Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 3

I utgangspunktet minimalt peiling selv, men leste meg kjapt opp i går. Kluet er å unngå en nedgang på 20% før avlesning for å unngå å bli wipet ut. Således betraktelig mer attraktivt når kursen ligger på 140 kontra 160. Man må påregne et gebyr for å holde posisjonen over natten. 20k investerte kroner utgjør ca 70 kr døgnet. I tillegg slipper man unna med 22% skatt om jeg ikke tar helt feil.

På generelt grunnlag enig, men også uenig. Dette er en småprat-tråd. Ulti per i dag er en once in a lifetime mulighet. Bør på den bakgrunn være innafor å diskutere muligheter for å maksimere potensiell fortjeneste.

6 Likes

Kommer ann på hvordan du gjør det. Høres ut som du tenker på CFD’er eller andre lignende sertifikater som gir giringseffekt.

Giring er i praksis bare det å ta opp lån og investere for mer enn du hadde kunnet uten lånet.

Ha 50k, låne 50k, investere 100k i ULTI, går posisjonen til 150k har du hatt en avkastning på egenkapital på 100%. 150-lån = 100 som er 2x50k.

Ikke noe mer magi enn som så.

2 Likes

Utover at man ikke risikerer å tape annet enn det investerte beløpet ved å gå for CFD kontra å låne penger i banken.

2 Likes

Jeg har funnet et produkt på Saxo som heter “BULL ULTI 0,1X”

Det tror jeg passer som bra for dere som tror vi skal opp 30% ved en ev. “PE met”.

1 Like

Tipper kursen vil ligge rundt der den er i dag frem til melding met/not met ja eller nei. Går det mot formodning ikke ser vi nok 20-25 å blir det ja så kan vi fort se 250,- å først da tenker jeg vi kan se Fomo. Ikke før dessverre. De som er med på bettet er nok inne eller ute før de eventuelt siste børsdager.

2 Likes

Om vi beveger oss ned på 130 tallet til uka, så håper jeg litt større krefter/de litt ekstra cash ser sitt snitt til å øke. Hvertfall når man med fasit på hånd vet at det ikke er markedskrefter som kjører den ned - men at det er Janus. Mye som står på spill de 2 neste ukene!

Nå som ingen tror på noen FOMO begynner jeg nesten å tro det kan bli FOMO (inndekning fra noen som ligger under 0,5 % / whatever) allikevel.

9 Likes

Ja du må jo nesten det skal du forsvare posisjonen din fra siste emisjon :wink:

Må ikke tro noe som helst, Concorde. Men ofte går kurs andre veier enn det flertallet forventer (var poenget mitt). Ingen så vel for seg bevegelsen forrige uke. Og ingen vet hvordan neste uke blir.

1 Like

Det logiske er jo krus nordover Ila. de neste dagene. For de som tar noen steg tilbake - for å se det råsterke caset vi faktisk står ovenfor!

Kurs setter sentimentet. Hadde JHI ikke bombet kursen på forrige bevegelse opp hadde “alle” trodd på ATH og kurser opp mot ~200 kroner kommende uke.

4 Likes

De fleste longsa i U har vel opplevd så mye kursmishandling frem til nå at de ikke håper eller tror på FOMO kommende uke. Det er vel da det gjerne blir det.

3 Likes

Jeg er så enig @h3nk1 . Det jeg syns er rart er at markedet ikke ser/skjønner at kursen blir manipulert ned av krefter som faktisk må kjøpe disse aksjene tilbake… det er ikke en selger som tar gevinst eller vekter seg ned.

Fomo kommer. Alltid.
Deler Investor sitt syn på at til uken blir det hyggelige bevegelser.

4 Likes

Kilde Janus Henderson:

Short position

Fund managers use this technique to borrow then sell what they believe are overvalued assets, with the intention of buying them back for less when the price falls. The position profits if the security falls in value. Within UCITS funds, derivatives – such as CFDs – can be used to simulate a short position.

… use this technique to borrow then sell

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Stengte ute en bruker med ikke mindre enn 3 kontoer. @pdx du må gjerne ta en titt å se om jeg overså noen. Da jeg ikke har tilgang til alle verktøyene for å se multibrukere.

13 Likes

Ja disse undersøkelsene kom til disse resultatene med hensyn til tidsbruken til CRO.

Så har CRO i Initium hatt god tid til å forberede analysearbeidet da det helt siden okt/nov har vært klart at avlesningstidspunktet var medio jan - 16 januar. Om dette påvirker tidsbruken slik at det går raskere vet jeg ikke.

Totalt er det idag 40 dager siden 16 januar.

U har vært klare på at resultatene kommer i mars. Det bør kanskje være innenfor med begynnelsen av mars. Teortisk kan man nok ikke utelukke kommende uke men som sagt det er ikke det som er kommunisert.

Jeg regner med at data kommer fredag 1. mars. Da får de også helgen til å spre det glade budskap👍

3 Likes