Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

hei prøverå lese meg på ult Hva betyrr events ?

Trodde du solgte på 122 kroner jeg? :wink:

Dette stemmer, jeg solgte ca 5% av beholdningen på 123kr, deretter 5% til på 135.5kr deretter 5% på 154.6kr

Så faller den nedover igjen øker jeg med samme verdi, slik at posisjonen min holder seg rundt 10% av min likvide portefølje.

Vil ikke at den blir for stor eller for liten.

8 Likes

Risikostyring har man aldri blitt fattig av og går det veien får man rikelig betalt for risikoen man fortsatt sitter på. Fingers crossed :ok_hand:

2 Likes

Forverring av kreften eller død hos en pasient.

Les denne: Flott intro til selskapet, skrevet av den emimente @h3nk1

Kort svar: “Events” i et klinisk forsøk er en predefinert hendelse som man bruker som målepunkt.

I INITIUM bruker man målepunktet PFS = Progression Free Survival. En pasient har PFS så og så lenge etter at behandling er begynt. Kriteriene gis ved RECIST (bare å google), dvs. at når svulst(ene) har vokst så og så mye (typ 20%) så har pasienten fått progresjon (les: forverring) i sykdommen. Dette er en “event”, og kan da brukes til å lage statistikk. I INITIUM sammenligner man PFS hos 78 stk som bare får sjekkpunkthemmere (dagens standardbehandling) og PFS hos 78 stk som får UV1 og sjekkpunkthemmere. Dersom mange nok i kontrollgruppen får progresjon i sykdom raskere enn UV1-gruppen så betyr det trolig at UV1 virker.

Pr. nå må vi anta at totalt rundt 65 stk har fått “event”. Hvis de fordeler seg med 37 i kontrollgruppa og 28 i UV1-gruppa, så vil PE (Primary Endpoint) akkurat være møtt. Alt over det (i kontrollgruppa) viser bare mer klinisk effekt av UV1.

Når det gjelder NIPU-dataene fra i fjor høst, så var målepunktet død (OS = Overall Survival). Da er dødsfall en “event”.

Anbafaler å lese en del i fundamental-tråden. Stort sett alt er forklart der :wink:

10 Likes

Offtopic (men fortsat relevant også i kontekst av ULTI). Hadde vært utrolig fett med en “ChatGPT” / LLM sak som indekserer alt av innhold og som nye brukere kan stille spørsmål til og få det oppsummert. @pdx - forslag kommer!

2 Likes

takker for fin artkkel, dette med hvordan dette måles er litt uklart for meg.

Topptreffet på google… :wink:

I INITIUM bruker man PFS som proxy for OS. Dette fordi det tar veldig lang tid for en del av pasientene å få OS-event.

Men OS er “gullstandarden” for om en medisin / vaksine har effekt.

1 Like

Ble dessverre rally i feil Gjelsten-aksje :grin:

Men kanskje vi får liknende headlines om noen uker!

1 Like

Kunne du utdypet litt rundt “traderstyrt” oppgang? Er det noe du vet/mener å se realtime og/eller i ettertid ved å lese “lister”. Og hva er indisiene/bevisene?

Han eier allerede den største aktøren i bransjen - Sport1 - skjønner ikke helt at det skal fly konkurranserettslig å kjøpe opp den eneste store konkurrenten.

1 Like

Noen som tør å synse rundt;

  • har Janus har satt en ny short og dumpet kursen?
  • lovligheten rundt måten de dumper short-aksjer på
1 Like

Ja. og Ja.

Listene i går var mayhem. Bare rør. My bet: Dette er en slags dekking ved kjøp gjennom 3. part, samtidig som shorten snittes opp ved å selge med på høyere priser. Hvis man ser på aktiviteten til UBS Europe SE så tok den seg opp etter NIPU i fjor høst, og det har vært påfallende mye aktivitet nå i februar (jeg kan ikke dele dette her, fordi det er fra betaltjenester). Dette er en konto som brukes en del som mellomstasjon ifm shortsalg.

Men ass, denne sagaen om Janus Shortesønn og vennen Tatt A’dage har nok noen flere kapitler som ikke har blitt skrevet ned ennå.

5 Likes

0,1 % av totalt utestående. Så de kan selge 34.406 aksjer “usynlig”.

høres ut som en bra teori :sweat_smile:

Ja, men la oss si at de har solgt 33k en dag, hvis de akkurat passerte grensen sist de solgte.

Da trenger de ikke rapportere noe. Så selger de 50k neste. Og kan rapportere begge samtidig. Tror de er ganske taktiske med grensene.

Passe tinfoil spør du meg, men ingenting ved gårsdagens lister rimer med kursutviklinga denne uka, som jo tydelig indikerer kjøp (og jeg skjønner ikke hvilke andre aktører enn short som trenger å ev. skjulde kjøpene sine gjennom 3. part). For U ble ikke kjørt opp på algo (selv om det vi nå ser er at den bøsses ned med algo), de som ser på handelen sier det er klassisk kjøpemønster. Og jeg har all grunn til å stole på de kildene.

jeg skjønner rett og slett ikke hva jeg ser på. Føler meg mest av alt som et slags steinaldermenneske som ser inn ilden og prøver å connecte med “den andre siden”.

Helt greit det, jeg må få fingeren ut og bli insider.

Mener det finnes endel lover som begrenser mulighetene for dumping av aksjer av aktører som er short. Jeg vet ikke om de som er short her gjør det, men synes kursutviklingen er påfallende i de periodene hvor synlig short øker.

Burde være en smal sak å sjekke dette for børsen og eventuelt kvittere ut at shorterne opptrer ihht loven

2 Likes

27 Likes

Den er sterk!