fake omsætning giver også fake kurs - alt andet skulle være en nærmest umulig tilfældighed…
Vi har diskutert begge abstraktene til Ulti på chatten siste timene - blir spennende å se hva som kommer her ja;-)
Creds til @theroger selvsagt:clap:
Jeg er ikke på chatten lenger, @pdx vet hvorfor. Hyggelig å kunne diskutere her på tråden istedet.
Hvor sikre kan vi være på at FTF tilbakekaller alle aksjer før generalforsamlingen? Er det noen som har fått det bekreftet av FTF?
Årsrapporten deres for i fjor (ligger åpent ute på nett, for den som vil sjekke selv) viste at FTF tilbakekalte alle aksjer i alle selskap hvor de hadde lånt ut aksjer til shortsalg, unntatt ett. Og det er trolig fordi de glemte dette selskapet, eller rota noe til. Så ganske sikre. Og: Hvis INITIUM leser av positivt, så vil det helt sikkert komme opp saker på GF – f.eks bevilgninger av opsjoner til de ansatte – som FTF vil ønske å stemme mot, de stemmer nemlig kategorisk mot alt sånt, da dette vil øke andelen aksjer, og dermed utvanne eierandelen deres i selskapet. Verdien på aksjene ser de ikke ut til å bry seg nevneverdig om da…
Det kan jo tenkes at FTF ikke har gått over til Den mørke siden likevel, men legger opp til en shortskvis. Det er vel ikke før nå og framover at kurssvingningene har hatt så stor betydning for selskapet med tanke på finansiering og forhandlinger?
FTF er passiv forvalter av Ulti-aksjene og bryr seg ikke en pøkk om kursen, før de evt blir solgt med rabatt, ref Adevinta
Diskutert opp og ned i mente her i tråden. FTF har bidratt til å ødelagge en naturlig kursutvikling. Og alle vi som er long her kommer aldri til å investere i en illikvid aksje hvor FTF er medeier igjen.
Aldri.
Mange her har fått null betalt for å sitte over betydelige risikomomenter / avlesninger.
Og nå vet alle at med FTF som medeier så kan man trolig kjøpe seg inn rett før en ev. avlesning til innbruddspris. Ganske sikker på om du spør folk som har sittet her i fire år om de ville valgt å kjøpe når som helst tidligere eller nå, til denne prisen, så vil alle svare “nå” ganske så ettertrykkelig…
Og hva betyr dette med hensyn til allokering av risikovillig kapital til tidligfase norsk biotek? Riktig: Det betyr at den ikke kan skaffes lenger. For hvem gidder å sitte over x antall risikomomenter for liten til ingen avkastning? Ingen. Så FTF (det offentlige) har altså bidratt til å gjøre tidligfase norsk biotek fullstendig uinteressant som investeringsobjekt på børs. Det er det som er tragedien her.
Og FTF sitt store mantra er mere riktig prising av aksjen. Hva skjer så når FTF henter tilbake utlånte aksjer? Det vil jo bli et kjøperpress i markedet. Er det også en riktig prising i markedet? Nei, det er skapt av FTF!
Helt enig med dine vurderinger. Investorer drives normalt ikke av å opptre som velgjører men sitter på kapital som bedrifter i oppstartsfasen har behov for. Men for å få investorene til å gå inn bør det ligge en gulrot der i form av en reward som står i stil med risikoen man utsetter seg for. Når den fjernes med FTF sin oppførsel, da blir FTF som aktør et hinder for bedrifter å få tak i risikovillig kapital. Pussig at dem som forvalter FTF ikke evner å se dette.
Du glemte det mest bullishe - retention ikke et problem i INITIUM
Er det tatt for gitt at melding kommer før/etter børsen? Kan vel skje mellom 9-16:30 også?
De vil nok prøve å unngå det.
Man har noen timer på seg fra man får data til å forfatte en melding.
Om den skulle være positiv, så må dette styrebehandles, mtp at info skal holdes tilbake.
Jeg tror det er nærliggende å tro at U har avtalt et tidspunkt med CRO som gjør at de kan melde ryddig og greit etter børstid. F.eks at de får data på fredag i tidsrommet 14:00-16:00, norsk tid.
Jeg tror nok U er påpasselige med å ikke komme med en melding når amerikanske investorer ligger og sover. Så jeg føler meg rimelig sikker på at den kommer en dag etter at børsen har stengt. Det vil gi alle den samme muligheten til å handle når børsen åpner igjen dagen etterpå.
Ser den. Hatten av til dere som har holdt ut, har selv bare vært inne siden i sommer. Prøver bare å forstå kynismen som FTF viser.
FtF sin fremferd er kritikkverdig. For min del hadde jeg nok flaks med at det finnes en slik idiotaktør, siden jeg da kunne gå inn nylig på kunstig lav kurs -indirekte skapt av FtF.
Det er ikke nødvendigvis kynisme.
Det er nok likegodt bare ren og skjær ignoranse.
Kan godt være de investerer og låner ut etter mandat (de tjente vel 27 mill på utlån i fjor, det er jo absolutt ingenting for en aktør som FTF), type “Vi har bestemt at sånn gjør vi det”. Og så druser de bare på med det de har bestemt, uavhengig av konsekvensene.
Beste måten å tenke på FTF på er som en elefant i glassvaremagasin. Det blir mye knust glass, men det er jo ikke fordi elefanten er ond.
Ikke glem at dette er den aller enkleste måten for dem å slå sitt benchmark som vel er en eller annen modifisert indeks. Det er jo om de tjener mer eller mindre enn indeksen som er deres målestokk, og da er utlån av aksjer “gratisinntekter” for dem som ikke inngår i indeksen.
Kursen på de enkelte aksjene de er investert i blir uvesentlig om de er nøytralvektet i forhold til indeks.
Uansett en håpløs greie dette i et case som dette.