Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ultimovacs (ULTI) Fundamentale forhold

Er ikke dette et totalt feilspor?
UV1 er jo så vidt jeg har forstått en vaksine som skal stoppe en eksisterende tumor å vokse videre ved at den angriper cellens evne til å fornye seg selv. Alle celler fornyer seg jo hele tiden som en del av kroppens vanlige “fornyelsesprosess”. Så hvordan denne mekanismen skal kunne brukes til å stoppe celler som ennå ikke har blitt en ondartet tumor forstår ikke jeg. :thinking:

Det er de suspekte kreftcellene som ikke blir «eldre», og som dermed fortsetter å dele seg ubegrenset, vaksinen hjelper immunsystemet med å få has på. Det er ikke noe teoretisk i veien med å prime immunsystemet i forkant slik at det er på utkikk etter slike celler. Men om det er en realistisk mulig med UV1 vet jeg ikke.

Leser dere det jeg skriver?

1 Like

Du reagerer på at @Chrkni og jeg mener at det ikke er hevet over en hver tvil at UV1 kan bli en profylaktisk vaksine? Vi er jo et stykke fra 100% sikre på at den fungerer terapeutisk, så la oss starte med det, er i alle fall hva jeg mener.

Ja, det er en teoretisk mulighet, men ikke mer enn det foreløpig. Og det er de virkelig lange brillene CEO tar på seg når han beskriver en fremtid der man gir vaksinen i forkant til utsatte grupper for å forhindre kreft.

1 Like

Dette var spørsmålet :blush: svaret er altså “Nei! Det er ikke utelukket.”

2 Likes

81 posts were split to a new topic: Ultimovacs småprat (ULTIMO)

Denne tråden innehar så mye relevant info i seg at jeg har splittet ut alle innlegg fra tidspunktet aksjen virkelig begynte å svinge i en småprattråd:

Småprattråd:

1 Like

Ultimovacs ASA: Invitation to fourth quarter 2019 result presentation

Ultimovacs ASA – Long term results from UV1 clinical study in patients with malignant melanoma

3 Likes

Eier for tiden ikke aksjer i ULTIMO, men jeg synes det er meget kritikkverdig at slike meldinger slippes i åpningstiden. Det en grunn til at resultatvarsler og kvartalspresentasjoner kommer utenom åpningstid. For et selskap som Ultimovacs er en slik melding ofte viktigere enn selve kvartalspresentasjonen.

Edit @InVivo: Dette skaper en helt unødvendig volatilitet - som er enkel å unngå. Kursen gikk fra 70,- til 39,- og opp igjen til 59,- på få minutter.

Håper du tar med deg dette videre @Neladner:)

5 Likes

6 posts were merged into an existing topic: Ultimovacs småprat (ULTIMO)

UV-1 sørger for at 50% lever etter 4 år mot forventet 27,5%. Knallbra resultat.

1 Like

Minner om dette sett ift soc. Selvfølgelig aner jo ikke taxi sjåførene hva dette betyr og lempet ut. Men det er svært solid.

Dette var svært gode nyheter! Espen var turnuslege hos oss for et par år siden! Dyktig lege! Burde vært flere medisinsk utdannede aksjonærer som forstår verdien i selskapet etter så gode resultater! få pasienter, men likevel oppløftende!

4 Likes

Hvorfor falt den så mye hvis dette var bra?
Sell on news? Har ikke fulgt med i dag, så bare på Shareville at noen kjøpte på 39 og trodde det var en feil :smile:

Kan dette handle om uhell, typisk uheldige stop loss? Kursen spratt jo raskt opp igjen. Jeg har vondt for å se for meg at noen med viten og vilje lot aksjene sine gå for kr 40 når nyhetene fremstår som nokså gode og når kursen få minutter tidligere lå på at kr 72. Jeg ser for meg at noen har fått en lei start på helgen ved at de automatisk har solgt aksjer svært billig.

Jeg har en relativt liten post i Ultimovacs og irriterer meg over at jeg ikke hadde frie penger på aksjesparekontoen til å kjøpe aksjer da de falt som verst i dag.

1 Like

Sånne reaksjoner skjer. På børs tiltrekker man seg tradere og i aksjer nesten uten omsetning kan svingningene bli enorme intradag når alle vil ut samtidig. Man har sett eksempler på det tidligere i Ultimovacs.

Det fundamentale har bare blitt styrket av dette resultatet, selv om det er få pasienter, så jeg vil anta at kursen fortsetter jevnt oppover i tiden som kommer.

Det er tross alt nok av ting som kan og skal skje fremover. Bare sørg for å gå inn med langsiktige øyne, så skal det kanskje litt til for å bli veldig skuffet. Ikke kjøp Ultimovacs hvis du ønsker å være i pluss fra første sekund eller skal prøve å trade på neste event.

1 Like

Når vi presenterer vitenskapelige data er det ikke vi som velger når vi sender børsmelding. Regelverket sier at vi skal varsle umiddelbart når opplysninger som kan påvirke kursen foreligger offentlig. Det er kongressen vi legger fram resultatene på (denne gangen ASCO-SITC) som bestemmer når vår poster er offentlig tilgjengelig. I dag sendte vi ut børsmelding og la ut posteren på våre hjemmesider samme øyeblikk som deltagere på kongressen kunne se vår poster. Vi følger kort og godt børsens regler, og det kommer vi selvsagt til å fortsette med.

Resultatvarsel og kvartalspresentasjoner kan styret (innenfor bestemte grenser) velge når styret skal behandle, men når styret har godkjent dem må vi send børsmelding umiddelbart.

33 Likes

Takk for svar!
Jeg forstår denne problematikken. Vet at dette også gjelder andre norske bioteknologi-selskap. NANO har for eksempel publisert abstract til ASH i åpningstiden ettersom det er da abstractet blir lagt ut elektronisk på sidene til ASH.

Min foreslåtte løsning er at man anmoder Oslo Børs om en børspause. Tidspunktet for når slike meldinger vil måtte publiseres er jo klart lang tid i forveien.

På sine hjemmesider skriver Oslo Børs:
“Det kan være flere grunner til at det gjennomføres børspause. Det kan for eksempel være ved offentliggjøring av kurssensitiv melding. Børspause brukes da for at markedet skal få tid til å vurdere nyheten og eventuelt trekke ordre.”

10 Likes

Det er en god tanke. Det som er vanskelig, er å vurdere hvilke nyheter som er så viktige at børspause vil være riktig. Reaksjonen som kom i dag er ikke basert på rasjonelle vurderinger av de dataene vi la frem. Å forutsi irrasjonelle reaksjoner er i sin natur svært vanskelig.

17 Likes