Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Jeg følger med på sprott siden den er hovedpåvirkeren på prisen. Som igjen drar gruveaksjene. Og sprott falt dramatisk i volum når evergrande frykten satte seg. Da stoppet også kjøpe av uran og uran prisen begynte å sige tilbake. Som igjen forsterket fallet på gruveaksjene.

Idag har volumet på sprott tatt seg dramatisk opp, og uran prisen ser ut til å gå oppover, selgerene forventer iallefall å få bedre betalt.

1 Like

Da seg prisen nedover idag alikevell. Spent på om Sprott har kjøpt noe. Teoretisk skal de kunne kjøpe en hel del idag.

Så nettopp et intervju der det hevdes at Japan trenger MYE uran framover. De skal gjenåpne endel fasiliteter.

2 Likes

Volumet var vel høyest dagen etter peak. Neste ras nedover var på lavt volum. Bra på dagens oppgang. Sett opp mot volumet tidligere så er alt sammen skyhøyt.

Men spot prisen ble omsatt ned idag, det er negativt. Men vi får se i natt om sprott har kjøpt noe.

1 Like

Satan for et volum som gikk der, Sprott har solgt mye andeler idag. Da har de rimelig fet krigskasse til imorgen.

2 Likes

Ting går vel som regel ikke rett opp. Tesen er fortsatt inntakt, om ikke også meget forsterket av det som har skjedd siste mnd.

2 Likes

Omsatt 2,55mill U.UN det tilsvarer volumene på toppdagene.

rimelig sterkt.

2 Likes

Vet du hvordan det fungerer i praksis når de selger andeler? Blir de solgt til markedspris i det de selges?

Når prisen er 1%+ over NAV kan de utstede flere andeler, de selges til markedspris. På en dag hvor prisen alltid er over 1%+ over NAV vil ca halvparten av volumet være andeler fra Sprott.

Svært spennende Uran dag igår.

Sprott hadde rekordomsetning på nivå med de beste dagene før evergrande.

Total ble det handlet inn 500.000lbs igår som er svært sterkt og Sprott har fortsatt 8,3mill USD de SKAL handle for.

Prisen på Spot uran endte svakt ned igår og mange lurer litt på hvorfor. Jeg ser flere snakker om månedslutt, samtidig er det ingen tvil om at den etablerte bransjen nå har oppdaget hva sprott driver med. Samtidig har synkende uranpris = folk selger sprott. Men med volumet igår hadde dette ingen effekt.

Det var også to svært store kjøp av sprott andeler igår som må ha vært institusjon - sprott direkte.

Uansett svært spennende hva som skjer videre nå. Frykten ser ut til å ha sluppet taket folk hamstrer igjen.

Oktober markerer også starten for kjøpssesongen av Uran for Utilities.

Ser denne kan forklare litt, da en viktig future pris ble satt igår.

1 Like

Er endel støtte i div uranrelatert omkring her. Bør ta i mot - for så å gå videre opp forbi forrige topp.

Er det ikke evergrande, så er det markedene i usa… på med tålmodighetsbuksa.

1 Like

Tipper stadig flere land kommer til å satse mer på atomkraft i årene framover, enten de vil eller ikke, hvertfall hvis de ønsker å være med på “det grønne skiftet”…

4 Likes

Bloor Street Capital Uranium Conference fra onsdag kan kanskje være av interesse for dere som følger med på SPUT.
Sprott Asset Management CEO John Ciampaglia deltar (2:06-2:25).
Selv følger jeg mer med på noen av miners som er med her…

Et par interessante ting han sa som jeg bet meg merke i er:

  1. “Utilities are calling us” - de vil høre om hvordan SPUT fungerer…
  2. På tampen får han spørsmål om prisen på sølv - at den er ned 20% i år ifølge intervjueren.
  • We’re totally blown away that it is not much stronger than it is right now.
1 Like

Noen som satser på global atomic corporation her?

Hvor stor er omsetningen i uran vs memestocksene, Krypto og gull/sølv?

Tynt marked?

Hei, er på utkikk etter uranmynter til samlingen. Noe som vet hvor man får kjøpt det?

2 Likes

450ish reaktorer fordelt på 300 kraftverk. Si det er 250 kjøpere der ute som handler inn for 1år omgangen.

Markedet er rimelig lite likvid.

Problemer med de er at de ikke holder seg i verdi… halveringstiden du vet.

De er også ganske tunge å ha i lomma.

2 Likes