Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) småprat 4

Skrev følgende på fundamental-tråden:

“Kanskje det kommer en billig Ferrari med Ultimovacs-skilter på til salgs på finn-dott-no snart?”

Og fikk ganske kjapt en tilbakemelding på at det var ufint på en PM.

Jeg kjente at jeg angret litt, og faktisk er enig. Det er et slag under beltet (og det hører uansett ikke hjemme på fundamental-tråden).

Når jeg likevel lar det stå er det fordi jeg tenker at jeg har skrevet det, og da er det sagt, selv om det var dumt sagt. Så får jeg heller ta noe piskeslag for det, som jeg har fått (ett av), og fortjener).

Uansett, det jeg heller burde tatt opp i forbindelse med at et styremedlem dumper ut alle? aksjene sine på 7 kroner og noe, med melding på lørdag, og man har i bakhodet at DNB har kursmål 4 kroner er at det er vanskelig å ikke se bort fra en videre nedgang på mandag, og at bunnen kanskje ennå ikke er nådd?

2 Likes

Hadde vært flott om du hadde hatt rett, men jeg synes problemet ligger i at alle insiderne sammen med mange av de store investorene tar exit. Om det du sier er tilfelle - hvorfor gjør de det? Jeg synes det lukter mer av en refinansiering med kraftig utvanning før det du antyder muligens kan skje.

Argumentet mitt er ikke knyttet til muligheten for at dette kan snu faglig/medisinsk, men kun til at jeg ikke tror at de aksjene jeg fremdeles sitter med (har ikke dumpet dem) vil komme tilbake til noe i nærheten av det de var før onsdag.

Om Nivolumab og Ipilimumab viser seg å ha blitt en “kur” hjelper det lite om det var 400 i begge armer.

Styremedlemmer er også mennesker. Vedkommende det er snakk om her må også gjøre grep, men har garantert ikke gitt opp selskapet eller teknologien. Hvor bunnen er kursmessig er for min del likegyldig nå. At kursen skal opp når støvet har lagt seg og det kommer nyheter av ymse slag frem mot slipp av mer data, det er jeg dog helt sikker på.

5 Likes

Jeg har justert resten av dette årets skattetrekk etter dette katastrofale tapet. Men man kan ikke komme ned til kun 1% skatt. Dette fordi tap i aksjer kun føres mot “alminnelig skatt” Man må alltid betale hele trygdeavgiften og eventuell toppskatt.

2 Likes

Blir vel mer som dette, tenker jeg:

8ima5v

5 Likes

Når det gjelder innsidere som selger så vet de like lite som oss. Selv Einarson vet ikke noe som han sa i podkasten. Han hadde mange teorier men han valgte å være fornuftig og ikke dele disse.

At innsidere selger har 0 betydelse for hvordan Ultimo vaksinen vil gjøre det fremover.

Når det gjelder emisjon så får vi svaret i 2025 og da handler det mye om NIPU og FOCUS. Total feil her vil jo være slutten men om de lykkes har jeg stor tro på en mindre emisjon som ikke blir sett på som total utvanning for å lese av de to neste studiene.

1 Like

De agerer rasjonelt på bakgrunn av informasjon her og nå. Som er forståelig. Min take på det hele bunner ut i et forsøk på å persipere den underliggende psykologien fremover. Og hvilken påvirkning dette kan ha på kursutviklingen best case. Hverken mer eller mindre.

Her er vi helt på linje.

Var ikke meningen å dra i gang slike memes, og sa jo at jeg angret litt på den kommentaren som var litt ufin.
Men dessverre og heldigvis, så må humor, i alle fall hvis man skal le av den “have the ability to offend”, i alle fall om man tilhører generasjon X.
Jeg lo, dessverre og heldigvis av “papp-Mercedesen”, men du får ingen likes, for the same reasons.

4 Likes

“At innsidere selger har 0 betydelse for hvordan Ultimo vaksinen vil gjøre det fremover.”

Ja, selvsagt, men jeg har ikke sagt noe om det heller. Jeg snakker om hvilken betydning det har for hva aksjene mine (og andres) vil bli verdt. Jeg har ingen problemer med å forstå rasjonale for hvorfor insiderne dumper aksjene sine, og tror heller ikke det skyldes at de har mistet troen på ULTI.

Jeg tror derimot mange sliter med å lære av hva som skjer finansielt i disse situasjonene, inklusive meg selv. Jeg har gått fire ganger i denne fella nå, men tråkket like fullt inn i den femte :slight_smile:.

Ifm BGBIO lærte jeg i det minste litt, og solgte meg ut rett før emisjonen på 10 øre og klarte å redusere tapet mitt noe ved å kjøpe meg inn igjen med de samme midlene, og doble det jeg solgte meg ut for i den påfølgende berg og dalbanen som da oppsto (og som i grunn fortsatt skjer).

3 Likes

Jeg tror det enkleste er å ikke prata om emisjon men heller tenke på at du kan minste alle dine penger i Ultimo uansett inngang så investering blir high risk med high reward.
Emisjon vil uansett ikke skje før etter FOCUS og leser denne av dårlig og NIPU viser seg å ikke gi effekt tviler jeg på at det blir noen emisjon og selskapet blir avviklet.

Jeg har lært å ha opposisjoner. Noe som også gjorde at man kan få det veldig hyggelig slik som i BGBIO. Dessverre ikke alltid like lett å time riktig, som nå. Veldig bra timing for de som kom ut på 160 og inn på 7 :clap:

Kan legge til at det finnes masse verdier i Ultimo og da tenker jeg på at selskapet har mange dyktige mennesker. De har forsket mye og sitter på mye data. De kan aktivere T celler og har teknologi for dette så om UV1 ikke gir økt effekt kan det være andre veier videre.

Selskapet er verdt 300 mill i dag så ikke store summer om noen ønsker å ta over selskapet for å forske videre vs. Starte opp fra scratch. De har også 250 mill eller lignende på bok.

Så la oss si kursen faller til 1 kr som gir en børs verdi på 32 mill. Da kan jo noen kjøpe selskapet, legge ned alt og ta ut pengene eller gå en annen vei f.eks kjøpe oljetanker eller noe i den duren.

Med 3 studier igjen tror jeg nedsiden er minimal fra dagens nivå på kort sikt, selv om man kan tape alt.

1 Like

Det har jeg da heller aldri hevdet. Men du kan fint ha 1% forskuddstrekk og selv sette av penger til skatt hver måned, uavhengig av hva du måtte ende opp med i total skatt for året.

1 Like

Det ble vel en misslykket brysthinnekreftstudie ifjord også. Det kombinert med styremedlemmer og store eiere som lemper ut aksjer for harde livet så vil jeg neppe forvente noe bud på selskapet :sweat_smile:

1 Like

Tviler på bud , ikke det jeg mener

1 Like

Her føler jeg du implisitt sier at

  1. Bioteksektoren i Norge er ikke død for hvert selskap står på egne bein
  2. Det er ingen korrelasjon på tvers av av biotekselskaper.
  3. Forløpet; man går i gjennom testfaser, hvor det kan bli magaplask i hvert ledd er ikke relevant

Jeg synes det er interessant at så mange har blitt dratt inn i dette, og at enkelte tydeligvis har hatt såpass stor tro at de har valgt å ikke spre risiko og samtidig satse mer enn de egentlig tåler å tape. Hvordan kom vi hit?

Jeg har bare skrapet i overflaten så jeg har ikke det fulle svaret, men jeg har en liten teori. Og det handler om kompleksitet og autoriteter.

Menneskekroppen innehodler uendelig kompleksitet. Jeg husker når jeg var student så diskuterte jeg med en biotekstudent, og han påsto at om 4-5 år (dette er 20+ år siden) så har vi kartlagt alle genene til mennesket. Han hadde relativt gode argumenter og kunne prate et språk som gjorde at jeg ikke kunne forstå alt han sa. Men, jeg tenkte at denne personen forstår ikke kompleksitet. Han forstår ikke at hver nye variable øker kompleksiteten eksponensielt.

Det er litt som å spille sjakk. Hvert nye trekk øker antall nye muligheter eksponensielt.

Problemet er bare at man kan bli flinkere og flinkere i fagfeltet sitt, men man vil ALDRI forstå alt, for det er uendelig med muligheter.

Og jeg har tenkt, at litt som i Kafka sin “Prosessen”, så møte man hele tiden nye autoriteter som kan litt mer, men man kommer aldri i mål. Og man velger å stole mer på autoritetene enn på seg selv, for selv har man i hvert fall ikke noe begrep om hva dette handler om i sin helhet.

Og når man til slutt finner ut at den øverste autoriteten, som heller ikke forstår mer enn en begrenset mengde av totalen, ikke har rett, så kollapser hele korthuset…

Dette forklarer evt bare hvorfor folk tar feil beslutninger; når det gjelder å gå all inn kan det handle om å bli forført av et akademisk høyt nivå og en høy frekvens av oppdateringer og kanskje en form for personlig desperasjon.

14 Likes

Dersom ipi/nivo viser seg å være en super Elixir, burde vi ikke puttet noen dollar i BMY? Kan vi forvente noen uttalelse fra BMS?

De “insidere” i styret som selger (blir referert til som tett tilknyttet) er kun finansakrobatenes lakeier som sitter i styret i form av at de representerer penger.

Det er tydelig at INGEN har mer eller mindre kjennskap til hvordan Initium presterte eller hvordan de øvrige studiene presterer nå, enn andre har. Det har Initium bevist. Derfor titulerer jeg dem som “insidere” i hermetegn.
Salgene er ett tegn på korte lunter og/eller skuffelse av de store eierene.

Selskapet har selv haussett opp forventningene i Initium basert på sine “teoretiske” beregninger for at en trippelkombo ipi-nivo-uv1 kunne bli kjempebra.
Nå mistenkes det jo at ipi-nivo komboen alene enten tar ut det potensialet som fantes og derfor ikke trenger uv1, eller så har kontrollarmen overprestert noe voldsomt eller behandlerene har blitt bedre på å administrere denne komboen til riktige pasienter enn hva de har vært tidligere.

Det betyr ikke at UV1 ikke har vist til kjempegode resultater tidligere, og heldigvis er det masse data som skal komme fremover - uten at de må løfte en finger eller investere mer penger i det - nettopp i de settingene hvor UV1 har vist virkning - som var alene eller i enkel kombo.

Mulighetene for å ta markedsandeler er jo selvsagt mye mer begrenset enn om Initium slo til men ingen av de andre studiene ville vært igangsatt om ikke det lå behov og muligheter der også.
Det blir å vente, sitte over noen meldinger om ledere som må gå etc etc for å spare penger i ventetiden.
Feiler Nipu oppdatering og Focus så blir det nok tøft å gå videre for da må det hentes penger for å se hva som eventuelt skjer i Dovacc og Lungvac.
(fotnote: så viste det seg at tempoet i Dovacc og Lungvac rekrutteringen kanskje var viktigere enn hva flere ville ha det til allikevel… nå er de garantert skubbet forbi en emisjon og vi ville svært gjerne hatt resultater derfra…).

Kort fortalt så er strategien min nå å avvente og se om ikke det kan komme noe som gir verdier som om ikke annet kan gi tilbake noe nærmere den opprinnelige GAV.
Hvis ikke så vil tap uansett kunne taes før nyttår og det spiller ingen rolle om man taper 92% eller 97% i det tilfellet.

22 Likes

Einarson sa i podkast fredag at det kan vise seg at UV1 ikke klarer å gi ytterligere effekt når standard behandling fungerer så bra og hvor immunforsvaret allerede har fått så bra hjelp men at det kan vise seg at når sjekkpunkthemmerne sliter så vil UV1 kunne hjelpe. Ref. til NIPU studien og OS tallene.
FOCUS studien er i en veldig vanskelig kreftform og med pembro som kombinasjon.

Som jeg har skrevet tidligere er det vanskelig å vise effekt når Nivolumab og Ipilimumab plutselig viser seg å gjøre alle friskere

3 Likes