Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Dette kommer igjen helt ut på hva som skjer med INITIUM, blir INITIUM så bra som vi har grunn til å håpe. Da må det jo skje. Så valgte 70% fordi det alltid er noe risiko. Jeg er ikke sikker på at PoC på NIPU er nok alene.

5 Likes

Definer stor avtale.

"Folketrygdfondet er en an.svarlig, aktiv og langsiktig investor med mål om høyest mulig avkastning over tid.

Vi investerer med utgangspunkt i en referanseindeks bestående av 60 prosent aksjer og 40 prosent obligasjoner, fordelt med 85 prosent i Norge og 15 prosent i resten av Norden.

Vi er Oslo Børs’ største institusjonelle investor med en eierandel på ca. 5 prosent av det norske aksjemarkedet og ca 10 prosent av hovedindeksen."

… og for øvrig kan vi gjøre hva vi vil.

10 Likes

Stor nok til at jeg kan ha sjampis i frokostblandingen.

21 Likes

Jaja, i morgen burde selv de som syntes/trodde NIPU-resultatene var dårlige nyheter slutte å selge.

J(anus) fortsetter å øke shorten: Details - Short Sale Register

1 Like

Men ikke så aggressivt som man kanskje hadde trodd. Men de kan jo godt ha solgt større volum og dekket inn f eks halvparten i løpet av dagen.

Det sies at Nykode har staket ut kursen mot Nasdaq, Noen sjanse for at Ultimovacs kan følge etter? Om ikke annet for å få inn et bredere og trolig bedre utvalg investorer, og om ikke annet for å redusere Folkefiendefondets indirekte innflytelse?
Eller er strategien salg/partner før man nærmer seg kommersialisering?

Ja, det kan de ha gjort. Tenker uansett det er positivt at de sitter med over 700k short. Det forklarer i større grad herjingen som har vært denne uken. Vi vet også at fiendefondet har lånt ut 100k nye på fredag, så det er sannsynligvis langt flere aksjer short under 0.5%. Da kan man “nesten” argumentere for at det er sterkt at kursen holder seg over 100kr.

2 Likes

Burde vært en fotnote her med teksten: “Tilrettelagt ved hjelp av pensjonspengene våre - også kalt Folketrygdfondet”

Æres den som æres bør.

1 Like

Apropo shorting, DN investor gikk over til ny versjon idag, jeg klarer ikke å finne info om shorting der slik som i gamle versjonen. Nb, benytter et Android nettbrett!
Godt gjort av Janus og treffe ca laveste kurs siden sist de økte shorten, ikke akkurat imponerende!

1 Like

Ikke vær for sikker på det. De kommer nok til å fortsette å forsvare sin posisjon “till the bitter end” - det later til at vi har de med oss lengre enn jeg så for meg når vi forlot 70- og 80-tallet. Ingen som vet snittet deres idag slik tradingen / handlingen har vært i det siste.

EDIT: Det “eneste” som kan redde kursen er på godt gammelt vis at det fundamentale (fakta) tilsier en prising som ikke lenger muliggjør strategien til Janus (og evt. andre shortere).

EDIT 2: Det later til at tempo / volum har roet seg noe og at denne “seigpiningen” vi har sett før nå kan begynne igjen. Dvs de har skrudd på algoen som skal “grinde” ned kursen litt og litt.

1 Like

En ting som er kjip her er at de utmerket godt kan ha klart å trade kjøpsprisen på den shorten sin opp mange titalls kroner slik at de sitter in the money nå, uten at det er mulig å se.

Ja, kan virke som at de på ingen måte har planer om å gi seg enda. Men jeg hadde vært mer bekymret om listen viste at de hadde dekket seg inn på mandag, og vi ikke hadde hatt noen forklaring på fallet mandag.

3 Likes

For å shorte må de få lånt aksjer. Spørs om shorterne får tak i så mange flere aksjer. På ett tidspunkt er det tomt og da vet man om noen kjører kursen opp må det kjøpes tilbake på ett tidspunkt.

Jeg gir litt opp… overhodet ingen vits i å se på noen kurs her før tidligst 8.november ish. Her skal det gnukkes og grindes, rives og slites til de oppnår målene sine. På sett og vis imponerende det de driver med - om en kan si at slik bandittvirksomhet faktisk kan være imponerende på noe vis.

EDIT: papiret / selskapet / kursen trenger sårt en sterk motvekt på kjøpssiden. Det er egentlig ikke i vår favør akkurat nå at freefloat er såpass lav som den er.

3 Likes

Folketrygden har vel rundt 900K aksjer igjen - så tror ikke det blir noe problem med det første.

1 Like

Dette bikker over i et direkte angrep på selskapet og deres i utgangspunktet transformative value-inflection-point (POC UV1). Selskap/styre/topp10 må gjøre noe. Full stopp.

7 Likes
1 Like

For de som ikke er abonnement:

17 Likes