Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 1

Personlig antar jeg det. Desember er en biomåned, og i Ultimovacs kan alt skje samtidig som den er lavt priset kontra potensialet. Melanomadataene vi fikk for noen måneder siden skjøv kursmål fra DNB opp mot NOK85, og personlig har jeg enda høyere kursmål på det stadiet de er nå. Når vi får vite hva den tredje studien er kan den også regnes inn og da vil selskapet se virkelig billig ut. My guess er at dette skal delvis front runnes av markedet og at 80+ er mulig før den kommer. Vi får se. 100kr før utgangen av året burde ikke være umulig.

Selskapet har i hvertfall greid å holde covidutsettelsene til 3 måneder, og det burde berømmes av markedet slik jeg ser det. Noe mindre enn det har jo vært uunngåelig all den tid ting har vært stengt ned. Nå kommer vaksinen i neste halvår, og da akselererer nok innrulleringen til studiene og saksbehandlingen i selskap og papirmøller kommer tilbake til tidligere hastighet.

Dataene de har produsert i år har vært veldig lovende

  • 4 års OS i første linje melanom med ipililuma (50% vs 27.5% i IPI-4-studien)
  • 1 års OS i første linje melanom med keytruda (85%OS og PFS ikke nådd)
  • 5 års OS i NSCLC som monoterapi i pasienter uten andre behandlingstilbud (33% vs 5% for de som ikke fikk behandling på den tiden)

Selv om selskapet har resultater fra bare 82 pasienter, så har de gjennom året styrket “LOA” i den forstand at alle resultatene peker på at UV1 har en god effekt som kreftbehandling, og at UV1 + CPI vil vise bedre klinisk effekt randomisert mot en arm av kun CPI. DETTE ER DET SOM TELLER I FORHOLD TIL Å NÅ MARKEDET, OG I SÆRDELESHET FOR Å NÅ FREM TIL BIG PHARMA.

Einarsson uttalte på Radium at de skulle la være å kommentere temperaturen på samtalene med big pharma, men man kan jo tenke seg at v i på TI ikke er de eneste som synes at dette ser lovende ut. Om noen måneder vet vi mer, og spesielt interessant synes jeg det er om det er to eller tre big pharmas Ultimovacs vil ha data sammen med i 2022.

Tidspunktet for å ta plass kan være disse ukene vi er inne i nå…

21 Likes

Veldig bra gjennomgang fornybar.
Spenningen er til “å ta og føle på” for de neste 2 ukene, for min del…
Ultimo er en aksje for langsiktighet, men gir spenning også i det korte løp :blush:

4 Likes
7 Likes

Jeg håper jo virkelig ingen var så dumme at de solgte i dag morges fordi de ble usikre av mitt innlegg på fundamentaltråden, for dette med patenter koker egentlig ned til at vi garantert har markedseksklusivitet i alle markeder frem til 2031, og med ganske stor sannsynlighet har det til 2037. Og dette er altså før patententer vi ikke vet om fordi de ennå ikke er publisert, og før patenter som ennå ikke er søkt om. I gjennomsnitt har en medisin som kommer på markedet 12 års markedseksklusivitet. Og med (midlertidig) godkjenning i 2023, så har vi altså garantert 8 år, og sannsynligvis i minst 14 år.

Patentsituasjonen for UV1 er mao. bra!

10 Likes

Folk må ha vært skvettene, da de lempet ut i dag morgen. Jeg vil bare fremheve at folk må ikke være så kortsiktige, det ligger en mega trigger for selskapet som er klart, men er enda ikke annonsert /Signert enda - som gjør at vi kan forvente oss masse ny og god informasjon i Desember. Dette blir bare utrolig spennende å avdekke hvem BP er og ikke minst at vi får enda en studie i gang! Fornybar klarer å fortelle “why” bedre enn meg, men blir selv ikke overrasket om vi får en mer rettferdig mcap etter denne nyheten! Lykkee til alle, hold på aksjene!

1 Like

Det nytter ikke å oppfordre investorer til å være langsiktige idag. Det kan se ut for at de eneste som er langsiktige er topp50. De utenfor forsøker å “skumme fløte” ved å trade ut og inn.
Og det gjelder ikke bare ULTIMO. Man ser den tydelige tendensen daglig med oppgang på formiddag og tilbake på ettermiddag. Omsetningen domineres av trading og algoritmehandel.

2 Likes

Det jeg liker best her er både fraværet av shortere som “ødelegger” i enkelte andre Biotek aksjer og eier posisjonen med lavt antall frie aksjer. Slike aksjer stiger derfor spesielt ofte mye i kurs ved økt oppmerksomhet etter min erfaring.

Allerede sett hva litt mer volum kan gjøre i aksjen siste tiden, og slik kursen er nå, ser jeg for meg denne som en mulig doblingskandidat ved nyheter som oppfattes positivt av markedet . Og det skal jo snart komme nyheter etter hva selskapet selv har kommunisert tidligere. En ny “Vaccibody” ? Tiden vil vise. Dette er i det minste den aksjen jeg tror kan bli “nyttårsraketten” innen Biotek med horisont medio januar.

1 Like

Men om det stemmer det du sier er det ikke særlig bra. 8 år er elendig. 14 år ok. Etter det kan man lete lenge etter inntekter. Da bør man ha noe smart i pipeline. Bare se på rituxan og hvordan det kommer generica på banen… dette forutsetter godkjenning i 2023.

Man burde kunne klare å skaffe patenter individuelt på indikasjoner. Eller ihvertfall ha en plan på å utvide patentene eller forskyve startdato frem mot godkjenning.

Det stemmer nok det jeg skriver, og nei, det er ikke elendig på noen måte. Alle patenter går ut, og f.eks. patentene på Rituximab gikk ut for mange år siden, og en haug med biosimilars er nå godkjente. Å forlenge perioden med markedsekslusivitet er en kontinuerlig prosess, og at Ultimovacs pt. har ti år igjen på hovedpatentet er på ingen måte et dårlig utgangpunkt.

Det går ikke an å “skyve startdato på patenter”. Alle patenter har en prioritetsdato satt til den aller første søknaden som beskriver oppfinnelsen, uansett hvor i verden den ble sendt inn.

Det tar opptil flere år fra et patent blir sendt inn til det blir publisert. Så som jeg skriver over, så det overveiende sannsynlig at det er flere søknader inne relatert til UV1 og behandlingsregimer rundt denne, som vi ikke vet om.

Det du kan trekke ut av hva jeg skrev, er at av det vi vet per i dag, så er det sannsynlig at UV1 vil ha markedseksklusivitet i 14 år. Og det er ikke bare ok - det er to år lenger enn gjennomsnittet av medisiner som kommer på markedet.

11 Likes

The patent for rituximab expired in Europe in 2013 and will expire in the United States in 2018; therefore, biosimilars of rituximab are in development and emerging (e.g., Truxima® and Rixathon®/Riximyo® approved in Europe) [6, 12].

Det er ikke lenge siden det gikk ut.

Så det tok ikke lang tid for såkalte biosimilars å komme på banen…

Patent terms are set by statute. Currently, the term of a new patent is 20 years from the date on which the application for the patent was filed in the United States. Many other factors can affect the duration of a patent.

Jeg syntes å huske radforsk gikk igjennom prosessene selskapene gikk igjennom. Einarsson fortalte at de stadig endret patenter slik at endelig godkjenning kom så tett opp til godkjenning som mulig. Men at de fikk godkjent patent i 2010 syntes veldig lenge siden…

1 Like

Dato for godkjenning betyr ingen ting. Prioritetsdato er det relevante, fordi det er denne datoen nedtellingen starter fra. Ultimovacs fikk ikke godkjent hovedpatentet for UV1 i 2010. Det skjedde for bare litt over et år siden i EU mener jeg, og en stund før det i USA. Og man kan ikke endre selve oppfinnelsen etter man har sendt inn et patent, kun beskrivelsen. Og det er hvor mye den dekker som diskusjonene med patentkontorene stort sett går ut på. Men man forsøker gjerne å utsette når man sender inn et patent dersom man føler seg trygg på at det ikke kan enten lekke ut (ingen ting som er offentliggjort kan patenteres) eller bli funnet opp av andre. Og som sagt: Vi vet ikke hva Ultimovacs har sendt inn de siste par årene.

3 Likes

Vi vet bare at de holder tilbake info om UV2 fordi de jobber med patenter.

Og tro meg, jeg har lett.

patent application number 16/712167 was filed with the patent office on 2020-04-23 for telomerase polypeptide vaccine for treating cancer. The applicant listed for this patent is Ultimovacs AS

1 Like

Så det dere sier er at patentet gjelder fra 2017?

Hovedpatentet, som dette er en del av, ble godkjent i USA i 2017 ja. Det gjelder fra 2010.

Kompleksiteten i dette tror jeg kommer som en følge av behandlingen av det ennå ikke godkjente CPI-patentet. For argumentet var nettopp at claims i dette allerede er dekket i hovedpatentet. Og så førsøker man kanskje å rydde opp og klargjøre i hovedpatentet som en respons på det.

16/712167 ble altså ikke “filed” 23. april 2020 selv om det står det i lenken til Fartin - det ble publisert da. Det ble “filed” 12. desember 2019.

Ultimovacs på neste Radium podcast 16. desember - hel dedikert episode. Mon tro hvorfor :santa::christmas_tree::gift:

26 Likes

Da kommer BP studien før dette! Hvorfor i alle dager skulle de ellers annonsert noe på Radium! Gøy! :smiley:

Jonas E er jo også styreleder i Ulti!

2 Likes

Virker jo ikke logisk at Jonas E. legger opp til en dedikert podkast om han ikke har noe å fortelle. Han vet jo godt hva aksjonærene går og venter på!
Da har vi m.a.o. i morgen ,fredag, mandag eller tirsdag som brennaktuelle dager for spennende nyheter…

2 Likes

Og det hadde smakt med litt FOMO i forkant.

3 Likes