Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Slik jeg forstod det av den videoen så kom de ikke til å selge noe som helst. Bare legge til.

2 Likes

Ser ut som om det går greit så lenge de ikke klumper det slik at det genererer kjedereaksjoner. Holder seg godt:

Naturlig forekommende uran består av 3 isotoper: 234 U (0,0055%) med halveringstid 2,4566 × 10^5 år, 235 U (0,72%) med halveringstid 7,04 × 10^8 år, og 238 U (99,2745%) med halveringstid 4,471 × 10^9 år.

1 Like

Litt “rar” strategi uansett, jeg vil tro at behovet for uran vil stige etterhvert som man trapper ned på olje og gass. Uran er vanvittig mye mer energikompakt enn kull og olje, noe som gjør det mulig å kneble markedet uten for mye lagringsplass… Nesten rart at det er lov. Lurer på hva myndighetene vil gjøre dersom de finner ut at det er energimangel, men at noen har store deler av markedet i kjelleren…

Nesten som klassen får en oppgave på skolen så tar klassens pøbel å stjeler penalet ditt og sitter på det til du blir desperat nok til å kjøpe det tilbake :smiley:

1 Like

Ja, det er helt riktig. Men i stedet for ordet “rar” ville jeg kanskje brukt “genial” i stedet. Sprott er storinvestor i gruveindustrien, og sitter som storeier i de fleste store gruvene i de fleste sektorene. Dvs. at om han ikke tjener noe særlig på å holde uran, bortsett fra på det rent adminstrative som vi har konkludert med at han ikke vil siden de ikke kommer til å selge noe uran, så tjener han store penger på at U prisen går opp gjennom gruveeiendelene sine.

Men sammenligningen din er helt on point, bortsett fra at ingenting stjeles.

Jeg bare copy-paster den quoten jeg postet i tråden her for to dager siden, litt usikker på hvor jeg fant den men tipper på Twitter:

" As shares of U.U are issued Sprott takes that money and buys uranium, which increases their NAV. So long as they have a premium to NAV they keep buying. They’ve only been buying physical uranium for two weeks now, but they’ve already purchased 13.3% of the estimated global uranium production for all of 2021 . Read that sentence again. 20.59m lbs of the projected world supply of 154m lbs. Jesus Christ are these guys a market force to be reckoned with. How is this not illegal? They’ve only been buying for TWO FUCKING WEEKS."

38.7 :chart_with_upwards_trend::radioactive:

3 Likes

@torsteinius

Se fra ca. 20 min mark i denne videoen, her prater han om regulatory pushback rundt SPUT listing på NYSE :blush:

@lafajet

Vet ikke om du følger med på uran, men syns du burde ta en titt på hva som foregår her :grin:

1 Like

Ser dere har funnet et flott case, supert! Skal følge med videre, ser veldig spennende ut, må absolutt vurdere en inngang, må bare lette meg i noen andre tunglastede prosjekter først😊

2 Likes

U.UN ser ut til å åpne 14% opp. helt greit ;9

3 Likes

Ja, var en som nevnte at etter Labour Day kunne man muligens se litt økt aktivitet, da gutta har kommet hjem fra stranda i Saint-Tropez og oppdateres på hva som foregår :grin:

1 Like

Hvilken kilde bruker folk til å tracke prisen på råvaren og hvilke tidspunkt oppdateres den etter ?

Shit

Over 40

1 Like

Jupp. Feks nå når jeg holder sprott physical uranium trust unit. Vil den følge prisen slik den viser nå i dag eller er det allerede reflektert ved gårsdagens oppgang ?

Spotprisen oppdateres mye sjeldnere enn hos andre råvarer. Mulig en gang i døgnet. 75% av uran handles på lange faste kontrakter. Mange av disse skal reforhandles nå. Derfor er en økning i spot bra, selv om ikke så mye omsettes. Mer som en pekepinn.

Edit. Sprott Fysisk vil stige i dag. Økning fra 38.7 til over 40 er ikke priset inn i gårsdagens kurs

Skjønner. Hvordan overvåker dere de nevnte langtidskontrakter? Er det offentlig informasjon eller er det en forventning basert på andre kilder?

Det tror jeg ingen har kontroll på. Det nærmeste må vel nesten bli børsmeldinger fra produsenter/miners om nye kontrakter.

Takker for svar. Nylig eksponert meg så må få satt meg mer inn i dette hehe

For øyeblikket trades SPUT over NAV. På et tidspunkt vil nåværende premium komme ned, men antakeligvis ikke med det første.
image

1 Like

Og så lenge SPUT trades over NAV - ja da utsteder de aksjer og bruker pengene til å kjøpe U :smirk:

2 Likes

Av det jeg kan lese så er dette ikke korrekt. Mye av Utility selskapene i vesten eies av store investeringsfond. De ønsker å maksimere profitt og derfor ikke binde kapital. Man har derfor unngått lange avtaler med faste priser og store lagre. Istedenfor har man kjøpt i markedet hver gang man trenger mer.

Det er dette som nå treffer prisen som en tsunami.