdiene vil før eller senere komme til syne i selskaper som har livets rett. Det gjelder å oppdage disse tidlig, og bite seg fast.

7 Likes

Vi her har oppdaget selskapet tidlig og har vært med på en hyggelig reise så langt. Nå er vi i en midlertidig dump og oppturen til 200 blir penere fra kr 108 på kortsiktig statistikk enn fra 160.

Cancer letter deler også ODD nyheten:

7 Likes

Kan vi se grønt i dag da. Håper på svenske hjelp.

Etter det ble meldt om Orphan Drug Designation og innsidekjøp har kursen falt ytterligere 10%. Det er ganske ufattelig. Nærmer seg 50% fall fra toppen.

Aksjen har ikke vært mer oversolgt siden den ble notert på børs sommeren 2019. Og det inkluderer koronakrakket våren 2020. Så får man stille seg spørsmålet om det henger på greip. Flere av oss kjempet med nebb og klør for å delta i emisjonen på 125.

I min bok var fallet helt som forventet. Forskningsselskaper med lang vei til mål faller alltid etter en periode med masse hype. Mener det gjelder alle biotekselskaper som jeg har fulgt med på.

2 Likes

Det henger vel godt sammen med emisjonen som sopte opp veldig mye kjøpsinteresse som ellers ville blitt brukt til å holde kursen oppe. Også var det nok noen uten så stor conviction som kjøpte som nå bare kvitter seg med aksjene (spekulasjon). Blir en fin rekyl når den kommer da. Bare se på softox når de endelig brøt ut av den fallende trenden. Det positive i U er at trenden er såpass bratt at dette ikke kan vare så lenge, så slipper man månedsvis med pine. Max en måned igjen som jeg ser det :see_no_evil:

6 Likes