For hver av de ti tusen simuleringene @ketilaaj har gjort, så vil det være en mPFS. Siden n er mindre i INITIUM enn i CM-067, så vil 95% av disse nødvendigvis havne i et enda bredere intervall enn 8,7 til 19,3 måneder. mPFS på den mest sannsynlige datoen i min modell og ketilaaj sin 50%-dato er lik mPFS i referansestudiene.
Men mPFS er altså ikke så relevant for resultatet i INITIUM. mPFS vil ikke være oppnådd i den eksperimentelle armen på avlesningstidspunktet - kun i kontrollarmen.
Jeg tror også at Bjørnheim vil være enig i at mPFS alene ikke er et godt mål på klinisk effekt i denne indikasjonen med ipi+nivo fordi KM-plottet flater så veldig ut rundt mPFS - og derfor får dette veldig brede konfidensintervallet.
Sånn til sammenligning, så er konfidensintervallet i CM-743 (NIPU sin referanse) så smalt som 5,6 til 7,4 mnd fordi kurven IKKE flater ut.
Jeg svarte vel kanskje ikke på spørsmålet ditt, som jeg ikke helt forsto, men mPFS i seg selv er altså irrelevant for utregningene - det er hele KM-plottet som er relevant. Og i forskjellen mellom CM-511 or CM-067, så er det forskjellen mellom de to plottene mellom 3 og 9 måneder (før mPFS) som har mest å si for de forskjellige datoene.