Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

KJøper dere CAD versionen U.UN eller US versionen U:U?

U.UN har vært betydelig mer likvid hittil. Spiller kanskje ikke så stor rolle.
SPUT har vel planer om NYSE-notering, i løpet av noen måneder tror jeg…

DNN er et spekulativt selskap med uran eksponering, for de som vil ha litt krydder i uran eksponeringen:

https://www.denisonmines.com/investors/presentations/

Løsner den over 1,80 kan det bli endel mer fart på sakene

1 Like

Fin gap-up i URNM i dag. ISO over $4.

Fin avslutning på uka :grin:

UEC over 3$ også :atom_symbol::radioactive:

2 Likes

Veldig bullish sentiment

3 Likes

Hva investerer dere i? Major’s, Junior, Etf? Evt forslag? Vurderer sterkt inngang her. Har ståltroa på uranium i årene fremover

Har mesteparten i URNM. Hvis jeg ikke husker helt feil, så har den 20% vekting i Kazatomprom og 20% vekting i Cameco (ish) og resten fordelt på juniors.

Har et lodd i en junior også

2 Likes

Kjøper Sprott.

U.U eller U.UN ( alt etter hvilken børs du kjøper på.

Som da er et Closed End fund som det heter som kjøper faktiske Uran.

1 Like

URA, Global X Uranium ETF, også med Cameco og Kazatomprom som største posisjoner. I overkant av 20% i Cameco og over 8% i Kazatomprom. Oppdatert i dag med Nordnet som kilde.

1 Like

Både SPUT U.U og U.UN er på TSX :slight_smile:

Andre alternativer til SPUT som investerer i fysisk uran er bl.a. Yellow Cake på LSE.

Vet du hva forskjellen på U.U og U.UN er? USD og CAD?

Det er litt ulik fokus blant uran ETF-ene, URA (på NYSE) dekker uran industrien bredt, URNM (NYSE) og HURA (på TSX) er mer fokuserte på fysisk uran (URNM har SPUT bl.a., begge har Yellow Cake) og uran lete- og utviklingsselskaper.

Ja min forståelse er som du skriver, den ene handles i USD og den andre i CAD.

Ser ut som Sprott har lignende for andre mineraler også, som gull og sølv:

Det har de, dvs de er litt anderledes juridisk, men sprott har masse fond som handler fysisk vare.

1 Like

Sprott handlet bra med fysiske råvarer på fredag:
image

1 Like

1.4 million pounds physical Uranium added :flushed:

Hvordan oppbevarer de det mon tro?

Jeg mener Amir (som intervjues på videoen jeg linket tidligere i tråden) snakket om at raten SPUT har handlet uran de to ukene det har vært på børs tilsvarer 1/3 av årlig supply om det fortsetter slik.

Nå kan jo det hende at det er optimistisk å tro at nivået på handlingen skal fortsette slik, men - hvem vet? I så fall kommer det til å bli trøkk her.

De bruker spesialister innenfor råvarebransjen.


https://www.sprott.com/investment-strategies/physical-commodity-funds/faqs-sprott-physical-uranium-trust/

1 Like

Uran brytes jo ned over tid, men har forholdsvis høy halveringstid; litt avhengig av hvilke isotoper man prater om. Uansett ikke noe jeg regner med at de planlegger å sitte på over for lang tid. Man er jo interessert i å hente ut den energien som frigjøres under nedbrytningen, ikke la den forsvinne ut i luften…