Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Så man vil liksom tenke at ganske store svingninger blir naturlig når det blir en plutselig influx av tradere da.

Men mindre crazy papirmarked enn sølv regner jeg med :stuck_out_tongue:

Finnes ikke papirmarked. Ssmt at det er såpass regulert at random tradere ikke kan hoppe på uten videre. Sprott brukte jo 5år på å sette opp trusten sin. Føler dette er litt som det norske strøm markedet. Man setter opp tradere for å få en likviditet i markeder

Holder du fortsatt Sprott og annen uran, evil? Eller har du solgt og gått videre til noe annet?

Trader frem og tilbake, liker caset

1 Like

Men utover trading da, som “alle” driver med får man inntrykk av, hva tenker dere om uran på lenger sikt, type dette tiåret? Mange spår det som “urans tiår”…

Det er vel nok av Uran. Men prisen må opp over ca 60$, over tid, før det kommer opp av bakken. Kazakhstan har vel nesten ubegrenset.
Så vi vil få en spike pga demand/supply til rundt 100$.
Man bør absolutt ha noen kroner i dette.
Beta på aksjene (miners) vs pris pr pund er enorm.
Rick Rule forteller av en australsk miner som gikk fra 1 cent til 10$. 1000x. Under forrige bullrun.

2 Likes

Som jeg nevnte langt oppi tråden her så holder jeg minst til $75/pundet

Ja! Dette blir Uranium sitt tiår. Man ser allerede at flere og flere myndigheter verden over forstår at sol/vind etc ikke klarer å dekke opp for den systematiske nedgangen man vil se av fossilt brensel de kommende årene - samtidig som at verdens energiforbruk øker år for år.

Det at det graves opp mindre Uranium i dag enn hva reaktorene i dag forbruker er et sikkert tegn på at prisen må opp - og det at stadig flere reaktorer får økt levetid pga politiske beslutninger samtidig som flere og flere reaktorer er under planlegging betyr at demand for Uranium de kommende årene stadig vil bli høyere.

Og for at nye mines skal være profitable må prisen rett og slett opp.

Men som Mr. O nevner fins det nok av Uranium rundt omkring i verden - problemet er bare at det tar over 10 år å få en mine i drift etter et funn. Og for de som hørte gjennom linken til tverilytt rett over her fra Bloor Street konferansen sier KAP rett ut at de ikke skal gjøre sammen feilen som de gjorde i forrige bullmarked: skape en overflod av supply i markedet.

Det fundamentalet caset her er veldig solid - men som i alle solide case vil det før eller senere bli en parabolsk oppgang som det er vanskelig å regne hjem - da skal man passe ekstra godt på risken i porteføljen.

Man vil ikke få en oppgang som i forrige bullmarked; for som Ricken sier selv er start valuation på Uranium aksjene mye høyere enn den gangen.

Men det skal nok bli nok av Xer allikevel til de som trader bra eller treffer bra nok med sin tese om hva som kommer til å skje med Uranium prisen og tilhørende Beta-helter de neste 5-15 årene.

Nei. Men ein fersk gjennomgang av selskapet kan finnes her for de som er interessert i det (s. 9).
https://silverchartistreports.s3.us-east-2.amazonaws.com/10-10-21%2C+SilverChartist+Report.pdf

2 Likes

Tusen takk!

Det hørtes lenge ut. Har du noen kilder? Jeg vet jo at jerngruver tar lang tid, men det er fordi man skal shippe så enorme mengder. Selv da tar det ikke ti år. Kanskje fem.

Jeg ser også for meg at man kan mappe funnet og planlegge en grine uten å bruke mye penger. Så når man bestemmer seg, så kommer man relativt kjapt i gang.

Anyway, det er typisk med boom/bust sykluser, så på et tidspunkt går det an å tjene penger.

Produsentene taper penger på alt under 60USD.

Fra man har drillet et produksjonshull til det er uran ferdig til bruk går det minimum 18måneder.
I 2020 ble det kun produsert 74% av årsforbruket, ned fra 80% i 2019. I 2021 er det enda lavere.

Verdens største produsent har gjort masse grep for å prøve å presse opp prisen til et levelig nivå.

Antallet reaktorer skal opp fra ca 450 idag til 1500 innen 2030ish.

Dette er ikke helt korrekt.

Fra produsert hull ( det bores somregel hull). Går det fra 18-36måneder til det er ferdig vare hos kunde.

Det som tar tid er å prossesere og anrike. Men de fleste produsentene har jo ikke tonnevis med ledige områder som kan gå i produksjon.

1 Like

image

https://www.iaea.org/newscenter/news/uram-2018-ebb-and-flow-the-economics-of-uranium-mining

Som rapporten nedenfor viser til er noe av grunnen til at det tar 10-15 år å få en mine i produksjon større regulatoriske hindringer enn for de fleste andre råvarer.

image

https://www.researchgate.net/publication/324248807_The_uranium_mine_life_cycle

Yes, det gjelder å være på rett side av cyclen for å si det slik. Etter 10 år med et bearmarked i sektoren er det ikke rart at investeringer i nye mines har vært på et minimum.

God og kort video for de som ønsker å lære mer om hvordan man skal investere i råvaresektoren.
https://www.youtube.com/watch?v=7SW96tD9Kdg

2 Likes

Så hvis man har reguleringer i orden, så kan det vel godt være at @Evilfreud sine anslag stemmer bedre.

Jeg lurer litt på om hvor mange av dagens anlegg som går med feks 50% kapasitet. Som da lett kan økes til 100% ved økt lønnsomhet.

Kazak selskapet bruker 18måneder som er worlds best. Men de vet jo hvor alt ligger og de må bare bore hullet og starte produksjon.

Småfrisk dag idag🤠

1 Like

Uran porteføljen opp 10% idag , trenger fortsatt 10% for å komme meg i pluss igjen :joy::biohazard:

Det stopper ikke her. Egentlig utrolig hvor raskt atomkraftvinden skyller over diverse politiske diskusjoner nå pga energikrisen.

Varer de høye kull- og gassprisene minst 6mnd nå så får det nok mange statsledere til å revurdere sin aversjon mot atomkraft.

4 Likes

Vent 2 måneder til minusgradene og ekstremstrømpriser sørger for at folk fryser ihjel i europa

1 Like