Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Sad med nøjagtig samme tanke - kan nemt være at der blev sat lidt mere short idag - vi må se imorgen.

Med så mange havarerte norske Biotek er det klart at det snart bør være mulig å gå tørrskodd over. Vi krysser fingrene! :rocket:

5 Likes

Biotek er verre enn draugen!

1 Like

noe nytt her?

Vi får vente på SSR 15:30. Kan likegodt være mindre kjøp de siste dagene som økt short. Algo’en kjører kursen hit og dit på null volum.

1 Like

Ikke noe nytt på dagens short rapport fra Finanstilsynet.

1 Like

Det går som det går, er nok casemessig sånn at de fleste som har troen er ferdigkjøpt, så nå kommer den lange venteperioden til INITIUM data. Sikkert noen treige som kommer inn etter melding om åpning i januar også da, men tror ikke det blir så mange. Så kanskje fomo i forkant, men om våre forventninger er korrekt kommer pay off når primær endepunktet PFS oppnådd er blitt kommunisert.

3 Likes

Det er sikkert riktig at de fleste her inne er ferdig kjøpt, og mange er sikkert også sterkt overvektet.

Men man kan jo lure på hvorfor ikke CEO, IR, styret og også samarbeidet med meglerhus ikke gjør at de får flere gode long investorer på kroken. Det har jo vært holdt presentasjoner hele høsten, og eneste nye store er vel Equinor sin pensjonskasse. Det finnes vel en mengde norske fond og pensjonskasser som ikke er investert, i tillegg til diverse nordiske porteføljer.

Kanskje svaret er at om man tror det er mRNA-vaksiner (BioNTech, Moderna), DNA-vaksiner (Nykode) eller noen av 100-vis av andre selskapene som også er der ute som har løsningen, så er det vanskelig å tro at det skal komme med noe som enkelt og “universielt” som UV1 og løse “alt” :man_shrugging:

5 Likes

Ja, det er litt vanskelig å tro for meg også, men ble overbevist av NIPU. Det skulle vært umulig.

18 Likes

Kan fremdeles skje en rotasjon til Ultimovacs fra de selskapene som omsettes mye nå.

Men jeg tror fremdeles at finansiering og forventning om at man vil kunne kjøpe mye i en transaksjon holder mange store aktører på gjerdet, fordi transaksjonskostnaden ved å kjøpe i markedet er for høy.

2 Likes

I mellomtiden kjøper innsiderne i alle fall :grin:

21 Likes

Sønnen til CEO kjøper igjen :penguin:

18 Likes

Sykt lave volumer for tiden, så nedgangen skyldes nok bare lav etterspørsel og ikke noen shortere. Får håpe på en short skvis som driver kursen litt. Usikker på om det har blitt diskutert før, men tror dere det blir en skvis? :clown_face:

Ja, fort gjort å bli litt usikker på det ja :slight_smile:

Større volumer vil nok komme om noen innser at aksjen har X-doblingpotensiale og skjønner at om de kjøper på noen hundre tusen aksjer på 120, 130 eller 140 ikke er det som avgjør om det blir en god plassering.

Angående innside kjøpet i dag synes jeg jo det er rart om det er sønnen som kjøper for egne midler, er han myndig og gjort på selvstendig grunnlag skal ikke det meldes (tror jeg). Men han har kanskje lånt penger av sin far, eller far har skjønt at det kan være bedre at han kjøper aksjer til sønnen direkte og gir han en gevinst på sikt slik at han slipper en eventuell arveskatt (død er jo det eneste det er lav skatt på i Norge) :man_shrugging:

Det kommer kanskje opp i noen lister hvem som kjøper?

Må meldes jo;

3.14.2 MELDEPLIKT FOR PRIMÆRINNSIDERE
(1) Utstederen skal kreve at styremedlem, ledende ansatt, medlem av kontrollkomité eller
revisor tilknyttet utstederforetaket, varamedlem, observatør, styresekretær og direksjonssekretær, samt ledende ansatt og styremedlem i samme konsern som normalt kan antas få tilgang
til innsideinformasjon skal informere Utsteder om transaksjoner i Utsteders Aksjer og
relaterte finansielle instrumenter. Tilsvarende gjelder for transaksjoner foretatt av nærstående til personer nevnt i første punktum. Med transaksjon menes kjøp, salg, bytte eller tegning av Aksjer i Utsteder, eller andre instrumenter knyttet til Aksjer i Utsteder (uavhengig av om instrumentet gir rett til fysisk eller finansielt oppgjør). Utstederen skal offentliggjøre slike transaksjoner innen åpning tredje Handelsdag etter at transaksjonen har funnet sted i henhold til punkt 3.12.

6 Likes

Tja, jeg vet jo ikke om de bor sammen eller om det er egne midler. Men en myndig selvstendig sønn faller ikke nødvendigvis innenfor rapporteringsplikten slik jeg leser det.

Nå kommer ikke jeg til å gidde å bruke fryktelig mye mer tid på dette, men;

jmf 3.14.2 er det meldeplikt for nærstående til primærinnsidere.

Selskapet har definert aksjekjøpet som acquisition by Closely associated person.

Jeg tolker det derfor som at sønnen har kjøpt aksjer (av egen fri vilje) og med egne penger. Så kan du såklart tolke det anerledes

5 Likes