Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

4 Likes

Ja sleng på null insentiver for karbonfangstprosjekter og også gassforsyning/gasskraft så forstår man ingen verdens ting av tysk energipolitikk.

Finnes det noen fond en kan bruke for eksponering mot uran? (Ikke etf-er)

https://www.kazatomprom.kz/en/media/view/kazatomprom_provides_update_on_situation_in_kazakhstan

Finnes kun ETF eller truster

Geiger Counter er det eneste fondet jeg kommer på, notert i london.

Degiro har jeg ikke sjekket, ser interessant ut, og har ASX ja, hvem står bak dette?!

Dooh my mistake. Tenkte at de var en etf men det er de jo ikke!

hehe, men hvis jeg skjønner det riktig så er Geiger notert på LSE også. Da kan man kanskje kalle de ETF også?

Denne fra Brandon Munro (CEO Bannerman Energy) fra 2019 som han postet nå, trenger man vel bare kaste et raskt blikk på for å forstå at det er mye geopolitisk risiko ute og går på produksjonssiden…

image

1 Like

Et av flere mulige uran bet. For de som tåler at det svinger mye:

2 Likes

Ble blodrødt i uranium ja…smerte…aldri igjen

Blytungt akkurat nå ja, men det gjelder vel det meste.

Ser på uran som en megatrend dette tiåret som ikke “går over”. Veldig mye peker på at etterspørsel vil øke med stadig mer utbygging av atomkraftverk. Det “grønne skiftet” er helt urealistisk etter min mening uten atomkraft, det begynner nok å synke inn hos stadig flere…

Her er litt “helgekos” :slight_smile:

Høres lovende ut dette…

1 Like

Letter uforståelig for meg det store fallet i mange uran-relaterte selskaper i det siste. Kanskje dette kan være noe av forklaringen? Har hvertfall lastet opp mer på disse nivåene i dag…

Det er nok en del av forklaringen, men jeg antar mesteparten ligger i rentebestemmelser og risk-on vs risk-off.

Dette er en høyst risikabel sektor, så rentehevelse har mye å si for fremtiden til selskapene

Samme her. Økte i URNM i dag.

Kan være bra å se etter selskaper som har bra finansiering, hvertfall for dette året. Kan sikkert bli tyngre å hente penger i år enn i fjor…Hva EU lander på i sin taksonomi når det gjelder atomkraft og gass kan bli et viktig signal også utenfor EU. Har tro på at begge vil bli inkludert, det er vel bra majoritet tilsammen, men det er vel mye politics i systemet også, så ikke godt å si…

Tjohei, gode nyheter.

4 Likes