Skal si han skriver utfyllende meldinger : )
Var ikke så mye mer enn en nyhet
Siden det ikke er børsmeldt er det vel ikke store pengene her? Ser at avgift pr SMS er satt til 1.50, mulig systemet har blitt solgt med billig inngangsbillett og pengene kommer først ved bruk.
Får håpe de tester litt da og sender til alle i Oslo : ) Halv mill inn til UMS per test ; )
Jepp, det kan bli penger av det - de kjører nok et par mindre tester i året.
Men selv små tester fører til mange SMS, årsaken er at snifferene hos operatørene kjører med filter på et par timer. Dvs også de som har befunnet seg innenfor men beveget seg ut av området de siste par timene, vil få melding.
Bare synd at businessmodellen her er at aksjonærene må vente på storulykke for å tjene de store pengene…
Her har det vært stille lenge nå det er vell ikke mye nytt i UMS annet enn kontrakt med stater i USA og en kvartalsrapport. Det er en langdryg aksje, men forventer god avkasting på noen år.
Aksjen var nede å testet 1.00 idag. All Time Low siden denne kom på børs. Verdt å følge med litt.
Halvårsrapport imorgen, fortsatt rødt tro?
20% i løpet av året er ikke akkurat hockeystick for å si det mildt. Klarer de å spare penger slik de hadde tenkt å gjøre?
Edit:
20% år for år kunne for all del vært fint det, men ikke fra et så lavt utgangspunkt.
Oppsigelseprosessen ble startet i januar. Den skulle ha full effekt fra 1. september. Jeg trodde egentlig at de fleste startet oppsigelsestiden sin 1.feb, men det kan virke som det ble 1.mars. De fleste hadde nok 3mnd oppsigelsestid og var offisielt ute 1.juni.
Jeg vet noen hadde 6mnd, derfor mars t.o.m. august (som gir full effekt 1.sept).
Mulig de har måttet tilby noen lukrative sluttpakker for ikke å få en bunke søksmål. Sånt kan gå langt utover tre måneders oppsigelstid…
Er jo uhyre stille fra dem om vesentlige nye avtaler. Og produktene deres er såpass dyre (kilde: https://www.nrk.no/sorlandet/vil-ha-sms-varsling-ved-trusler-og-kriser-1.12488015 ) at det er temmelig seigt å selge inn, selv om de har noen unike egenskaper som de har ekslusivitet på, tenker da spesifikt på at de kan gjøre Geografisk oppslag på hvilke Telenor og Telia brukere innen et visst område og sende sms til dem. (Aner ikke om de har denne egenskapen i mange land)
Eksempel på at løsning fra Link Mobility som er vesentlig billigere kan konkurrere i en del eksempler innen samme nisje:
Lite tips når man researcher selvskaper som har kommuner, fylkeskommuner og stat som kunder: En del ganger blir tilbudene som blir gitt til anbudsrunder lagt ved som saksdokumenter til formannskap og lignende og disse lar seg google frem.
Det er da Framweb/Varsling24 som jeg anser som toe to toe hovedkonkurrenten til UMS i Norge på denne type funksjonaliteten, mens Link Mobility er mer i en outsiderrolle som har produkter som i noen tifeller dekker nok av påkrevd funksjonalitet til å kunne levere.
Update:
Helt ærlig, så er jeg så skeptisk til strategien deres som jeg kan få blitt egentlig.
http://www.umsalert.com/wp-content/uploads/2017/07/UMS_Q2_2017.pdf
De skal altså globalt rulle ut varslingssystemer hvor kravet til oppetid er superhøyt fordi konsekvensene ved nedetid og feil under en reell krise vil være så store, men samtidig så sparker de altså ut over en lav sko de teknikerene som kjenner løsningen og har vært med å bygge den.
Og, de skal kutte ned på innovasjon fordi de anser seg som ferdige, samtidig som de selv påpeker at konkurransen i markedet øker. Good luck with that.
Når det gjelder kontrakten til fylkeskommunen er dette liste/gruppe-basert og vil være sammenlignbart med gruppevarslingsystemet som bl.a. røde kors, avinor + noen politidistrikter bruker for innkalling/varsling av mannskap.
Disse tjenestene er ikke spesielt dyre. Link sin tjeneste virker å være skåret til beinet mtp funksjonalitet, så de har nok hatt en edge på pris der.
Framweb er hovedkonkurrenten til UMS i kommunemarkedet. Her benyttes vaskede adresselister som knytter gateadresser mot personregistre og telefonkataloger. Tidligere hadde Framweb (storleverandør av karttjenester til kommuner) en eksklusivitetsavtale med Powel Gemini for integrasjon av varsling i deres systemer, i 2013 byttet Powel over til UMS.
Salg mot disse markedene er derfor litt prisgitt om dem som allerede er godt innafor vil være vennen din
Det er jo fullt mulig Link også skal bane vei i dette markedet.
Fortsatt er det de nasjonale kontraktene som kan gi de store pengene.
Ellers er jeg enig i at strategien om å sparke en gjeng utviklere er helt håpløst. Jeg antar at så snart en storfisk er på gang vil de måtte ansette på nytt - ingen har et ferdig produkt, alle kunder har forskjellige krav.
Jepp. Det er jo i mange sitt syn en grunnleggende god strategi å sikte på mest mulig på å levere hyllevare og unngå skreddersøm, men det er jo bare å se på det faktum at stort sett hver eneste fylkeskommune har bestemt seg for å bygge billettsystemer for kollektivtrafikk fra scratch som et anekdotisk tegn på at offentlig ansatte innkjøpere har en eller annen allergi mot hyllevare og alltid kommer opp med en mengde krav som krever skreddersøm likevel.
jaaaaaaaaaaaaa…det blir spennende å se hva inntekter denne “sms-varsling”-tjenesten kan vise i tiden fremover,-tipper vi får endelig se litt gang på denne ila 1.Q 2018.
Ikke akkurat mye som har skjedd her på et år…
Helt ærlig synes jeg denne børsnoteringen var helt på trynet fra første gang jeg leste at mesteparten av provenyet fra emisjon av aksjer ved notering skulle brukes til å betale ned gjeld til eksisterende storeiere. Her blør det penger i økende takt og inntekter øker ikke.
Kanskje en spekulativ kjøpsmulighet når denne selloffen roer seg?
Var ikke så veldig mange overraskelser i dagen rapport.
Men det ser dessverre ut som dreiningen fra utvikling til salg tar lenger tid enn forventet…
Haha ja jeg har tenkt tanken. Kanskje bør man ha litt mer kompetanse for å delta i en ipo, det er en krevende øvelse hvor spillet på mange måter er rigget by design i disfavør småfisker.
Ja med en sånn statestikk å vise til så er det jo tydelig hvem som har tjent penger på IPO i regi av Nordnet. Man kan skylde på mye rart, men tallene ligger jo der. Har selv vert med på IPO og inngang rett etter IPO i selskaper, men da er det ofte langsiktige investeringer. Er ikke mange aksjer som holder seg etter IPO og emi i Norge vertfall