Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Det er 5 desember i dag og jeg har risket hele høsten. Ikke noe skal ta fra meg muligheten nå til å være med på en suksess i U fremover.

1 Like

Nano var priset til ca 5,5 mrd på det meste, og de var da milevis unna noen målstrek. Jeg synes det blir håpløst å sammenligne selskapene.

Selv tenker jeg at om vi kommer opp mot fjorårets topp på 160-170 før det kommer noen melding vil jeg selge 1/3. Da er kostprisen noenlunde dekket og resten er ren bonus. Å selge alt er uaktuelt før vi har fasiten.

1 Like

Hvis man ikke blir sittende som eier i de få selskapene som lykkes i denne bransjen, men selger seg helt ut etter f.eks. 100% stigning pga “høydeskrekk”, så har man investert i feil bransje. Da er man rett og slett dømt til å tape penger over tid.

20 Likes

Tenker jeg selger på rundt 450,- jeg. Er ikke redd for at kursen kollapser. Bare å sitte å vente på suksess og eller oppkjøp.

2 Likes

Er man dømt til å tape penger om man selger etter dobling av kurs ?

Hvis du putter den gevinsten inn i nye selskaper i samme bransje og repeterer, så ja.

4 Likes

For å dekke tapet i pcib og nano trenger du mer enn en 100%'er, eller en som går xxxx%

4 Likes

Spørsmålet blir da hvordan du definerer tap.

Tapte penger eller tapt gevinstmulighet.

Alle har nok forskjellig strategi, risikoprofil og evne til tåle tap så det er vel ikke noe som er riktig og galt i dette.

1 Like

Hvis man glemmer det som har skjedd i pcib og nano så kan man også rolig ta gevinsten i U og feks kjøpe mer i PHO med 5 års perspektiv eller noe annet
Men jeg skal ikke selge meg ut av Ultimovacs, men om en liten stund så reduserer jeg nok litt jeg også

Hvorfor ikke 5 års perspektiv i U?

Helt annen type aksje. Høyere risiko.

1 Like

Selger du deg helt eller delvis ut om man ikke får bedre enn HR=0.8?

Om HR blir dårligere enn 0.80 i INITIUM, som i utgangspunktet gjør det uinteressant for et BP å forsøke med en fase III i indikasjonen, så selger jeg meg helt ut dersom jeg kan få 50 kroner for (den siste) aksjen min.

Men jeg har tilnærmet null tro på en HR som er dårligere enn 0.80. Det som fortsatt er vesentlig sannsynlig er at den havner mellom 0.60 og 0.80 et sted. Og det er da Carlos og Anne virkelig skal få kjørt seg med å forklare hva verdien av det er - det er mest sannsynlig høyere enn dagens MCAP tilsier det også, men kan også være lavere.

4 Likes

Er det slik å forstå at ved en HR mellom 0.60 og 0.80 så selger du ikke forutsatt gode forklaringer på verdien av det?

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Viktig diskusjon. For det mest dumdristige man kan gjøre er å utelukke et svært negativt utfall - så lite sannsynlig det enn måtte være.

Skulle man samtidig delvis ha belånt aksjene, er det desto større grunn til å stresteste porteføljen. Hvor vil du stå om det minst sannsynlige skulle skje?

Derfor har jeg i løpet av året differensiert porteføljen stadig mer og stresstesta den for et vidt spekter av scenarioer.

Dermed må det skje svært blodige ting i internasjon økonomi og i makrobildet på børsen før jeg trenger å bekymre meg - annet enn tapte gevinstmuligheter på kort (og kanskje mellomlang) sikt.

Så nå går jeg ukene og månedene framover i møte med optimisme og ro i sinnet. Ultimovacs er i dag, med god margin, min største investering. Så følger AZT, PHO, PCIB, Lytics + diverse småposter.

6 Likes

10 dager til den nordiske helse- og bioteksektoren skal få litt oppmerksomhet fra Norges største finanshus på DNB HealthCare Conference 2022.

Carlos de Sousa presenterer Ultimovacs ca kl 14:30. Torsdag 15. desember, altså. :+1:

5 Likes

Det var veldig ålreit at sønnen kjøpte her om dagen. Det gir litt ro i kroppen. Han har jo prata med far sin. Jeg økte litt på den meldinga.

Enig. Det kjøpet var et signal mer enn en viktig investering.

Til dels enig, men der er også den “gyldne” mellemvej, at efter 100% stigning, sælger man halvdelen - og sidder så tilbage med hele sit indskudte beløb i pengepungen/kontant - men sidder tillige tilbage med et tilsvarende beløb i Ultimovacs, og er derved stadig med i håbet om en stor stigning…

Selvsagt giver dette så kun halvdelen af en evt. kommende gevinst, til gengæld mister man ikke sit indskud, i fald det går helt af helvede til…

Hmmmmm, så skal jeg bare lære at lytte til mig selv… :slight_smile:
Og ikke løbende øge, som er gjort de sidste par måneder…

2 Likes