Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Altså, fra sommeren 2023 til dagen før I-dagen gikk Ulti fra litt over 70 kr til ca. 120 kr. Og jada, man kunne solgt på 140 kr også. Det er ikke det. Men da måtte man sitte over ESMO f.eks og ta den risken. Men man kunne også kjøpt og solgt Golden Ocean over samme tidsrom og tjent akkurat det samme (forsåvidt også akkurat samme kjøpspris, GOGL er på 155-ish pdd). Hva ville du valgt i retrospekt?

Jeg skjønner ikke hvordan man kan mene at det var grei gevinst i forhold til risikoen her? For man kunne fått akkurat samme gevinst uten å nesten ta risiko. Tørrbulk var f.eks så lavt prisa forrige sommer at det nesten ikke var nedside (men der og da lurte jeg også på når, eller om, oppsiden skulle komme…). Og det er ikke sånn at GOGL hadde noe ESMO-øyeblikk i fjor høst akkurat. Men så var jeg heller aldri investert i Ulti for å få 2x pengene mine. Da hadde jeg kjøpt GOGL, hver eneste gang.


De fleste her (meg selv inkludert) ville nok ha tatt ned eksponeringa før avlesning, om aksjen hadde gått mer i forkant av I-dagen. Og det stakk FTFs utlånspolicy sin en effektiv kjepp i hjulene for.

Det jeg vil fram til er at norsk biotek blir uinvesterbart når aktører som FTF velger å gjøre som de gjør:

Hvorfor skal noen ta risiko med pengene sine når de kan ta mye mindre risiko (f.eks kjøpe tørrbulk) og få samme avkastning?


Lærdom nr. 2 i caset Ulti: Manglende FOMO? Ta ned eksponeringa uansett, selv om du faktisk ikke har tjent ei dum krone.

2 Likes

Jeg husker hvor latterliggjort Midelfart-søstrene ble da de solgte på topp. Det har grodd mye skjedd i postkassa siden den gang…

3 Likes

FTF argumenterer for at utlån av aksjer er en begrenset, men likevel en viktig aktivitet som gjør at markedet fungerer bedre. Men hvis det dreier seg om et effektivt marked, så kan jeg ikke forstå at FTF ikke kunne låne ut aksjer til telemarksmannen. Men FTF opplyser at utlån kun skjer via godkjente motparter. Dette skaper vel begrensninger i markedets effektivitet? Så dette er en lukket klubb?

1 Like

Nå tror jeg snøen som falt i våres har smeltet. For de av oss som sitter inne er det mest interessant om det er noe mer enn et lønnlig håp om at UV 1 faktisk kan ha noen positiv effekt.

Jeg klarer ikke helt å gravlegge troen på en slik effekt.

1 Like

Nå er det like før vi får KM plottet for INITIUM.
Det mest spennende etter min mening, er hvor mange events vi har innenfor ca 3 til 15 mndr. Hvis vi har kanskje ca 40 events som er fordelt likt mellom armene, og KM kurvene ligger omtrent på hverandre, ja så har vi vel dessverre fått en klar indikasjon på at UV1 ikke virker for pasienter med normal pfs.
Hadde derimot UV1 kurva i dette området ligget signifikant over kontroll armen, hadde det selvsagt styrket oddsen for UV1 .
Dog har liten tro på akkurat det fordi …
1 Det skal vel nye til at vi får en HR på 0.95 med et slikt forløp på KM plottet i starten, da må jo UV1 kurva krysse tilsvarende under kontrollen i siste delen av KM plottet!!
2 Det ville vel være på kanten av det lovlige å holde tilbake slik info som klart ville gi et mere positivt bilde av UV1 enn bare HR 0.95 og mpfs ikke møtt?

2 Likes

De solgte vel ikke akkurat på topp da. Men jeg skjønner at du husker det slik. Det er ikke så rart når FA-journalistene som skrev om saken slet med å skille mellom fakta og fiksjon / kreativ skriving.

1 Like

Jeg tror vi må si tilsynelatende derisiking. Det som skjedde var at investorer krevde større kapitalavkastning, og dermed måtte aksjekursen i alle bioteks reprises. Ultimo var faktisk litt beskyttet mot dette, selv om det ble shortet heftig. Det blir litt spesielt å sutre over at markedet ikke ga oss den avkastningen vi selv syntes vi fortjente. Alle bør heller innse at man blir en del av en kult når vi sitter og hausser opp egne aksjer. Jeg tapte noen solide månedslønner i PCIB, derfor vektet jeg meg ned i Ultimo (til skarp kritikk i dette forumet) og kom ut med ca markedsavkastning, sett fra første kjøp på 30. Det som aldri kommer til å skje igjen, er at jeg baserer investeringer på prat her inne.

3 Likes

Går an å ha både to og tre tanker i hodet på en gang da.

  1. Ja, en del fikk fomo og var fryktelig tungt eksponert. Sånn er det. Dataene så lovende ut og frasene proof of concept og universell vaksine var skumle.

  2. Ja, shorterne hadde fått en stor win uansett når avlesningen ble som den ble, og folk hadde gått på et enda større papirtap om ikke kursen var knust ned av shorten.

  3. Det er likevel helt latterlig at folkefiendefondet på bakgrunn av en floskel låner ut aksjer så godt som gratis til gribbeaktører, for det er helt udiskutabelt at dette i snart et tiår har gjort det vanskeligere å gjennomføre emisjoner i norsk biotek.

For alt vi vet hadde nordic nanovector nå vært et 40 milliarders selskap basert på ARCHER-1 studien med Betalutin og Rituximab komboen.

10 Likes

Det er ikke sutring (det er ihvertfall ikke ment som det fra min side). Det er snarere en observasjon. Jeg føler vel ikke jeg fortjente noe fra eller til. Jeg tok et valg sommeren 2023 basert på hvordan jeg trodde ting skulle bli (FOMO frem mot avlesning, planen var å lasta av noe før I-dagen og så syne med 60-70%), og observerer altså at om jeg hadde solgt alt før I-dagen kunne jeg “tjent” akkurat like godt uten samme nedsiderisk som om jeg eide GOGL i samme tidsrom. Jeg bruker GOGL som eksempel fordi jeg bl. a eide litt der, men kjøpte Ulti for pengene. Stupid stupid Werner.

Det er selfølgelig umulig å spå, men sannsynligvis ville Ulti ha ligget på minst 200 kr i kurs før INITIUM uten FTFs klamme hånd over seg. Og om kursen hadde gått høyt nok, ville nok mange som hadde vært med en stund solgt med profitt og tatt ned risk. Klart de ville det. De fleste ihvertfall.

Det ble ikke sånn. Bl. a pga FTF. Og mange (meg selv inkludert) var dumme nok til å ikke deriske uansett og syna avlesningen alt for tungt lasta. Det var ikke veldig smart.

Men klart, hadde dette gått veien så hadde alle som solgte seg ut på forhånd sittet og tenkt akkurat det samme. Og skribentene som hadde forkynt om dette ukjente norske biotekselskapet hadde blitt genierklært og takka i bøtter, spann, og en rekke andre typer beholdere.


Haussa? Noen mener kanskje det, gitt hvordan resultatet ble. Men for de fleste involverte var vel dette kalkulert risiko (og det var dette som ble kommunisert her inne også). I dette tilfellet så havna vi i de få prosentene av mulighetsrommet hvor kontrollarmen (gitt tidligere sammenlignbare studier) gjorde det så bra som den gjorde det her. Kommer det opp en tilsvarende mulighet en annen gang, og flinke folk klarer å legge frem caset på en objektiv måte, så tar jeg sikkert sjansen på nytt. Meeeen, det kan jo hende med en betydelig lavere sum da.

4 Likes

Da fikk man to streker under svaret på dette med shorting fra E24, lykke til med å jakte videre på å få FTF til å snu i synet på dette…

2 Likes

Den artikkelen der er vel det nærmeste man et eksempel på “man ser det man vil se”. Ev. å leve i helt alternativ realitet hvor fakta betyr jack shit. Sundberg skulle bare visst.

3 Likes

Syvcys - Men analysen din forutsetter at studien kan oppfattes som gyldig. Jeg tror ikke at et studie med en ekstrem kontrollarm kan oppleves som meningsfylt. Dersom fagmiljøet oppfattet dette som meningsfylte resultater, ville det ha blitt presentert som en presentasjon og ikke som en poster på ASCO.

4 Likes

Men altså, nå ser vi bare bakover. Det er selvfølgelig sikkert noe læring igjen der. Imidlertid er det lite vi får gjort med alt som har hendt, dessverre.

Det er det som kommer til å hende som er interessant nå. Og om noen dager sitter vi nok igjen med en litt større forståelse av hva pokker som hendte i INITIUM. Jeg – personlig – tror ikke vi kommer i nærheten av sannheten. Kanskje ikke noensinne. Men vi kommer nok nærmere.

For det første så får vi KM-plot. Personlig håper jeg på kryssende plot hvor UV1-armen faller før kontroll, men så etterhvert krysser og går markert over og forhåpentligvis sprer seg (bittelitt) fra kontrollarmens plot. Dette er rett og slett fordi det er dette plottet som i høyest grad sannsynliggjør abnormal kontrollarm, men likevel funksjon av UV1, samt muligheten for at HR ville blitt mindre rævva om de hadde fortsatt å kjøre studien. Har litt lite tro på akkurat dette, for om så hadde vært tilfelle, så hadde vel ikke U valgt å avslutte studien, slik de valgte.

For det andre får vi konfidensintervall. Det betyr at vi får kvantifisert hva sjansen for en type II feil faktisk er, og ikke bare grove beregninger (av typen jeg har kommet med) for dette. Tidligere har vi bare brukt NIPU PFS-plottet fra BICR, HR 1,01 og klistra det over på INI’s HR 0.95. Jeg tenker at KI i INI faktisk kan være bredere enn ved NIPU PFS, pga lavere antall events (bredt intervall betyr seff at flere “sanne” HR kan være under 0.8, 0,73, eller 0.6, alt etter hvor man vil måle fra).

Vi får antall events. Ev. så teller noen i KM-plottene. Hvis man håper på “mat” til å trekke INI-tallene i tvil, så er jo lavere, jo bedre, når det gjelder dette. Usikkerheten blir jo større om vi er på 56 enn 66.

Vi får vel vite hvilke pas. som er inkludert, forhåpentligvis. Det vil mest sannsynlig matche CM067 bra, rent numerisk (flest stage IV, noen stage III b-d), men om det er en overvekt at stage III, så betyr jo det noe, selv om det er nærliggende å tro at den store store fuckupen her er at grensa mellom uopererbar og opererbar har flytta på seg siden CM067, og at dette på en eller annen måte har resultert i at friskere pasienter enn forventet har blitt innrullert i studien. Og det vil vi vel neppe få noe godt svar på. Bortsett fra om USA-pasientene av uforståelige grunner skulle gjøre det veldig mye bedre enn alle andre, så kan det ligge noe der (i så fall har kanskje amerikanske leger inkludert pas. / grensetilfeller som ikke skulle være med, det kan jo være et resultat av helseforsikringer og helsesystemet der borte, sjekkpunkthemmere er jo koko dyre).

Vi får vite sensur. Carlos sa vel på det investormøtet hos Redeye rett før I-dagen at det ikke var noen issues med retention. Så vi får vel anta at det er “normalt” (12-15% frafall). Men om mange er sensurert så forklarer jo det den trege progresjonen i studien. Det beste er lav sensur, som igjen sannsynliggjør abnormal pasientpopulasjon.

Det hadde vært greit om det kom noe om Covid, men det gjør det nok ikke. Altså, covid kan fort ha påvirka, men ikke nødvendigvis på måtene vi ser for oss. F.eks kan man se for seg at i en “normal” verden, som den CM067 gikk i, vil kanskje flere pasienter leve på en måte som gjør at de får raskere PFS? At immunsystemet deres (og dette er jo en veldig immunresponsiv kreftform) f.eks kanskje blir belastet hardere, og derfor slites mer ut, og at dette gjør at kreftsvulstene kan vokse raskere, mens under Covid så fikk immunsystemet “fred” til å “bare” jobbe med kreft? Hvem vet? Ikke jeg ihvertfall.

Og så er det seff – som også poengert av andre tidligere – en ganske så enkel forklaring om at leger har blitt litt flinkere til å holde folk på behandlingen enn før, og kanskje pas. var litt friskere.

Det blir interessant hva (om noe da) / hvilke forklaringer som blir lagt vekt på i Chicago.

INITIUM er en fuckup uansett. Spørsmålet er bare om det er pga at UV1 ikke virker (i hele tatt, ev. ikke i melanoma), eller om det nå vil komme fram info som kan bidra til å sannsynliggjøre at det er andre årsaker som har spilt inn her og forårsaket det begredelige resultatet.

18 Likes

Er det en tussete artikkel eller hva er vinklingen/argumentet til journalisten rundt ingressen “Saken om den ivrige investoren som ville låne Ultimovacs-aksjer fra Folketrygdfondet bør bidra til å legge shortsalg-debatten død.” (artikkelen er bak betalingsmur)

Great reset.

Det var jo voldsomt så interessert E24 ble i Ulti nå.
Er det FTF/DNB/shorter-kunden som har gått til E24 med saken? Er det mer sannsynlig enn at det er “en mann fra telemark” som har gjort det? Telemarksmannen ville jo bare røyke ut om FTF hadde flere aksjer igjen for shorting. Det ble jo foreslått et par ganger på forumet.

1 Like

Kan vel være at de vil piske litt på denne døde hesten før ASCO.

For når ASCO kommer, så kan de jo kjøre en ny sak om at Ulti virkelig “fortjener” å ligge her nede i gjørma med brukket rygg etter å ha prøvd å hoppe over et litt for høyt hinder, type “Intet nytt om INITIUM fra ASCO”. God tabloid-journalistikk det. Appellerer til skadefryden hos leserne, og vi er jo tross alt (for det meste) nordmenn, så janteloven sitter i ryggmargen på oss. Man skal ikke tro man er noe. Og selskap skal ikke sikte for høyt / ha ambisjoner på nivået Ulti hadde (les: fortsatt har).

Det festlige her er jo at denne saken fort kommer fra en lekkasje fra postjournalen til FTF. Så da burde tipser / journalist kanskje tatt seg bryet med å gjøre en smule research på vedkommende som henvendte seg. En helt enkel sjekk av aksjonærlistene ville vist at personen faktisk synte INITIUM med et femsifra antall aksjer. Så kunne de klødd seg litt i hodet over hvorfor hen henvendte seg og ville låne aksjer til short / hvor reell den forespørselen egentlig var.

Det er ikke rakettforskning. Det er ikke sprangridning engang.

3 Likes

Merkelig stille her når kursen først går.

4 Likes

Vitner bare om at alle er tjent med at Ultimovacs får medieomtale.

Antar at vi får en oppfølgingssak: “Mannen som ønsket å låne aksjer for shortsalg, ville bare teste ut om FTF var villige til å låne ut aksjer. I dag forteller han alt. Les mer på E24 sin tosidige spalte i VG.”

VG + mener du vel?

For et øyeblikk var jeg sikker på at dette er stort nok for papiravisen :crazy_face: