Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Mener Justin Huhn nevnte en annen etf som heter U308P som visstnok skal eller er lansert på Frankfurt børsen. Kanskje det også kan være en mulighet?

Jeg har også sendt dem en melding og spurt hvem som er utsteder for instrumentet (morningstar, global x) for å se om vi kan komme noe videre, men ikke fått noe svar enda.

Jeg ringte Nordnet for godt å vel et år siden for å spørre om man kunne kjøpe Geiger Counter Ltd. som pensjonssparing. Da var svaret først og fremst at de ikke tilbydde kjøp fra børsen i London, men at UK ikke lenger var i EU ble ikke nevnt som noe hinder.

2 Likes

Begynner å haste nå med å få kjøpt dippen. :laughing:

Fikk svar fra Nordnet. De sier det skal være mulig å kjøpe denne, men først må tilbyderen oppdatere noe informasjon om ETFn, før vi kan kjøpe den.

De har ikke noe formening om hvor langt tid det kan ta før det skjer.

Så da er det bare å håpe at dippen varer enda litt lengre :laughing::face_with_head_bandage:

1 Like

Takk for oppdatering, jeg har også fått et (kortfattet) svar hvor de bare sier at de ikke har ytterligere informasjon enn det som står i feilmeldingen…

Ditt svar virker litt mer utfyllende. Så det er kanskje bare å vente da til nødvendige opplysninger er på plass. Det burde vel være rimelig standard saker.

Jeg limer rett og slett inn svaret jeg fikk fra Nordnet.

"Den skal være mulig å handle ettersom den er registrert i Irland men per nå er ikke ETFn ferdig registrert og er per i dag ikke lagt opp med investeringsprofil mot retail investorer. Dette bør endre seg ettersom “mor” ETFn fint kan handles. Akkurat når ferdigstillingen av denne ETFn er gjennomført har jeg ikke noe godt svar på dessverre. Det er opp til utsteder å avgjøre.

Vi er flere som gjerne skulle hatt litt uranium i pensjonskontoene uten tvil :)"

1 Like

Ingen mulighet for at Nordnet kunne få fortgang i dette på noen måte?

Vet ikke. Men kanskje det blir mer fortgang desto flere som etterspør :wink:

Folkens! En gledelig dag! Jeg fikk akkurat gjennomført et kjøp av URNU på pensjonskontoen! Løp og kjøp :laughing:

Damn så at U308 også er tilgjengelig for kjøp. Den ser kanskje bedre ut en URNU

Sprott uranium miners etf

Det ble kjøp av sprott uranium miners. Liker at de har en god porsjon fysisk uran i den etfen.

5 Likes

Genialt, takk for det, har også kjøpt U3O8 nå! :grinning: :grinning:

Jeg kjøpte URNU først og så etterpå at jeg kunne kjøpe U308. Solgte URNU og kjøpte U308. Jaja Nordnet må jo få litt transaksjon-beløp. Litt klumsete av meg

Hehe, de er vel ganske like, URNU har også endel Sprott physical uranium.

Kan ikke se på beholdningen til URNU at de har fysisk uran (sput)

Hm, er det ikke dette:

Hmmm. Er det ikke denne da? Global X Uranium UCITS ETF - Sammenlign og kjøp børshandlede fond | Nordnet

Den du linker til ser ut til å inneholde gull og ikke uran

Ja du har rett, jeg trodde Global X hadde samme beholdning uavhengig av UCITS eller ikke, men det er forskjell, Her er riktig Global X URNU:

1 Like

1 Like

Nå skjer det ting

1 Like

Here we go!

2 Likes

Fin og pedagogisk oversikt fra John Quakes om uranium fuel cycle. Vel verdt å gå gjennom.

1 Like