Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Takk for deling:) Vanskelig dette her. Leter febrilsk etter et godt (high risk) case innenfor utvinning av Uran, da jeg tror vi får se en spotpris på Uran rundt 70-80USD ila. de kommende årene. Tips til selskaper som en kan sjekke ut?

ISO, BOSS, PDN, DNN for eksempel

3 Likes

Atomkraftverk (og Desert Control) er eneste løsning.
Politikken i Tyskland må reverseres. Kjøtthodene fyrer med brunkull :man_shrugging:t2::-1:

Og Europa må frigjøre seg mest mulig av forsyninger fra Kaz. Men det bør vel si seg selv etter denne vinteren.

4 Likes

Hva med EAC? :canada:

Det er vanskelig ja, og det er avhengig av hvilken kategori av selskaper man ser etter, og risikoprofil.

Det enkleste er helt klart å velge blant uranium ETF-ene (litt forskjeller på de også som det har vært inne på tidligere her).

Hvis man vil satse på enkeltselskap, så kan være greit å starte med kategoriseringen: producers, developers, explorers.

John Quakes har en fin tabell over endel av disse (merk at denne er fra 2019, så ikke heeelt oppdatert…):

John Quakes portfolia kan også være et bra sted å starte egen research (denne er fra 4.1.22):

Red Cloud Oktoberfest 2021 har mange interessant selskapspresentasjoner, anbefaler absolutt denne, veldig mye bra!

Red Cloud 2021 Oktoberfest Fall Mining Showcase

Video replay (krever registrering, gratis):

Jeg har gjort mitt valg, men vil helst ikke “name droppe”, så nevner heller selskaper jeg liker innen de 3 kategoriene:

  • Producers
    Cameco - størst i Nord-Amerika, Cigar største felt i Athabasca
    Energy Fuels - har USAs eneste aktive produserende mill), satser også på REE

  • Developers
    NexGen - Arrow er verdensklasse felt, og “near surface”
    Denison - Phoenix er et fantastisk lovende felt, veldig high-grade uranium

  • Explorers
    Standard Uranium - spennende prosjekter i Athabasca, SoMe “best in class”, egen merch og greier, John Bey CEO, Sean Hillacre VP Exploration (med på Arrow)
    BaseLode Energy - “Athabasca 2.0”, CEO James Sykes (mannen bak bl.a. Arrow discovery), funn på første drill runde (Ackio Hook project), mye ming education material for “nerds”.

Anfield som er nevnt her er helt klart interessant. Litt vanskelig å “klassifisere” iom at de faktisk har egen mill.
Tror man på uranium pris > $60 over lengre tid, så kan denne bli veldig bra.

Alt dette i Nord Amerika.

Det er såklart spennende selskaper med felt i Australia og Afrika også.
Selv har jeg ikke tilgang til handel på ASX, men der er Bannerman Energy verdt å sjekke ut (felt i Namibia
, CEO Brandon Munro framstår som veldig dyktig, aktiv på SoMe.

Afrika - GoviEx og Global (begge i Niger ++).
Har inntrykk av at uranium grade i Afrika generelt er lav (< 1%), men forekomstene kan være store, og kostnadene lavere.
Politisk risiko må man tenke på…Kaz har vært uaktuelt, og nå bare å glemme på min “liste”.

Mitt favorittområde for uranium er helt klart Athabasca. Hvorfor?

  • Lang historikk
  • Highest grade i verden
  • Politisk stabilt
  • God infrastruktur og mills
  • Minerealvennlig, men godkjenninger krever alltid byråkrati, tid og penger
2 Likes

Fin liste, hva blir ditto for i år tro?!

1 Like

Kjempebra jobb @tverilytt :+1::atom_symbol:

Kan også anbefale denne youtuberen, selv om «layout» kan virke litt merkelig. Han er på hugget.

https://www.youtube.com/c/countfortune/videos

1 Like

Russerene har tatt kontroll over Kazatapom.

Ja Derek Quick er en engasjert og “ikke-A4” type, han poster jevnlig denne oversikten over endel selskapers utviling. Bør ikke se seg blind på historiske tall, men kan være et bra utgangspunkt for å grave litt…

DSRT ja, en av mine største misser i fjor, ruget fram og tilbake i fjor sommer når den lå rundt 15. Men kanskje man kan tene at den fortsatt er rimelig og kan gå og gå hvis de lykkes…Har aldri likt å løpe etter en aksje, det er kanskje en dårlig strategi, da kommer man seg aldri inn i selskaper som Tesla, Apple osv heller… :sunglasses:

At russere nå har kontroll på Uranressursene i Kaz, burde i seg selv være en voldsom katalysator for uranmarkedet i Nord-Amerika og Australia. Vi får se mandag kveld.
Hadde satt av noen midler som skulle inn markedet etter første renteheving i US i mars. Men dette er jævlig fristende å gå «all in» på nå.
Et selskap som f.eks UUUU kan gå voldsomt på kort og lang sikt, da de ligger i vannskorpa og bare venter på å sette igang. I tillegg har de en mølle.

1 Like

Alle vet russerene bruker råvarer strategisk

2 Likes

Boss er opp over 4% i Australia.
Kan gi en liten pekepinn på hvordan det vil gå senere i dag.

1 Like

Hvem tilbyr handel på ASX fra Norge?!

Ville sjekket med pareto, de har rimelig stor tilgang via infront.

Hvis ikke er degiro plassen mange går for.

1 Like

Saxobank

Første oppdatering fra Numerco viser uforandret pris fra fredag.

Edit
Og andre oppdatering viser uforandret. Spørs om det har vært vært omsetning i det hele tatt.

Fortsatt uforandret Spot :atom_symbol:
Men kan se konturene av rekyl i aksjene idag

1 Like

4 Likes