Jeg tror hovedargumentet er at man relativt lett kan få midlertidige svingninger før avlesning som kan føre til tvangssalg og stort tap, gitt at giringen er høy. Eks om du har 5x gearing og Janus klarer å shorte ned kursen med 20% så har du tapt hele innsatsen.
Igjen, jeg kan ingenting om dette, så mulig jeg spør om noe som ikke er relevant.
Men , vil man ikke kunne bestemme seg for når man selger en CFD, og ved å velge salgsdato til f.eks en dag i mai så forsikrer man seg mot de svingningene?
Har ikke handlet i CFDer selv så vet ikke hvordan dette funker i praksis, men iht Wikipedia Differansekontrakt – Wikipedia så er det ingen tidsbegrensning på slike kontrakter.
Dersom du ønsker en tidsbegrenset kontrakt så kan forwards/futures eller opsjoner være alternativer.
Kom gjerne med detaljene hvordan man kan geare ultimovacs.
Øke huslånet og kjøpe flere aksjer
Mulig det kommer et rykk til uka, men jeg holder ikke pusten for det.
Jeg tror de som skal syne avlesing har tatt plass, og de som ikke skal syne data har noen dager igjen på å komme seg ut. De neste dagene/ukene fram mot melding tror jeg vil styres av kortsiktige tradere (og kanskje noen flere angrep) og det vil gi seg utslag i volatilitet, som igjen trekker til seg flere tradere.
Det har vært så god tid til å ta plass, og det er matet så mye aksjer i markedet, at jeg har ikke troen på den store FOMOen. Om vi får et rykk tror jeg heller vi vil se en trader-selloff/short, som igjen vil klare å ta livet av momentum.
- mars er ingen D-dag. Heller ikke 11. mars. Å flagge slike dager bidrar til forventningshauss og påfølgende anger-mode når forventningen ikke innfris.
Guiding er innen 31. mars. Skal de rekke det ene eller det andre bør melding komme tidlig. Men de har selv nevnt både emso og asco, og ikke lovet noe som helst.
Så melding kan komme i påska selv om styreleder har sagt at de skulle styre unna påske-melding, så i den grad han har kontroll på cro kan vi kanskje se bort fra melding siste del av mars.
Jeg synes ikke denne tråden skal være noen arena for pushing av derivater og kontrakter av ymse slag. Få det på en annen tråd.
I utgangspunktet minimalt peiling selv, men leste meg kjapt opp i går. Kluet er å unngå en nedgang på 20% før avlesning for å unngå å bli wipet ut. Således betraktelig mer attraktivt når kursen ligger på 140 kontra 160. Man må påregne et gebyr for å holde posisjonen over natten. 20k investerte kroner utgjør ca 70 kr døgnet. I tillegg slipper man unna med 22% skatt om jeg ikke tar helt feil.
På generelt grunnlag enig, men også uenig. Dette er en småprat-tråd. Ulti per i dag er en once in a lifetime mulighet. Bør på den bakgrunn være innafor å diskutere muligheter for å maksimere potensiell fortjeneste.
Kommer ann på hvordan du gjør det. Høres ut som du tenker på CFD’er eller andre lignende sertifikater som gir giringseffekt.
Giring er i praksis bare det å ta opp lån og investere for mer enn du hadde kunnet uten lånet.
Ha 50k, låne 50k, investere 100k i ULTI, går posisjonen til 150k har du hatt en avkastning på egenkapital på 100%. 150-lån = 100 som er 2x50k.
Ikke noe mer magi enn som så.
Utover at man ikke risikerer å tape annet enn det investerte beløpet ved å gå for CFD kontra å låne penger i banken.
Jeg har funnet et produkt på Saxo som heter “BULL ULTI 0,1X”
Det tror jeg passer som bra for dere som tror vi skal opp 30% ved en ev. “PE met”.
Tipper kursen vil ligge rundt der den er i dag frem til melding met/not met ja eller nei. Går det mot formodning ikke ser vi nok 20-25 å blir det ja så kan vi fort se 250,- å først da tenker jeg vi kan se Fomo. Ikke før dessverre. De som er med på bettet er nok inne eller ute før de eventuelt siste børsdager.
Om vi beveger oss ned på 130 tallet til uka, så håper jeg litt større krefter/de litt ekstra cash ser sitt snitt til å øke. Hvertfall når man med fasit på hånd vet at det ikke er markedskrefter som kjører den ned - men at det er Janus. Mye som står på spill de 2 neste ukene!
Nå som ingen tror på noen FOMO begynner jeg nesten å tro det kan bli FOMO (inndekning fra noen som ligger under 0,5 % / whatever) allikevel.
Ja du må jo nesten det skal du forsvare posisjonen din fra siste emisjon
Må ikke tro noe som helst, Concorde. Men ofte går kurs andre veier enn det flertallet forventer (var poenget mitt). Ingen så vel for seg bevegelsen forrige uke. Og ingen vet hvordan neste uke blir.
Det logiske er jo krus nordover Ila. de neste dagene. For de som tar noen steg tilbake - for å se det råsterke caset vi faktisk står ovenfor!
Kurs setter sentimentet. Hadde JHI ikke bombet kursen på forrige bevegelse opp hadde “alle” trodd på ATH og kurser opp mot ~200 kroner kommende uke.
De fleste longsa i U har vel opplevd så mye kursmishandling frem til nå at de ikke håper eller tror på FOMO kommende uke. Det er vel da det gjerne blir det.
Jeg er så enig @h3nk1 . Det jeg syns er rart er at markedet ikke ser/skjønner at kursen blir manipulert ned av krefter som faktisk må kjøpe disse aksjene tilbake… det er ikke en selger som tar gevinst eller vekter seg ned.
Fomo kommer. Alltid.
Deler Investor sitt syn på at til uken blir det hyggelige bevegelser.