Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Spennende, vet du når man kan kjøpe den?

Den ser tilgjengelig ut (Nordnet) for kjøp, ticker URNU.

Sjekker nå med Nordnet om den kan kjøpes på pensjonskonto…

3 Likes

Gi tilbakemelding takk

6 Likes

Stygt å si det, men Polen virker som å være et av de landene i Europa som tenker lengst frem og mest fornuftig.

3 Likes

Jeg spurte ikke spesifikt om URNU, men de svarer at jeg kan kjøpe ETF-er på Nordet EPK (Egen PensjonsKonto)). Jeg må bare selge noe først før jeg kan søke / velge ETF. Det tar noen dager, skal melde fra når / hvis jeg får kjøpt URNU :grinning:

1 Like

Sprott overtok nylig URNM (tidligere North Shore Global Uranium Mining ETF),
og gitt det navnet Sprott Uranium Miners ETF, som også kommer til Europe…London i første omgang…

1 Like

Hei. Jeg var inne på Nordnet og sjekket, og den kommer ikke opp som et alternativ når man søker på etf for pensjonssparing. Sendte dem en melding og spurte om den kunne legges til ettersom dette er eneste europeiske etf som gir eksponering mot uran-sektoren. Så får vi se hva de svarer :crossed_fingers:

1 Like

Ok, jeg fikk faktisk lagt inn ordre på URNU på EPK, men den gikk ikke gjennom, fikk denne meldingen:

Ordren din kunne ikke gjennomføres
Verdipapiret mangler informasjon om målgruppe og er derfor ikke tillatt for handel for ikke-profesjonelle kunder

Nordnet svarer:

Det er ikke mulig å kjøpe dette instrumentet før utsteder registrerer informasjon om målgruppe.

Hvis flere henvender seg til Nordnet om dette, så kanskje Nordnet kan kontakte Global X…Eller om dette er så nytt at alle detaljer ikke er på plass ennå?

4 Likes

Ok. Jeg fikk den ikke opp i det hele tatt. Men hvis de svarer dette tilbake, så skal jeg be høre om de kan kontakte Global X. Eller så kan vi kanskje kontakte Global X direkte og be dem om å gjøre det? De har vel ikke lyst til å gå glipp av retail-investorer og sånn sett er det vel i deres egeninteresse å oppdatere informasjonen?

Jeg fikk heller ikke søkt opp ETF når jeg ikke hadde “frie” midler på EPK-kontoen. Etter at jeg solgte et fond der så kunne jeg legge inn ordre på URNU ETF.

Jeg svarte Nordnet nå og spurte om nettopp det du sier - om de kan kontakte Global X, og at det er flere som er interesserte i dette.

2 Likes

Veldig bra! Så får vi håpe at de leser min melding samtidig og ser at det er interesse for dette hos flere!

2 Likes

Jeg har også sendt en melding til Nordnet angående dette. Her er det bare å slenge seg på og kreve litt rask saksbehandling :slightly_smiling_face:

Hørte at ansvaret ligger på Morningstar og at de må oppdatere ETF informasjonen på instrumentet før Nordnet kan selge til retail

Jeg kjenner kanskje en to og tre i høy nok i nordnet. Hva er det de skal få ordnet?

Få handle URNU på EPK`?

2 Likes

Ja! URNU notert i Frankfurt. Og gjerne Sprott ETF, foreløpig kun i London, så det går kanskje ikke da det ikke er EU?

1 Like

Hvis/når noen får til å kjøpe URNU på Nordnet så vær så snill å gi et lite pip her. Takk.

Nordnet svarer at de dessverre ikke kan hjelpe ifht Global X URNU… :-/

Ehh, hva kan vi gjøre da? Altså bare vente lenge?

Hm, jeg kan pröve å spörre Nordnet om eksakt hva de trenger, og kanskje et eksempel fra et annet ETF, ofte det enkleste det…

Noen som vet om ETF notert iUK er innafor for pensjonssparing? Det er jo ikke EU lengre så…

Følger med på World Nuclear News, og nå har de lansert podcast. Kjekt, har hørt på første med gjest Sama Bilbao y León (for et navn!) fra World Nuclear Association. Pluss litt news først og så litt på tampen om forklaring av hva stråling er…

https://www.world-nuclear-news.org/Articles/The-World-Nuclear-News-Podcast-launches

1 Like