Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

Først og fremst en teori gitt at den gikk raskt opp og relativt raskt ned (begge bevegelser uten grunn).

1 Like

image

4 Likes

Den gjengse biotech-investor :slight_smile:
image

12 Likes

To typer Ulti-aksjonærer at the moment:

image

19 Likes

Frister veldig å dra litt cash ut av andre beholdninger å fylle på litt ekstra her nå…

1 Like

Nå har du hengt for mye med østlendinger @Fartin :sweat_smile:

1 Like

Ja den var langt utenfor min gate. Men jeg skrev den til alle østlendingene😅 eller nordleningene om du vil

8 Likes

ULTI aksjonærer som tror på INITIUM Endpoint met:

image

14 Likes

Perfekt retest av 144kr! Litt konsolidering så fortsetter turen oppover👌

6 Likes

Kjøpte ut over planlagt mengde. :slight_smile: Lykke til folkens, kjenner jeg gleder meg til vi forhåpentligvis kan seile inn i solnedgangen på Ulti-cruiset om kort tid.

image

19 Likes

Ser følgende påstand på FA:

RE - I tillegg må samtlige lånte aksjer tilbake til FTF (folketrydfondet) innen generalforsamlingen i april.

• “Ikke nødvendigvis for utlån til short er kun aksjen og ikke stemmeretten så man står fortsatt oppført som eier med tilhørende stemmerett selv om aksjene er lånt ut…;)”

Noen kommentarer omkring dette utsagnet?

Aksjer som er shortet er solgt i markedet, og eies av de som har kjøpt dem. Det er selvsagt de som har stemmeretten.

7 Likes

Når FTF låner ut aksjer til JHI, så sendes aksjene fysisk til JHI. Da sitter bare FTF igjen med en avtale og penger som sikkerhet.
JHI har da alle stemmeretter, helt til de selger aksjene i markedet. Da er det de nye eierne de selger til som har stemmeretten.

For at FTF skal kunne bruke stemmeretten i de utlånte aksjene må disse fysisk leveres tilbake så de er registrert hos VPS innen Generalforsamlingen. I praksis blir det 2-3 dager før generalforsamlingen. Derfor må JHI kjøpe disse av noen, vente til oppgjørsdag og så levere dem til FTF innen GF.

5 Likes

Når du låner ut til short så overføres vel aksjene fra VPS-kontoen din? Uten aksjer på VPS så har du ingen bevis på at du har stemmerett.

Takk. Det er berømte Rischioso som fremmer denne påstanden på FA. Mange kjenner sikkert til vedkommende.

Et spørsmål til: Når det vlir registrert en shortposisjon på finanstilsynets sider, hva er status på de aksjene?

-Lånt, men ikke solgt i markedet?
-Lånt, og solgt i markedet.

Bare aksjer som er solgt i markedet registreres hos FT. Det betyr at f. eks. Janus kan ha låst aksjer som de fortsatt ikke har solgt. Disse vil ikke registreres hos FT før de ev selges.

2 Likes

Takk.

Det vil da si at de kan ha lånt enda mer, men ikke solgt de enda. Men det som er solgt, er det som vises i shorthistorikken.

Nyttig info.

Bra at flest mulig av de nye her lærer seg dette. Det er flere her som gransker aksjonærlister daglig og har kontroll på hvor mye Janus har lånt men ikke solgt. Ikke mye pr i dag.

1 Like

Nydelig.

Ja, man kan jo studere salg fra FTF, og anta at dette egentlig er aksjer utlånt til f.eks Janus og solgt, forstår jeg det riktig?

Eller kan et “salg” på listene fra f.eks FTF også vise et aksjene er utlånt til Janus, men ikke nødvendigvis solgt i markedet?

2 Likes

Du kan følge posisjonen til Folketrygdfondet her på TI for å se når de låner ut. Så kan du se hvilke kontoer som har mottatt aksjene, og følge med på når de selges derfra igjen. Det kan man ofte anta at er da de ble solgt short i markedet.

2 Likes