Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Uran som investering ⚛

Typisk å kjøpe toppen ja :stuck_out_tongue:

Er selv rød på mange posisjoner.

1 Like

Er jo litt mye hype akkurat nå. Kanskje får vi en liten pullback først. Har dog stor tro på uran på lengre sikt.

2 Likes

Centrus har gått kjempebra i det siste.
Opp 40% siste mnd.

US kjøper fortsatt enorme mengder anriket uran fra Russland. Så fortsatt mye oppside hvis vesten skal «frigjøre» seg fra Russland.

Spotprisen nærmer seg 60$ takket være kuppet i Niger.

1 Like

CCJ melder om redusert produksjon.
Kan være positivt for en høyere uran pris

2 Likes

Yes de må nok hente Uranium i markedet for å overholde sine forpliktelser nå.

Økte på med litt URNU rundt åpning da den lagger bak nattens bevegelser i Australia.

2 Likes
1 Like

Uran har bikket over den magiske 60$/lb grensen. Mulig vi for se det på kursene til diverse miners fremover.

62$ nå

2 Likes

Minerne er jo underpriset i forhold til uran prisen så skal ikke se bort fra det nei

2 Likes

Jeg kjøpte en moderat posisjon i Sprot Uranium når det ble maktskifte i Niger. Lurer på om det er det som gjør det lille ekstra utslaget nå?

De prøver å pushe ut Frankrike/ta kontroll over gruvevirksomheten i landet.

Med spotpris som bikker 12 year high og U.UN som fra i går trader med premium til NAV har vi spnennende tider foran oss.

Yes veldig underpriset!

Maktskifte i Niger spiller absolutt en rolle for hva vi ser nå - men er ikke hovedgrunnen. Et marginalt hit på supply i tider hvor balansen mellom supply/demand allerede er veldig skjev vil dog gi eksponensielle utslag i prisen.

3 Likes

Hvis jeg ikke tar feil er nå SPUT over 1% over NAV. Hvilket betyr nye kommende kjøp i spotmarkedet

Det ryktes også om at Cameco må ut på markedet å kjøpe, da de ikke klarer i mine nok selv, i forhold til forpliktelser/lange kontrakter.

2 Likes

Yes, men det er mer enn rykter. Cameco var selv ute med en “press release” 4. september hvor de ga beskjed til markedet at produksjonen ville bli lavere enn antatt framover.
https://www.cameco.com/media/news/cameco-provides-production-and-market-update

Det er spesielt denne delen som er interessant
image

2 Likes

Spot 65$ nå

Bare noen tanker…Jeg tar det fra egen erfaring og kunnskap, så dobbeltsjekk selv før investering.

Uranium er drivstoffet til kjernekraft og har tendert til å ha lange sykler. Siste topp var før 2008.
Gruvedrift og fremstilling tar sin tid grunnet radioaktivitet. Og koster. Videre er det ikke så mange steder det utvinnes uranium. Kazakstan har den største produksjonen. Men den største forekomsten er i Olympic Dam i Australia og driftes av BHP Billiton. Andre land med betydelig produksjon er Canada, USA, Namibia, Niger og Uzbekistan.

Prisen på Uranium har steget til 64 $/lb. Lb=pound=ca 0,45 kg.
Ryktene sier at Niger nå har satt opp prisen til 200$/kg….For Niger er Frankrike en stor kunde.

Produksjonen av uranium er delt mellom vestlige selskaper, Kina og Russland. Politikk vil nok bidra til at de vil prioritere sine respektive kjernekraftverk og regionale energibehov. Uranium kan forøvrig også benyttes til atomvåpen og til dannelse av plutonium. Sammenholdt med økende behov for energi og energi som ikke skal være fossil, så ligger mye til rette for økende priser på uranium. Mange kjernekraftverk har vært bygd og og flere er planlagt rundt på kloden.

Så hva skal man kjøpe? Hvordan skal man posisjonere seg?

Cameco er den største vestlige produsenten og har store forekomster i Canada. Men grunnet gjennomgått lavkonjunktur har noe av gruvedriften vært midlertidig nedlagt. Men den kan startes opp igjen og de er i gang med det.
Så har de (kortsiktig?) forpliktelser på levering som de ikke kan produsere selv. Hvordan det slår ut vet ikke jeg.

Ellers er det fysisk uranium i Sprott og en Sprott ETF med uraniumgruver/-produsenter. Global X har også en ETF med ‘miners’.

BHP Billiton har produksjon, men det er bare en del av så mye annen gruvedrift, så jeg er usikker på hvor mye spill den er på uranium.

Frankrikes Orano er offentlig og ikke på børs, så vidt jeg vet.

Så er det en rekke selskaper i USA, Canada og Australia med varierende forekomster og drift. Her er nok noen som kan gå høyt, men jeg leter fortsatt etter en favoritt blant disse.

Uranium - Spennende utvikling med økende etterspørsel, manglende kapasitet i gruveproduksjon kortsiktig, politisk motvilje til fossil energi og økende antall kjernekraftverk globalt.

1 Like

Bare for ordens skyld, så er ikke Uran i seg selv en enkelt vare. Variasjonen i innhold av Uran 235 og Uran 238 påvirker sterkt hvordan det kan brukes. U235 er spaltbart og kan brukes i kjernekraftanlegg, mens U238 ikke er spaltbart, men har derfor et vidt bruksområde som blokkering mot radioaktiv stråling (5x så bra som bly mot gammastråling), som beskyttelse på militære kjøretøy, som første fase i feeder-reaktorer for å danne plutonium 239 for atombomber og plutoniumsreaktorer osv. Begge deler har stor verdi, men U238 er mer som et råmateriale, mens U235 er direkte fuel for reaktorer som kan brukes raskt. Uansett pris på U235 så vil det være ekstremt små mengder man trenger for å drive all verdens kjernekraft. For referanse har all kjernekraft i USA hittil i historien brukt ca. en fotballbane på 1m høyde med U235 til sammen. Så inntil stoffet koster millioner av dollar per kilo er kostnaden neglisjerbar.

3 Likes

Anbefaler denne rykende ferske praten Kuppy har med Mike Alkin(the one and only) fra WNA

3 Likes

Ser noen skriver at Sprott fikk solgt 2.1 mill nye aksjer i forrige uke. Noe som har generert 33-34 mill $.
Så da blir det nye kjøp på spotmarkedet. Må være nesten ett år siden siste kjøp.

1 Like

Har nå 43 MCAD. Som du sier hentet de inn 33-34 MCAD forrige uke når kursen lå over NAV. Anbefaler forøvrig denne og se særlig Per Jander sine uttallelser.

https://x.com/leggett_john/status/1703422581397680418?s=46&t=kIV21jdXK27vrzFjhH5zCw

https://x.com/quakes99/status/1702822183423389749?s=46&t=kIV21jdXK27vrzFjhH5zCw

3 Likes

BWXT er også et selskap man kan følge hvis man ønsker litt eksponering mot nuclear (ved siden av Centrus), utenom miners.

Spot på 66 nå.

Kan ikke se at Sprott har kjøpt noe ennå.
Kurs fortsatt over 1% over NAV, så det blir mer penger i kassa.