Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Det Donald Duck tallet jeg får opp på min skjerm er kr 500.

2 Likes

Donald Duck-tallet er nok firesifra.

Er kanskje vanskelig å se for seg nå. Og mange her ser ut til å tro at BP kommer til å kunne tuske til seg Ulti (gitt bra INITIUM-resultater) for glassperler, litt brennvin, og ei hyttetomt utenfor Bud.

Ain’t gonna happen.

11 Likes

Slemt å hausse så sent på kvelden, da får jeg ikke sove.

2 Likes

Det er mange ulike meninger om hva som vil skje når dataene blir offentliggjort av selskapet i løpet av mars måned.

Først og fremst, når det gjelder kursutviklingen, tror jeg vi ydmykt må si at “det vet vi faktisk ikke noe om”. Vi kan anta og ha meninger om hva som vil være fornuftig kursutvikling basert på ulike scenarier, men vi vet ingenting om hvordan handelen blir denne morgenen og dagene som følger.

Mange av oss her inne har fulgt Ultimovacs i årevis og har hele veien hatt denne mars-dagen som viktigste “value inflection point”, selv om de fleste av oss trodde den skulle komme for både 1 og 1,5 år siden. Når vi nå endelig står så nære dette historiske øyeblikket for Ultimovacs, vil jeg bare dele et par tanker og tips for å forhåpentligvis kunne ta smarte og gjennomtenkte avgjørelser i “kampens hete”.

1 - Hva eier du?

Har du investert i selskapet, eller har du kjøpt aksjen? Forskjellen i mine øyne er om du har satt deg inn i det fundamentale, ønsker å eie selskapet og lar det fundamentale styre din overbevisning. Eller i andre enden av skalaen; du har kjøpt en aksje som du har hørt litt om, fordi den har moment og forhåpentligvis stiger enda mer ved gode nyheter. Ingenting er feil, men det er viktig at du er klar over hvor du står og hvordan du er best tjent med å handle.

2 - Har du en Exit-strategi?

Jo mer kortsiktig strategi du har, jo mer sannsynlig er det at du har en exit-strategi. Har du satt et kursmål hvor du er fornøyd og tar gevinst, eller holder du på aksjene for å bli med “hele veien”? Dersom sistnevnte, hvor lenge er du villig til å vente på å bli kjøpt ut? Hva om INITIUM-resultatene kommer inn positive og kursen stiger til 400kr i løpet av den første dagen. Tar du noe gevinst? Eller sitter du helt i ro? Kjøper du mer? Hva om kursen går nedover i de påfølgende ukene? Er du forberedt på å sitte i ro? Er det nå du skal kjøpe? En avtale med BP offentliggjøres i november, kursen stiger til 900kr. Sitter du fortsatt i ro og venter på oppkjøp? Hvor lenge? 2026-27? Og hvor langt ned takler du evt at kursen går i mellomtiden? Det eneste som er sikkert i biotek er at kursen vil svinge, og ikke gå opp i en rett linje slik vi gjerne skulle ønske.

3 - Har du kontroll på følelsene?

Er det èn ting som er helt sikkert, så er det at det kommer til å være massevis av følelser i sving blant Ultimovacs-investorene i mars måned. At Tekinvestor vil kræsje denne dagen, må vi nesten regne med, hvis ikke blir jeg imponert @pdx :wink:

Et fiasko-scenario vil selvsagt være forferdelig for både selskapet og dets aksjonærer, men dersom det skulle inntreffe er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta tapet og gå videre. Jeg ville i hvert fall ha gjort nøyaktig den samme investeringen igjen, og det tror jeg faktisk vil være en trøst om alt skulle gå åt skogen her, noe jeg anser som lite sannsynlig (så det er sagt).

Et mer sannsynlig scenario er at vi får resultater i en eller annen positiv grad. I og med at selskapet vil rapportere både HR, konfidensintervall og p-verdi, vil det nå være relativt enkelt, selv for menigmann, å ha en formening om hvor gode resultatene er. Til et visst nivå, selvsagt.

Så kommer spørsmålet; dersom aksjekursen overrasker, enten positivt eller negativt ut fra dine forventninger, klarer du å beholde roen? Baserer du avgjørelsene dine på objektive fakta eller blir du påvirket av “the heat of the moment”. Hva om resultatene er positive, men kursen ikke går så mye som du hadde håpet, eller i verste fall blir trykket ned igjen fort? Blir du sittende eller selger du i frustrasjon og frykt? Hva om kursen fyker avgårde mer enn du hadde sett for deg? Trykker du på salgs-knappen i håp om at det er en short-squeeze som skal toppe ut, så du kommer deg inn igjen? Hva om den ikke kommer ned igjen?

Det er vel ikke meningen at det skal være noen rette og gale svar her, jeg følte bare for å forberede meg selv (og helt sikkert noen andre) på den heftige perioden vi står overfor. Det kan være lurt å ha tenkt en tanke eller to på hvordan man selv vil at man skal agere. Jeg har i hvert fall litt dårlig erfaring med å bare ta ting på sparket i aksjemarkedet, men her er vi alle forskjellige. :slight_smile:

Personlig har min strategi vært å være med “all the way”, men samtidig innser jeg at det på et eller annet tidspunkt, gitt en positiv kursutvikling, blir behov for å ta noe gevinst for å roe nervene. Foreløpig har jeg ikke fastsatt et eventuelt kursnivå og størrelse på gevinstsikring, men det skal jeg ha bestemt innen utgangen av februar. Så er det bare å legge bort alle følelser så godt man kan, og holde seg til planen.

Og ja, tallene i eksemplene over er bare rene tilfeldige tall, du kan putte inn det du føler måtte passe i de ulike scenariene.

Lykke til med investeringene deres, kjære medaksjonærer! Måtte det bli en god vår for oss, selskapet og ikke minst alle pasientene som vil nyte godt av UV1 i fremtiden! :pray: :heart:

63 Likes

Dersom Ulti stiger til 1000kr aksjen tilsvarer det ca 30mrd. som er omtrent det samme som Nykode var verdsatt til på toppen…

2 Likes

Kursen kan være hva den vil fra gode data eventuelt foreligger til avtale/oppkjøp er et faktum. Det er snakk om paradigmeskifte og nobelpris, intet mindre, om UV1 fungerer. Og alle datapunkter hittil peker i riktig retning. Selv i randomisert setting og en håpløs indikasjon som 2L mesoteliom hvor vaksinen i utgangspunktet har dårlige rammevilkår (svært kort overlevelse og ditto tid til å virke).

Hva er UV1? Hvor stort er CPI markedet? Hvilke avtaler er sammenlignbare? Hva er et eventuelt paradigmeskifte verdt, herunder åpning for pharma å gå i tidligere linjer / profylakse? Hvordan har markedet verdsatt lovende persontilpassede vaksinedata fra Moderna/Merck?

Svarene på dette må man gjøre seg opp en mening om. Det er disse som vil ligge til grunn for forhandlingene og den endelige verdsettelsen.

18 Likes

Hvordan kunne Nykode være verdsatt til 30 milliarder?

Ser nå at det har vært en emisjon etter toppen så tallet er ca. 10% lavere.

Hvis jeg ikke husker feil så var det vel snøff som ytret 12000 da «rockestjerna» skulle ta «dattera» til himmels. Da snakka vi Donald tall :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

4,7 milliarder nå mcap. Jeg tror vi lander rundt 10 milliarder etter positiv endpoint met I initium. Deretter på en god partner avtale mellom 20-30 milliarder mcap. Deretter ett salg på mellom 50-100 milliarder kroner. Jeg er kanskje konservativ ift initium readout. Men kanskje for optimistisk med tanke på salgs sum.

Nykode signerte årets største partner avtale på 8 milliarder for en tid tilbake. Da steg verdien av selskapet ca 8 milliarder den dagen. Altså ca lik avtalen. Ikke særlig mye mer på forventning.

Så jeg er sikkert for optimistisk med alt utenom initium avlesning.

6 Likes

Hvilken avtale referer du til her for NyKode? Hvis det er avtalen i Nov-2021 med Regeneron som var verdsatt ca 8 milliarder så gikk kursen rett ned i ukene etterpå….

Husk nå for all del rasjonale til UV1, dette er uten sammenligning. Godt mulig det går noen dager og uker før markedet tar inn hva et godt INITIUM resultat faktisk betyr, vi snakker her om et « Yervoy/penicillin-øyeblikk». Ikke ment som haussing, men jeg tror faktisk ikke så veldig mange forstår hva betydningen her KAN bli for fremtidig kreftbehandling.

20 Likes

Min drøm er at Ulti bliver et nyt Genmab. De er gået små x100 via deres blockbuster og forblev selvstændige med partner aftaler. Min exit strategi følger drømmen: ingen decideret exit.
I drømmen bliver Ulti en pensions binge hvor løbende udbytte bliver en smule løbende nedsalg efter behov, men det kan nok blive vanskeligt at følge tempo på værdi tilvæksten over årene. En væsentlig del vil gå i arv.
Bliver de solgt ja så må regnskabet gøres op og skatten svares på 1 gang.

6 Likes

Ultimovacs har ikke en pipeline på samme måte som Genmab. Det beste er å selge selskapet ved suksess. Både for aksjonærer og pasienter.

4 Likes

Pipeline kan ordnes. Man kjøper bare Bergen Bio😂

4 Likes

Nei, det har blitt veldig stille om akkurat det.

Og hva ev. prising på Ulti faktisk kan ende opp med å bli, på grunn av akkurat det.

For om PE skulle nås i INITIUM så starter en ganske annerledes prosess for Ulti enn den vi har vært vitne til nå (les: laber / manglende interesse for å kjøpe selskapets aksjer).

Altså, hvilket BP med en (eller flere) sjekkpunkthemmer(e) tør å la være å kjøpe / bli partner med Ulti? Den vinklinga dukker liksom aldri opp. Men den er der, den også. Og det er UV1s store styrke: At den (trolig) virker i kombinasjon med alle sjekkpunkthemmere.

For selvfølgelig skjønner BP det universale potensialet her. Og det blir enten bevist eller motbevist med INITIUM. Oppdaterte OS-data for NIPU på ASCO eller artikkel med ORR og annet snacks er fint, det. Men det er bare eventuelle streker under svaret.

Og da kan man gjøre følgende tankeeksperiment: Hvilket BP ønsker å la et produkt som UV1 havne i hendene på konkurrentene? Tenk på de økonomiske konsekvensene blir for deg når du kan tilby en sjekkpunkthemmer, mens konkurrenten kan tilby sjekkpunkthemmer + UV1 med ingen ekstra tox.

Og da har jeg ikke begynt å skrive om potensialet / mulighetsrommet som ligger i TET / neoadjuvant setting…

25 Likes

Det er vel en form for pipeline det.

7 Likes

Har @polygon fått någon mer klarhet i varför medianuppföljningen endast verkar ligga på 24 månader istället för förväntade 27-28 månader?

1 Like

Nei, det har han ikke. Men han lover å dele hva han evt. får av tilbakemelding asap

17 Likes

Rundet av til “expected median observation time of approximately 24 months”?

Da hadde de i hvert fall droppet “expected”

Nei, det har jeg ingen tro på

Jeg klarer bare å se fire alternativer for hva de 24 månedene er regnet ut fra:

  1. Tid mellom randomisering og siste undersøkelse for samtlige 156
  2. Tid mellom randomisering og cutoff for alle som nå lever
  3. Tid mellom randomisering og cutoff for alle som nå ikke har hatt en PFS-event
  4. Tid mellom randomisering og cutoff for alle som ikker er sensurert før minimum oppfølging på 18 mnd.

Jeg har minst tro på alternativ 3.

6 Likes