Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Har mesteparten i URNM. Hvis jeg ikke husker helt feil, så har den 20% vekting i Kazatomprom og 20% vekting i Cameco (ish) og resten fordelt på juniors.

Har et lodd i en junior også

2 Likes

Kjøper Sprott.

U.U eller U.UN ( alt etter hvilken børs du kjøper på.

Som da er et Closed End fund som det heter som kjøper faktiske Uran.

1 Like

URA, Global X Uranium ETF, også med Cameco og Kazatomprom som største posisjoner. I overkant av 20% i Cameco og over 8% i Kazatomprom. Oppdatert i dag med Nordnet som kilde.

1 Like

Både SPUT U.U og U.UN er på TSX :slight_smile:

Andre alternativer til SPUT som investerer i fysisk uran er bl.a. Yellow Cake på LSE.

Vet du hva forskjellen på U.U og U.UN er? USD og CAD?

Det er litt ulik fokus blant uran ETF-ene, URA (på NYSE) dekker uran industrien bredt, URNM (NYSE) og HURA (på TSX) er mer fokuserte på fysisk uran (URNM har SPUT bl.a., begge har Yellow Cake) og uran lete- og utviklingsselskaper.

Ja min forståelse er som du skriver, den ene handles i USD og den andre i CAD.

Ser ut som Sprott har lignende for andre mineraler også, som gull og sølv:

Det har de, dvs de er litt anderledes juridisk, men sprott har masse fond som handler fysisk vare.

1 Like

Sprott handlet bra med fysiske råvarer på fredag:
image

1 Like

1.4 million pounds physical Uranium added :flushed:

Hvordan oppbevarer de det mon tro?

Jeg mener Amir (som intervjues på videoen jeg linket tidligere i tråden) snakket om at raten SPUT har handlet uran de to ukene det har vært på børs tilsvarer 1/3 av årlig supply om det fortsetter slik.

Nå kan jo det hende at det er optimistisk å tro at nivået på handlingen skal fortsette slik, men - hvem vet? I så fall kommer det til å bli trøkk her.

De bruker spesialister innenfor råvarebransjen.


https://www.sprott.com/investment-strategies/physical-commodity-funds/faqs-sprott-physical-uranium-trust/

1 Like

Uran brytes jo ned over tid, men har forholdsvis høy halveringstid; litt avhengig av hvilke isotoper man prater om. Uansett ikke noe jeg regner med at de planlegger å sitte på over for lang tid. Man er jo interessert i å hente ut den energien som frigjøres under nedbrytningen, ikke la den forsvinne ut i luften…

Slik jeg forstod det av den videoen så kom de ikke til å selge noe som helst. Bare legge til.

2 Likes

Ser ut som om det går greit så lenge de ikke klumper det slik at det genererer kjedereaksjoner. Holder seg godt:

Naturlig forekommende uran består av 3 isotoper: 234 U (0,0055%) med halveringstid 2,4566 × 10^5 år, 235 U (0,72%) med halveringstid 7,04 × 10^8 år, og 238 U (99,2745%) med halveringstid 4,471 × 10^9 år.

1 Like

Litt “rar” strategi uansett, jeg vil tro at behovet for uran vil stige etterhvert som man trapper ned på olje og gass. Uran er vanvittig mye mer energikompakt enn kull og olje, noe som gjør det mulig å kneble markedet uten for mye lagringsplass… Nesten rart at det er lov. Lurer på hva myndighetene vil gjøre dersom de finner ut at det er energimangel, men at noen har store deler av markedet i kjelleren…

Nesten som klassen får en oppgave på skolen så tar klassens pøbel å stjeler penalet ditt og sitter på det til du blir desperat nok til å kjøpe det tilbake :smiley:

1 Like

Ja, det er helt riktig. Men i stedet for ordet “rar” ville jeg kanskje brukt “genial” i stedet. Sprott er storinvestor i gruveindustrien, og sitter som storeier i de fleste store gruvene i de fleste sektorene. Dvs. at om han ikke tjener noe særlig på å holde uran, bortsett fra på det rent adminstrative som vi har konkludert med at han ikke vil siden de ikke kommer til å selge noe uran, så tjener han store penger på at U prisen går opp gjennom gruveeiendelene sine.

Men sammenligningen din er helt on point, bortsett fra at ingenting stjeles.

Jeg bare copy-paster den quoten jeg postet i tråden her for to dager siden, litt usikker på hvor jeg fant den men tipper på Twitter:

" As shares of U.U are issued Sprott takes that money and buys uranium, which increases their NAV. So long as they have a premium to NAV they keep buying. They’ve only been buying physical uranium for two weeks now, but they’ve already purchased 13.3% of the estimated global uranium production for all of 2021 . Read that sentence again. 20.59m lbs of the projected world supply of 154m lbs. Jesus Christ are these guys a market force to be reckoned with. How is this not illegal? They’ve only been buying for TWO FUCKING WEEKS."

38.7 :chart_with_upwards_trend::radioactive:

3 Likes

@torsteinius

Se fra ca. 20 min mark i denne videoen, her prater han om regulatory pushback rundt SPUT listing på NYSE :blush:

@lafajet

Vet ikke om du følger med på uran, men syns du burde ta en titt på hva som foregår her :grin:

1 Like